Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

BEHOV AV KORTSPELSHJÄLP!!

Skrivet av Dr Feelgood - Let's Whist Again
I dessa datortider blir man nästan lite förvirrad när man ser en kortlek ligga på köksbordet. Mna tar upp den bläddrar lite, undrar var startknappen sitter och om man inte kan få välja en enklare "level".

Jobbigt.

Nu till min fråga. Det gäller WHIST. Tvåmansvarianten. Tror att den även kallas japansk Whist. Är det någon som har lite koll på hur just den varianten går till? Vet att det liksom i parspelet gäller att plocka "stick" av varann... men hur funakr dte i övrigt. Hur delas korten ut? (Någon bekant trodde att man bara använder HALVA leken, men det är knappast troligt...) Hur poängsätter man, osv...?

MYCKET tacksam för snabbt svar!
Svar på tråden: BEHOV AV KORTSPELSHJÄLP!!

en variant

Skrivet av  Nattdjur
Vet inte om det är denna du menar.
Dela ut 6 kort var och lägg resten i en hög i mellan er. Med ledning av sina kort på handen skall man sen välja pass eller spel, om minst en vill välja "spel" blir det så. Sedan kastar man bort 3 kort var. Från högen i mitten skall man nu dra 2 kort i taget, i.e. den som börjar (den som inte valt "spel" alt. ickegivare i pass) lyfter på det första kortet och väljer att endera ta upp det på handen eller slänga bort det, om man väljer att ta upp det tar man ett kort till som man måste kasta alt. om man inte vill ha det första kortet måste man ta upp nästa, efter man vänt 2 kort är det motspelararens tur, detta fortsätter tills högen är slut och båda har 13 kort var. Nu avslutas spelet med att man ska ta eller undvika ta stick. Man får 1 poäng för varje vunnet stick över/under minimum, först till 13 vinner.
 

DÄR kom den!!

Skrivet av  Dr Feelgood - Let's Whist Again
Faktiskt den varianten som jag hade i tankarna när jag frågade! Strålande!

Men jag tackar även alla er andra som bidragit med hjälp. Testade den japanska whisten och den var rätt kul.

Fick alltså två spel på köpet, så att säga :-)

Återigen - stort tack!
 

Inget snabbt svar men ett svar :-)

Skrivet av  Bea m. Vincent 8/5 -01 +bf 24/12
Detta är taget från min bok Kortoxen, me jag har hoppat över ovesäntligeheter

Given
-----
Den som börjar lägger en rad med 5 kort framför motståndaren sen en lika dan rad framför sig själv och sen en rad till framför motstånfaren och en framför sig själv. Dessa skall ligga med baksidan uppåt. Nu skall givaren lägga uppvända kort på dessa och börjar med motståndarens första rad och fortsätter med sin egen och sen motståndarens andra rad och avslutar med sin egen.

De återstående korten delas nu ut tre och tre till båda personerna. Dessa är handkorten som man inte får titta på förren första utspelet hr skett.

Trumf
-----
Givaren är efterhand och mtståndaren förhand. Föhanden bestämer trunf, men måste göra detta innan han tittar på sina sex handkort. Han får god vägledning av de uppvända korten. Givetvis väljer han den färg som han själv är stark i och motståndaren svag i.

Spelföring
-----------
Sedan förhand bestämt trumf spelar han ett kort. Detta måste vara ett av de 10 uppvända korten. Efterhand måste i första sticket använda sina uppvända kort. När detta stick är klart får man titta på sina handkort.

Som allmän regel gäller att man måste bekänna färg. Härvid sticker man i allmänhet över motståndarens kort men man får oxå maska. Kan en spelare ej bekänna färg får han stjäla med trumf om han så önskar. Kan han inte eller vill inte använda trumf får han ta vilket kort han vill. Så snart ett uppåtvänt kort används skall underliggade vändas upp. Den som vunnit ett stick spelar sedan ut första kortet i nästa stick och så fortsätter det tills korten är slut.

Poäng
------
I varje giv förekommer 52 kort och i varje stick 2. Sammanlagda antalet hemstagna stick per giv är alltså 26 st och medeltalet er spelare är 13. Om en spelare har tagit hem 14 stick så får han 1 poäng, 15 stick ger 2 poäng osv. Alltså man räknar antalet stick fler än motståndaren. Ta man alltså mindre än 13 stick får man 0 poäng, har båda 13 stick får båda 0 poäng.

Vinst
-----
Sedan första given är färdigspelad och poäng räknats är det den andres tur att vara givare. Man alternerar givare och spelar tills någon fåt 13 poäng eller mer. Denne har då vunnit.


Sen har Tactic ett lite häfte de säljer med regler till våra vanligaste kortspel. "Full Hand" heter det.

Här hittar du en javaversion av Japansk whist, kanske du kan öva på det :-) http://www.infa.abo.fi/~skitta/java/
 

Tackar & bugar ödmjukt - imt

Skrivet av  Dr Feelgood - Let's Whist Again
 

Artiklar från Familjeliv