Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ser ni på åldrandet då?

Skrivet av Ullet
Jag menar om man har så starka föreställningar om hur ens partner ska se ut för att man ska tycka det är sexuellt attraktivt, hur blir det då med åldrandet? När pubishåret grånar, håret grånar, hyn blir saggigare, brösten hänger mer, man får skäggstubb som kvinna osv osv. Blir utseendet mindre viktigt med åren eller är man lika utseendefixerad då? *funderar* Kroppen liksom själen förändras ju med åren och om man ska ha ett långt förhållande med någon så bör ju den sexuella attraktionen ligga på ett icke-utseendebaserat plan då alla med åren förändras kroppsmässigt/utseendemässigt. Det är olyckor, sjukdomar, allmänt åldrande, pigmentförändringar mm. Jag undrar hur ni ser på den saken? Hur tror ni man ser på varandra om tjugo år, tror ni det är lika viktigt att vara rakad när man har sex som det är nu när man är ngt yngre? Att ha fast och fin mage, spänstig stående das som saluterar solen varje morgon med sitt stånd? Jag satt bara och funderade på detta när jag läste om hår och dess betydelse för många.
Svar på tråden: Hur ser ni på åldrandet då?

Man gör så gott man kan

Skrivet av  cecilia
Jag tycker det är viktigt att man tränar och håller sig i form oavsett ålder men jag vet att många inte tycker som jag och det är upp till dem. Sen förstår jag givetvis att man inte kan se ut som en 20-åring när man är 65, att hyn blir rynkig och håret grått. Dock kan man göra mycket med träning och bra kost för att se bra ut. Rynkig är en sak, men fet behöver man inte bli bara för att man blir äldre, eller hur?
Jag tycker personligen det är kul att utmana ålderdomen men mitt största intresse är styrketräning så det kanske inte är så konstigt att jag tänker mkt på min kropp och utseende.
 

Hos oss har åldrandet redan börjat!...

Skrivet av  *Milla*
*ler* Min man hade inte ett grått hårstrå när vi träffades, han vägde ca 10 kg mindre. Själv hade jag både fastare kropp och mindre hängiga bröst. Båda har vi fått några fler rynkor kring ögonen. Jag tycker han är lika vacker nu som någonsin tidigare. Jag finner honom lika attraktiv nu som jag alltid gjort. Ännu mer kanske. Jag har alltid tyckt att det är otroligt sexigt med grå stänk i håret, även då han inte hade det. Jag älskar honom på ett djupt själsligt plan och jag tror att detta gör honom attraktiv i mina ögon. Så länge jag älskar honom så som jag gör nu spelar det nog mindre roll vad som händer utseendemässigt iom att han blir äldre, om han (gud förbjude) skulle råka ut för en olycka, få en sjukdom eller annat. Jag hoppas och tror att han ser mig på samma sätt. Även om 20 år.
 

Men då BYTER man ju bara partner

Skrivet av  Tullsan
till någon yngre och virilare fattaruväl *asg* 25 år för kvinnor och 40 år för män - där går bäst före datumet ut *skojar*.

Allvarligt talat tror jag det där smyger accepterandet av åldrandet smyger sig på rent automatiskt med åren. Jag menar, när jag var femton tyckte jag att killar på 30 var GUBBAR. Helskägg var också något gamla gubbar hade. Idag har vi kompisar med helskägg som är i vår ålder *S*

Det flyttas fram hela tiden...snart kommer jag att börja spana på femtioåringar, sedan sextioåringar och på ålderdomshemmet kommer jag att ragga så det skriker om det. Då är det förmodligen inte unga skötare på 25 som man hasar efter utan gubbarna som stapplar fram i korridoren med rollator.

Jag har lite svårare att acceptera den egna kroppens förfall. Även om jag försöker hålla mig på topp så händer det ju ändå förändringar som inte träning/kost/skönhetsprodukter/rakhyvel kan stoppa. Jag väger bara tre -fyra kilo mer än när jag var 18 år men ändå är det en milsvid skillnad på bilder från då och nu. Graviditeter, amning och tiden gör sitt med utseendet. Jag har dessutom fått något tunnare hår:-(
Men precis som jag nu tittar på bilder på mig själv i bikini och ylar "varför var jag inte nöjd då?" så kommer jag säkert att titta på bilder från nu, när jag är 36 år, om tjugo år och yla precis samma sak...
 

Man...

Skrivet av  Eliza
...pumpar sig nog full med silikon och Botox och tror att man är snygg. Men den som kollar här vill nog aldrig gå till en plastikkirurg sedan: www.awfulplasticsurgery.com.

Vi andra slutar tända på smågrabbar när vi inte längre är småflickor och kollar på män i var egen ålder och tycker plötsligt att det är snyggt med grå tinningar och att det inte är så noga med en deffad kropp. En ofräsch kropp tänder jag inte på men däremot såna som jag nog skulle kallat "gubbar" för 20 år sedan. Och skulle aldrig kunna få till det med en mycket yngre kille, jag finner dem helt oattraktiva hur "snygga" de än är rent objektivt sett.
 

Ja...

Skrivet av  cecilia
jag håller med dig om att man vill ha en man efter sin egen ålder. Jag har hellre en vältränad 75-åring än en fet och degig 25-åring.
 

Tar helst den degiga 25 -åringen

Skrivet av  Tullsan
om jag måste välja idag *S*
känner att 75 känns lite mkt just nu men troligtvis inte om trettiofem år...
 

Artiklar från Familjeliv