Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur välja målvikt?

Skrivet av Visbylinda +0,8 midsommarutm.
Var och vägde mig idag och hade gått ner 1,9 kg sedan sist!!! Nu har jag bara 0,8 kg kvar till midsommarutmaningens mål vilket är 63 kg. Det var samma vikt som den målvikt jag satte när jag började hos viktväktarna. Nu känns det som det går så bra att jag lika gärna kan fortsätta ett tag till.

Tycker dock att det är svårt att sätta en bra målvikt. Jag är 1,65 cm lång och enligt viktväktarnas tabell så är min målvikt 54-68 kg. Det är ju en spännvidd på 14 kg ju! Jag tänkte att jag kanske skulle sätta den nya målvikten till 60 kg för då är jag liksom mittemellan de värden de rekommenderar.
Vill inte gå ner för lite för då kan man ju lätt halka upp till ett för stort BMI igen.

Jag har rätt stor byst och den har tyvärr inte minskat mer än 1 cm trots att jag tappade 13 kg precis innan graviditeten och nu de 14 kg jag gick upp under graviditeten + 5 kg till. Vill inte se ut som två stora bröst som är ute och går med resten av min kropp ;-)

Hur resonerar ni när ni bestämmer er målvikt?
Svar på tråden: Hur välja målvikt?

Jag

Skrivet av  Pebbles VV hemma/ *vgtm* +3,0 kg midsommar
är 160 cm lång (eller kort vilket man vill) och har satt från början målvikt som 63kg (vägde 93 från allra första början) men har ändrat den till 60 kg för ett tag sen fast nu funderar jag att som minst får jag väga 55kg ej under det ska jag gå. Får se om jag trivs när jag kommer till 60kg eller vill gå ner lite till.
Väger nu 79,8kg så jag har i allafall 19,8kg kvar att gå ner.
 

Jag tog 63 kg som målvikt

Skrivet av  EllaNora
bytte den senare till 60 kg som jag numera har, jag är 166 cm lång. Vil absolut inte väga mer än 60 kg så 60 kg är liksom min markering!
 

Jag tänkte tillbaka..

Skrivet av  S-J
.. på hur mycket jag vägt förr och hur jag mådde då och försökte sätta en realistisk målvikt efter det. Jag vet att BMI under 25 t ex inte är så väldigt realistiskt för min del för jag har alltid vägt mycket även då jag var smal. Jag har satt min målvikt till 73 kg till mina 161 cm. När jag vägde det senast, för sådär en 8 år sedan ungefär, var jag lagom enligt mig själv. Jag ser nog inte likadan ut nu vid 73 kg som då i o f s eftersom jag gått upp och ner i vikt däremellan och kroppen ändras ju med tiden, men det känndes och känns fortfaarnde som ett bra mål. När jag sedan nått dit så ska jag försöka stanna där ett tag och känna in mig och sådär innan jag ev. sätter upp nytt mål.

Jag har ingen strävan att bli riktigt smal, det är liksom inte jag, utan lite mjuk och lite mullig vill jag vara.
 

Jag vill

Skrivet av  Fia, 12,3 kg kvar till mål
faktiskt vara SMAL, inte bara normalviktig. Det är MITT mål, så jag satte 60kg som målvikt, normalvkt för mig är mellan 85-72kg. Men sen ser man ju så olika ut också! På en kompis sätter sig den mycket övervikt runt hakan och halsen och "syns", medan på en annan kompis sätter sig allt runt höfterna, och hon ser SMAL ut trots att hon drar 48 i byxor. Men hon är så liten i ansiktet. Jag har turen att vara ganska så proportionerlig, och jag tror att 60kg skulle vara snyggt på mig, utan att jag skulle se FÖR smal ut. Vägde 63 för några år sedan, några kilon lättare hade inte gjort nåt, även om jag absolut inte upplevde mig som tjock. (eller jo det gorde jag, men det var för att jag inte hängde med i viktminskningen, men då jag köpte byxor i stl 38 förstod jag rent logiskt tt jag inte var tjock, även om jag fortfarande såg mig som tjock i spegeln på nåt vis...)
 

58

Skrivet av  Fia, 12,3 kg kvar till mål
till 72 skulle det ju stå!
 

Artiklar från Familjeliv