Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

• Vad äter ni idag? •

Skrivet av • Sandra + några kilo till påsk •
Till frukost drack jag en vanilj-shake!
Lunchen tror jag att jag skippar eftersom
vi får besök vid 13 och jag har bakat kladdkaka,
så då kan jag ta en liten liten bit av den.
Middag vet jag inte, jag hoppas att det är nåt
gott på jobbet, annars blir det nog nån macka där!
Tar med mig en shake just in case..
Svar på tråden: • Vad äter ni idag? •

Hej igen!Kladdkaka?*torkar dregel*

Skrivet av  Ä~tina tentar ff
Har "m" men jag ska inte ha godis!!
Jag har ätit två grova med philadelphia light och slanggurka. Nyss tog jag litet tofulinevanilj med havregryn på.

Lunch vet jag inte...jag tar nog grovt bröd...

Middag pytt-i-panna med potatis,lök,soyakorv,tofu och till det rödbetor och stekt ägg.

Rostade kikärtor till i kväll. Cola light.

Ska försöka cykla ("länge" sedan pga ischias).

Have a nice day.
 

Åh pytt i panna..

Skrivet av  • Sandra + några kilo till påsk •
.. det älskar jag! Längesen jag åt det!

Rostade kikärtor, undrar om det var det jag åt
hon min kompis går? Tror hon sa att det var sånna..
Hur ser de ut? Är de små små små? De var ju jättegoda!
Vart kan man köpa sånna och hur mycket kcal/points innehåller det? Nyggit eller jätteonyttigt? :)

Kram!
 

Hej!

Skrivet av  Ä~tina tentar ff
Det finns i konserv men jag rekommenderar i påse. Kolla på Häslokosten, risentas.

Jag kopierar S-J´s näringsdeklaration så kan du jämföra. Jag tycker de är jätte-goda.


1 dl (50 g) rostade (ca 225 grader, salta rikligt, rör om då och då) motsvarar ca 2½ dl kokta och ger följande näringsinnehåll:
258 kcal
13 g fett (varav ca 10 är omättat)
14 g kolhydrater
22 g protein
Dessutom mycket järn och fibrer t ex.

Kan jämföras med 50 g chips t ex:
238 kcal
16 g fett (ca 11 omättat)
22 g kolhydrater
2,5 g protein

Eller 50 g salta jordnötter:
294 kcal
25 g fett (20 omättat)
5 g kolhydrater
13 g protein

 

ang rostat..

Skrivet av  Anna J, *HV, -12,7kg sedan jan-03*
när du rostar kikärtor vad har du för kikärtor då?hur gör du?

har du testa pumpakärnor också?hur gör man och var köper man dem?

cykla lugnt
 

oop, ser att du svarat här ovan(imt)

Skrivet av  Anna J, *HV, -12,7kg sedan jan-03*
:)
 

Hej,

Skrivet av  Ä~tina tentar ff
se gärna svaret till Sandra (ovan).
Jag lägger dem i blöt (8 timmar står på paketet)och sprider ut dem på plåt.Låter dem vara i ugnen,rör om då och då. Lägger dem i skål,tar easy fry och salt och "slänger" runt dem.Jag vill ha dem nästan brända. De mättar bra.Känns inte alls feta som tex. chips.
Måste säga det är en favorit. Första ggn vart dock inte bra. Många vart mjuka, en del hårda.

Värt att prova. 1 påse kikärtor=500 gram drygt 17 kr.
Kika på hälsokosten.

Kram.
 

Vet inte

Skrivet av  Tant Eva *+9,8 kg mål*
Vi ska äta köttfärsmackor till middag. Måste kanske ta nåt innan jag åker in till frissan, men jag tror att det blir typ havregryn och mjölk eller nåt. Sen blir det lite godis och snacks till Melodifestivalen i kväll.
 

Mjaaeeee... Idag blir nog...

Skrivet av  Mummlan - 140 - 134,1 --> 80/85
... en lite konstig dag...

Frukost har jag precis ätit, 2 genekakor m lite smörgåsmargarin på, och ett glas juice...

Lunch blir på sta\'n, troligen på ett ställe som heter PizzaPlaneten (har väldans mummsiga panpizzor, fast även god kebabsallad, så jag får väl se vad det blir)

Middag, eller vad man kan kalla det, blir smörgåstårta hemma hos en kompis som fyllt år...

Med andra ord, inte en helt ultimat matdag... :o)
 

hemmagjord pizza

Skrivet av  Lillan -4,0 av ca 13
Jag ska göra hemmagjord pizza.
 

här blev det ändring..

Skrivet av  Anna J, *HV, -12,7kg sedan jan-03*
frukoste med havregrynsgröt och goda smörgåsar är avklarad, snart ska vi hem till några kompisar en sväng, har bakat en rabarberpaj som jag nog tar en liten bit av, men först ska vi grilla korv, ska bara ta en och sen frukt i stället.
Till middag har jag köpt laxfilé som vi ska steka och ha pressad potatis till+kokta brytbönor.

Nån som vet nåt gott med laxfilén?hade tänkt dränka in den i citronpeppar och lite pressad citron och sen ner på grillpannan, funderar på att göra nån sås av resten av citronen och fraish...är lite dålig på lax.
tack och bock på förhand
 

När jag åt lax

Skrivet av  Ä~tina tentar ff
gjorde jag så att jag la dem i ugnsform, tog massor av citronpeppar på och täckte med dill. Slog på Lättgrädde (kan spädas med mjölk) och in ugnen. Suveränt.Enkelt. Alltid uppskattat.Lika gott kallt.

Laxfileér,inte laxkotletter.
 

kanske ska göra så i stället??..

Skrivet av  Anna J, *HV, -12,7kg sedan jan-03*
det lät ju också smarrigt.

Tack
 

Det var sagolikt,

Skrivet av  Ä~tina tentar ff
smaken av citron, peppar, dillen och sås. Kokt potatis och gröna ärtor.Lätt som en plätt.
Kan sakna det i bland.
 

Senapsgriljerad lax...

Skrivet av  Anna E, Viktor (010823) och Emma (030502)
...åh så gott och enkelt att laga!

lägg filén i en smord ugnsform, blanda 1 msk svensk grov senap (gärna gästabudssenap) och 1 msk dijonsenap och bred ut över laxen. Strö på lite ströbröd eller dagsgammalt vitt bröd i smulor. Skvätt på lite matfett, i originalreceptet är det smält smör men margarin, olja, arlas smör- och rapsolja, etc går också bra. In i ugnen (brukar ta runt 175-190 grader) tills den är genombakt, tid beror lite på hur tjock den är så jag brukar peta i den med en kniv efter en 25 minuter.
Servera med grönsaker (broccoli/ärtor/bönor etc) med vinegrett samt en sås gjord på creme fraishe och en redig skvätt thai sweet chili sås. (Den ska vara skär i färgen, då smakar den gott.)
 

Har nyss ätit brunch...

Skrivet av  Grodan m. Viktor *+1,8 kg påsk*
...det blev havregrynsgröt med minimjölk och
lite hemkokt lingonsylt. 1 ägg på knäckebrödsmacka + lite kaviar. Och så KAFFE förstås!! ;-)

Till middag blir det kycklingfilé, med kesellamager och bladspenat + ris eller potatis.
Ska cykla ihop lite motionsbonus till en påse popcorn ikväll också, för det är trots allt Melodifestival! :-=

Goooooott med kladdkaka!! :-)
 

Tacos

Skrivet av  Cheyenne *+2,3kg påsk*
Mamma och pappa kommer och äter tacos och ser melodifestivalen hos oss. Kanske bakar en kladdkaka eller nåt (blev så sugen när du sa det! :-))

La ner mitt nutriletteprojekt innan jag hann börja. Sansade mig :-)
 

här blir det

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
korvstroganoff och ris, grönsaker till middag

ikväll blir det tacos mums vad gott

Vi har besök här hela dagen och kvällen.
 

CK Kakao till frukost,

Skrivet av  •Catharina VK -21.5/30-36• +2.2 kg påsk
lunch ??? inte bestämt mig, men det är dags snart *ler*

Middag: tacos, nachos + dip
efterrätt: halloncheesecake

snacks: rostade kikärter
 

Äldsta dottern gör köttfärspaj

Skrivet av  åj67 18,1kg -> mål +2,5 -> påsk
Inte det magraste man kan äta men så gott.
Får väl simma lite ikväll istället då, så kanske det jämnar ut sig. Helgerna tycker jag det är svårt att hålla koll på maten för då är det oftast önskemål på lite kalori-rikare mat.

Kram Åse
 

Har inte ätit så

Skrivet av  Gunill@
mycket idag. Men ikväll blir det fest med smörgåstårta, cider, snask och annat. Fyller ju 30 imorgon :)
Har städat och fejat, gjort bål och ska snart dekorera tårtorna.

Kram :)
 

Artiklar från Familjeliv