Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Minskad sexlust

Skrivet av Saltgurkan
Jag har ju läst om att minskad sexlust är vanligt efter att man fött barn, men trodde väl aldrig att det skulle hända mig.
Har alltid tyckt om sex, måttligt alltså.
Älskar min sambo, vi har det jätte bra och allt annat är frid och fröjd.
Vi har inte ett "störande och jobbigt" barn, på så sätt att han skulle påverka eller inkräkta på vårt sexliv.
Vet nån egentligen varför det blir så här och vad man gör åt det? Jag äter p-piller, kan det ha något med saken att göra?
Svar på tråden: Minskad sexlust

Absolut

Skrivet av  Camilla
att p-piller kan ha med saken att göra. Prova utan några månader och se om det blir skillnad.
Hur länge sen fick du barn? Ammar du? Det sägs att det tar ca 1 år innan kroppen är återställd på alla sätt.
 

När min,,

Skrivet av  Snart
fru åt p-piller så var det som ett munkkloster här hemma, så vi fick ta till med den gamla hederliga kådisen. Men efter det att vi fick nr2, så beslutade jag mig för att sterilisera mig, och efter samtal med frugan så blev det så. Nu så är det bara att "köra".
Hursomhelst, så försök att hitta något annat istället för p-piller.
 

Jag har...

Skrivet av  Linn
Alltid tagit p-piller, men ALDRIG haft någon som helst lust... Nu efter första barnet så körde vi med kondom eftersom jag ammade, och helt plötsligt har jag upptäckt att det faktiskt finns lust inom mig med!!! Och det känns så otroligt bra!!! Jag har alltid trott att det har varit något "fel" på mig, men så visade det sig vara så enkelt som p-pillrena!!! Konstigt att man inte får den upplysningen på preventivmedelsrådgivningen (jag fick i alla fall aldrig någon sådan info!)...
Det är i alla fall underbart att kunna känna längtan efter sex, att VILJA ha det, inte ha det bara för att det är någonting man ska ha...
 

har iofs

Skrivet av  em...
både ätit p-piller, haft hormonspiral (som nu), vanlig spiral å inget, har inte känns ngn dämpad sexlust varken nu eller efter grav (tyvärr kanske mina karlar skulle säga *S*).. men har hört å läst att det är enorm enormt vanligt att man tappar sin sexlust efter grav.. inte bara för p-pillrets skull utan även för hormoner och den psykologiska delen i en. Hur länge sen va det du fick barn? HUR pass har sexlusten försämrats? känner du dej HELT spyfärdig av tanken eller bara inte orkar tänka på det?? allt har säkert sin förklaring i att du nyss fött barn (och kanske vem vet av p-piller).

Ni kommer säkert hitta tillbaka, och tänk på att juh mer du gör det till ett stort prob. (även om det nu kan vara det för både dej å din man) så får det dej att knyta dej psykologist å det gör inte det hela bättre tvärtom. Det finns om man tycker att det går för lång tid utan att det blir bättre, knep å trix för att hitta tillbaka... Men om det bara gått en liten tid så tycker jag, att ta det lugnt allt e normalt..

*kram*
em...
 

Artiklar från Familjeliv