Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om Counter Strike

Skrivet av S
Har en son på 12 som tjatar IHJÄÄÄÄÄL mig om att få spela CS, som tydligen flera av hans klasskompisar gör.....Jag vet att spelet är från 15, och jag har försökt tala om för honom att jag tycker spelet är för "våldsamt" för en 12-åring, men att han får spela vissa strategi spel från 15, dom är ju inte våldsamma på samma sätt.....

Vad tycker ni? Är det väldigt olämpligt för en 12-åring att spela det? Jag frågar för att jag själv aldrig spelat det och vet inte riktigt hur våldsamt det är?? (han har spelat andra "skjutar" spel, men jag har fått för mig att CS är värre och våldsammare än andra sånna spel, stämmer det?)

Tacksam för lite hjälp.....
Svar på tråden: Fråga om Counter Strike

Jag skulle inte låta min 12åring

Skrivet av  Laijron
spela det Det finns en åldersgräns som är satt just för att det är blodigt/vådsamt.

Bästa sättet att få veta hur "farligt" det är att testa det själv.
 

Det är ett ganska våldsamt spel.

Skrivet av  Lena_O
Jag tycker också att du ska prova spelet själv först. Jag som är 40+ tycker att spelet är jobbigt...

När jag spelar Doom, som är ett liknande men äldre spel, så har jag alltid fusk på. Fusk som gör mig odödlig och fusk som tar bort alla monster som flåsar och tuggar på mig...

Ska sonen spela, så måste du vara med själv hela tiden.

Det finns andra spel som passar bättre, även för äldre...
 

CS inte värre än andra 3D-shooters

Skrivet av  Susanne med Viggo 0307
Jag har spelat en hel del CS och även andra s.k. 3D-shooters. Visst handlar spelen om att man ska skjuta ihjäl spelare från det andra laget, men jag tycker ändå inte att just CS skulle vara värre än något annat skjutarspel. Man spelar antingen terrorist eller anti-terrorist och har olika uppdrag som passar med rollen, t.ex. att hålla gisslan eller desarmera bomber osv.

Jag vet däremot inte om spelet är lämpligt för en 12-åring. Åldersgränsen finns ju där av en anledning. Dock har jag spelat själv med kompisars småsyskon som i en del fall varit yngre än 12, men då har de ju haft sina storasyskon med hela tiden eftersom det varit på olika LAN och inte via nätet.

Om jag vore som du skulle jag prova spelet själv och bilda dig en egen uppfattning. Kanske kan ni komma överens om en kompromiss där din son får spela när han uppnått en viss ålder, t.ex. från nästa födelsedag eller under vissa omständigheter etc. Det är svårt när ens barns kompisar får göra saker som man själv inte tycker är så bra.

Lycka till!

mvh,
Susanne
 

Artiklar från Familjeliv