Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

!!!Stumpan!!!

Skrivet av Tant Eva mättimagen
Nu är det nog många som blir förvirrade för jag brukar kalla alla för stumpan, men det här är alltså till "Stumpan med Josefin" ... =:)

Jag lovade ju i går kväll/natt att jag skulle skriva ihop lite tankar och tips om mat, viktminskning och så. Det kommer att bli rörigt det här för jag skriver helt enkelt upp det som poppar upp vartefter hjärncellerna vaknar till liv.

Precis som du har jag testat VV, men gillar det inte. Nutrilett har jag provat en gång och det spydde jag av. Jag har kommit fram till att det som passar för mig är att äta vanlig mat, men lägga upp det lite annorlunda än tidigare. Jag äter antagligen mer än många andra som försöker gå ner i vikt, därför går jag ganska långsamt neråt, ca 3-4 hg i veckan. Men för mig är det det enda som funkar, annars faller jag som en fura rakt ner i snask- och läskträsket. Klarar inte av att vara hungrig.

Jag vet inte hur mycket du vet om kost och näringslära, men det är alltid bäst att ha kunskap. En bok som jag tycker är en bra förstabok när det gäller näringslära (eller för den som behöver repetera med för den delen) är Vad ska jag äta? av Inger Andersson m.fl. Den kanske finns på bibblan? Sen finns det en hel drös med andra böcker som tar upp näringsläran från alla möjliga vinklar och vrår.

Bibblan är också ett bra ställe att kolla efter kokböcker på. Dom brukar ha en massa olika kokböcker, jag har bl a lånat VV-kokböcker där. (Jo jag använder VV-recept, med den skillnaden att jag äter mer pasta till osv).

Sen när det gäller mat. Jag kör efter "det sunda förnuftet", det funkar för mig. Jag har använt Hälsovakten som är ett dataprogram tidigare, men jag tröttnade på att hålla ordning på allt jag åt och väga och sånt. Numera tänker jag på tallriksmodellen och äter efter den.

Jag börjar alltid med att lägga på grönsakerna på tallriken. Halva tallriken fyller jag med grönsaker, då får man inte plats med så mycket annat. Jag serverar minst 3 olika sorters grönsaker varje dag. Skär man mycket åt gången så blir det inte så jobbigt. Och frysta grönsaksblandningar är jättebra att ha hemma. Sen tar jag 1/4 av tallriken med protein och 1/4 av tallriken till potatis/pasta/ris. Men här kan det väl vara lite olika. Det får man nästan testa sig fram. En del tar 1/3 av var t ex.

Annars så handlar det om att bryta mönster och ändra vanor. Att välja nyttigare alternativ, att utesluta läsk och godis. Ett tips jag brukar ge är att man försöker få tid att gå själv till affären, utan man och barn och annat som stör, och så tar man och går runt och kolla på vad som finns. Jämför varor och läs innehållsförteckningar. Leta nyckelhål. Gör man det ordentligt en gång så vet man sen vad som finns och vad man ska välja.

En del tycker att det underlättar att planera maten väldigt noga. Själv klarar jag inte av det där med matsedlar och sånt, är alldeles för ostrukturerad för sånt.

Nu blev det här mycket och jag skulle säkert kunna hitta på mer att skriva. Men ställ gärna frågor om det är nåt du undrar över. Här på Viktsnack är det många som är kunniga i kost, motion och hälsa.

Till sist, en fråga: ammar du? I så fall, tänk på att du behöver äta mer. Strunta då i lättprodukter vad gäller mjölk och ost t ex. Det går år mycket kraft och mat för att få mjölk i tuttarna. Ät och sov mycket, det mår både du och Josefin bättre av.

Återigen, välkommen hit! Hoppas jag inte skrämt i väg dig nu med min föreläsning ... =:)
Svar på tråden: !!!Stumpan!!!

Tack så mycke

Skrivet av  Stumpan med Josefin 20/10-03
vännen känner mig peppad av ditt svar kramis
 

Artiklar från Familjeliv