Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Besviken på Heroes IV

Skrivet av Christopher
Efter att ha haft mycket nöje av Heroes of Might & Magic i versionerna 2 och 3 köpte jag även 4:an.

Tyvärr måste jag säga att jag är tämligen besviken. Det verkar som om man denna gång har jobbat betydligt mera på ytan, presentationerna etc än på själva SPELET.

Sorry, NDO, ni har nog förlorat en kund nu!
Svar på tråden: Besviken på Heroes IV

Då är du och SuperPlay

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01
inte överens. Det fick en 8 av 10 möjliga i tidningen. Recencenten tyckte att 2:an är bäst men att 4:an är mycket bättre än 3:an. Nu blir jag ju alldeles kluven till om jag vill ha det eller inte....
 

Litet utläggning

Skrivet av  Christopher
*Jag har alltid gillat de litet större kartorna, vilket innebär rätt mycket förflyttning. Då har jag suttit med en hand på musen och en hand på tangentbordet där jag tryckt "H" för nästa hjälte och "M" för Movement. Jag behöver inte ta blicken från skärmen. Nu har man ändrat tangentbordslayouten så att förflyttning sker med "Enter" och det går inte att ändra på. Det innebär att jag måste ta blicken från skärmen och lyfta armen varje gång jag skall förflytta mig - jag är van vid att använda musen till att se mig omkring på kartan med. Det kanske låter som en småsak, men jag blir irriterad VARJE gång jag skall göra en förflyttning VARJE spelomgång.
Det visar dessutom hur USA inte insett att det finns folk som talar andra språk - min grabb på nu 7 år har spelat Heroes3 mycket. Om jag skulle ge honom tangentbordsförkortningar hade jag velat ha förkortningar för de svenska orden

*När man slåss mot en annan arme finns det inte längre kvar rutnätet som tidigare visade exakt hur långt man kunde gå och var. Det finns betydligt mera hinder på slagfältet numera och jag kan inte se var jag kan gå och hur långt motståndaren kan förflytta sig. Jag har alltså mindre kontroll över vad som händer. Det finns en patch som skall hjälpa upp detta, men den fungerar tydligen bara på den amerikanska versionen.

*Det händer saker under slagen ibland där några trollformler verkar påverka mina eller motståndarens soldater. Jag har ingen aning om vad det är och vilken effekt det har. Återigen, mindre kontroll.

*Hur jag än grupperar mina soldater verkar det som om de som skjuter pilar ställs längst fram när slaget börjar. Jag vill kunna skydda dem och ställa dem längst bak men inser inte hur det skall ske. Återigen, mindre kontroll.

*Man har äntligen infört det jag saknade mest av allt i Heroes3: En knapp för att köpa alla soldater samtidigt i en stad. Men den är bara tillgänglig inifrån varje stad, inte i översikten där man ser alla städer!

Det finns många andra småsaker i själva spelets flöde som irriterar mig. Däremot är det väldigt vackert presenterat men jag påminns litet om Age of Empires: Vacker yta, men otillfredsställande spelmotor.

Jag skall försöka ta mig igenom kampanjerna och se om jag ändrar inställning, men risken är nog stor att det kommer att bli kortlivat.
 

Tack för den utförliga

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01
beskrivnigen. En polare har det får väl testa lite hemma hos honom. Men det låter onekligen som vissa försämringar gjorts. Nu har jag visseligen inte spelat Heroes sen 2:an och då spelade jag inte klart.
 

Artiklar från Familjeliv