Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"enkätfråga" om lightprodukter

Skrivet av förkyld sockergrisen
1. Köper ni ofta lightprodukter/magra alternativ?
2. Vilka är era favoriter?
3. Finns det någon ni inte gillar? Av vilken anledning?

Tycker det skulle vara kul att se vad ni har hittat där ute i butikerna, och få lite nya tips:)
Jag ska svara själv sedan men måste och hämta på dagis nu.
Svar på tråden: "enkätfråga" om lightprodukter

Svar från mig

Skrivet av  Joa VV
Jag köper ofta lightprodukter och naturligt fettsnåla livsmedel.
Några favoriter: Lättvaniljyoughurt, Carlshamns Lättlätt, Önos Lågkaloriäppelmos, alla gröna slaktarens produkter (särskilt korvarna, men även leverpastejen), Västan 5% (hårdost), Kom i Form färdigrätter ( t ex Chicken Orange och Vegetable Lasagne), olika lightcolor (läsk alltså), fettfri majonnäs, VV´s 2-pointsbar.

Sedan rekommenderar jag popcorn som man poppar själv på spisen, mycket godare (och smalare) än micropopcorn!

Något jag inte gillar... hmm... ja, 1%-kesellan kan bli lite "sträv". Men det funkar ofta om man blandar den med något annat, typ lättfil/youghurt.
 

Man får bort det sträva..

Skrivet av  Mia HV+Herbalife
om man blandar med en skvätt mineralvatten!
Typ en dl kesella med en msk mineralvatten.
Helt otroligt faktiskt!
 

Tack för tipset!

Skrivet av  Joa VV
Ska testa nästa gång! :-)
 

Myran svarar

Skrivet av  Myran
1. Nja, mest mejeriprodukter.

2. Nya vanilj lättyoghurten, Lätt-yoggi, magraste kesellan. Någon gång ibland Gröna slaktarnes lätta köttbullar, men skall egentligen undvika blandprodukter så långt som möjligt så det är undantagsfall.

3. Ja, Dietorelle, lättchoklad, lightläsk, lightglass. Faktiskt tycker jag inte om något lightgodis eller -kakor alls. Äter hellre traditionella produkter mer sällan.
 

egna svar

Skrivet av  förkyld sockergrisen
1. Köper ni ofta lightprodukter/magra alternativ?

Inte alltid men jag försöker hitta alternativ till sådant som är jättefett. Tex upptäckte jag idag att den remouladsås jag brukar ha till fiskpinnarna innehåller 46% fett!!! Den gick i papperskorgen direkt. Jag brukar äta MYCKET av den såsen.

2. Vilka är era favoriter?
Jag vill helst ha samma produkter som jag brukar köpa fast lite nyttigare. Tex. Litthells grill- och kokkorv där det finns exakt samma fast litre magrare, arlas hushållsost som också smakar precis lika bra i lite magrare variant, bregott mellan, lätt creme fraiche och majonäs osv. Den produkt jag gillar allra mest är mjukost som både går att ha på mackan (ersätter både smör och ost!) och i såser, stuvningar mm. Rispinos är en höjdare också.

3. Finns det någon ni inte gillar? Av vilken anledning?
Jag köper oftast inte de allra lättaste produkterna, fettfria osv. Dessa är säkert bra för de som har väldigt stillasittande jobb och har svårt att få motion, eller för de som behöver gå ner mycket i vikt väldigt snabbt. För min del känner jag inte att jag behöver dem.
Jag är lite skeptisk till sötningsmedel också, jag köper hellre tex. Bob lättdryck än ligthtsaft till fikat. Jag gillar det som är naturligt. Men det händer att jag köper godis som innehåller det ibland. Det är så mycket konstgjorda ämnen i gelegodis så det gör väl varken till eller från *S*:D
Lättmargarin är något jag absolut inte skulle köpa efter att ha hört hur det tillverkas. Då tar jag hellre till mjukosten:)
 

Upplys mig...

Skrivet av  Sharp
om det där med lättmargarinet! Har också hört "usch och fy" om det men ingen har förklarat varför?
 

margarinet är behandlat med

Skrivet av  oa
blekmedel och den riktiga färgen på margarinet är egentligen grå.
Massvis med tillsatser och därför blir den som plast om man värmer upp den.Nej, usch och fy här med!
 

barbamamma svarar:

Skrivet av  barbamamma *vv*
Eftersom man är vv:are så köper jag ofta light och magra alternativ.

Min favorit är Cola light. Jag skulle inte klara mig utan att få dricka det. Räddaren i nöden när man är sugen på något.

Den 1% lättosten. Usch tvi och bläh, den är ju som tapet-klister.
 

Mina svar då.

Skrivet av  S-J
1. Jag köper bl a Carlshamn lättlätt (smörgåsmargarin med 30% fett), Västan ost med 5% fett, miniost (smältost med 1% fett), minimjölk, lättfil, Valio Yoghurt, mager Kesella, Pepsi Max och micropop light (nu senaste Americas Best).

2. Favoriten är Västans 5%-iga ost. Jag trodde inte SÅ mager ost skulle smaka så bra, men den är hur bra som helst enligt min smak. Och Carlshamn lättlätt är förrutom att det är magert också det godaste smörgåsmargarinet enligt mig (uppfödd på Bregott och jag tycker lättlätt smakar nästan likadant). Lättlätt är också aldeles utmärkt att baka med i alla recept där matfettet skall smältas.

3. Jag gillar över lag inte de osockrade alternativen där det istället är sötningsmedel, dels ur smaksynpunkt och dels ur hälsosynpunkt. Undantaget är läsken, lightläsk kan jag tyvärr inte vara utan....
Nu är jag vegetarian, men innan åt jag en del Gröna Slaktare-produkter. Och deras Baconwurst är jättegod!!! 3% fett.....
 

Sharp svarar:

Skrivet av  Sharp
1. Köper ni ofta lightprodukter/magra alternativ?
Ja, så ofta det finns!
2. Vilka är era favoriter?
Danones vaniljyogurth är mitt livselexir, den är helt underbar! Och den nya Creme Fraichen
med 5% i är jättegod faktiskt.
3. Finns det någon ni inte gillar? Av vilken anledning?
Jag försöker skippa sånt som innehåller för mycket sötningsmedel, hellre lite vanligt socker
än en massa konstgjort. Ska jag någon gång äta godis så tar jag hellre lite riktigt än något som
inte smakar lika bra.
 

jadå

Skrivet av  Catharina VV
jag handlar bara light nu, om det alternativet finns.
Bytte från mellanmjölk till lättmjölk. Köper lättost (10%), Lättmargarin etc etc

Tycker väl att allt hittills jag testat varit gott, utam minimjölken! *smakar vatten*
Men eftersom det är samma points i mini- & lättmjölk så väljer jag lättmjölken.

ColaLight dricker jag en del & FunLight saft är mumma!

Kram

 

jadå

Skrivet av  Catharina VV
jag handlar bara light nu, om det alternativet finns.
Bytte från mellanmjölk till lättmjölk. Köper lättost (10%), Lättmargarin etc etc

Tycker väl att allt hittills jag testat varit gott, utam minimjölken! *smakar vatten*
Men eftersom det är samma points i mini- & lättmjölk så väljer jag lättmjölken.

ColaLight dricker jag en del & FunLight saft är mumma!

Kram

 

Stina svarar

Skrivet av  Stina
1. Köper ni ofta lightprodukter/magra alternativ?
Minimjölk, lättyoghurt vanilj, lätta, överiga mejeriprodukter, Gröna slaktarens köttbullar etc.
2. Vilka är era favoriter? Mejeriprodukterna, annars magert kött, fisk och mycket grönsaker som är naturligt magra.
3. Finns det någon ni inte gillar? Av vilken anledning? Allt som innehåller aspartam, då det ger till cancer. Jag är hellre utan, dricker t.ex. mineralvatten hellre än lightläsk.
 

Mina svar...

Skrivet av  Gelsomina(VV)
1. Jag försöker köpa uteslutande så lätta produkter som det går eftersom man kan använda mer då...Tyvärr är det svårt för mig då jag är laktosintolerant och det inte finns så många lätt produkter i mjölkdisken för laktosintoleranta. Mellanmjölk är tex den smalaste "mjölken" som finns att tillgå. Det gör mig lite less faktiskt.
2. Jag älskar philadelfiaost(light)och cola light.
3.Jag är försiktig med saft och läsk med sötningsmedel. Inte för att jag inte tycker om det utan för att jag inte tror att det är nyttigt med för mycket sötningsmedel.

Hade nog tyvärr inte många tips att komma med...
 

Glömde...

Skrivet av  Gelsomina(VV)
att nämna scans falukorv (tror att det är 9 % fett i den)och micropopcorn light samt wasa sport bland mina favoriter...
 

Mina svar

Skrivet av  Maria HV+
1. Köper ni ofta lightprodukter/magra alternativ?
Ja faktist enbart light-produkter om det finns som alternativ
2. Vilka är era favoriter? Fraiche, Becel Pro-Active, Fetaosten 13%, Ädelost 14%
3. Finns det någon ni inte gillar? Av vilken anledning?
Västan 5% och 1%mjukost *burr* men så är jag också ostoman:-)Det går bara inte, tyvärr.Dietorelle som jag gillar smaken på men som orsakat diareer högst olämpligt och innan jag fattade vad det berodde på *skratt*, väldigt laxerande.Tillbringade en hel natt på toa, när jag och maken åkt på minisemester utan barn:-))
 

mina svar

Skrivet av  JK
1. Köper ni ofta lightprodukter/magra alternativ?
* Både vanligt och light, faktiskt. Ex vis smör till ungarna och mjukost till mig, vanlig korv/light korv osv. Så vi kör dubbelt hemma hos oss!

2. Vilka är era favoriter?
** Greve mjukost 13%, Philadelphia-light ost, Piteortens lättkorv, micropopcorn, Halo choklad (alla sorter) och några till.

3. Finns det någon ni inte gillar? Av vilken anledning?
*** Mjukost magrare än 10% - smakar blaj,
övriga lättkorvar gillar jag inte - konstig bismak. Kommer inte på några fler just nu...
 

Artiklar från Familjeliv