Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tusen frågor *ler*

Skrivet av nillavv -0 av 13
Tusen frågor*ler*
Hur gör ni med frukost på vardagar är värdelös på att äta hemma på morgonen eftersom jag går en halvtimme till jobbet å vill gärna inte äta innan dess man förbränner ju bättre om man inte äter. Men vad skall jag ta med mig till jobbet å äta vid fikat?

Hur gör ni med vv recepten det är ju fett iallat jag anväder aldrig fett idag när jag steker mat? måste man få i sig en viss mängd fett varje dag?

Planerar ni maten en hel vecka i taget?

oj det var lite frågor hoppas någon orkar svara..
Svar på tråden: tusen frågor *ler*

Kattis svar

Skrivet av  Katti med Petter -99 och Victor 041123 *besök*
Angående frukosten skulle jag dricka någonting och äta en frukt innan jag går. Sedan skulle jag ta med mig smörgås(grovt) eller någonting annat som jag planerat att äta till frukost och käka det på jobbet. Ex. på sånt som du kan ta med dig är grovt bröd med olika pålägg, fil &musli, kokt ägg och knäckebröd mm.

Fett måste man få i sig för det behöver kroppen. Men det är det nyttiga fettet som du ska ha i dig.

Jag planerar maten i förväg och veckohandlar. Jag har ofta en aning om vad vi ska äta i en månad så att jag kan bunkra upp vid löning med ex. kycklingfile, köttfärs, grönsaksblandningar och dyl som förvaras i frysen.
 

Svar från mig

Skrivet av  Sara m. Viggo -7,8 kg av ca 20 kg
Jag åker vanligen hemifrån runt 6, och har inte lust att äta innan jag åker. Jag brukar ta med en liten påse havregryn (1½ dl) med en gnutta salt i och 2 dl lättmjök i en flaska, och så gör jag gröt när jag kommer till skolan. Alternativt tar jag med mig smörgåsar.

Du SKA ha i dig fett VARJE dag och en ganska ansenlig mängd fett också. Omkring 30% av din energi ska komma ifrån fettet. Men det gäller att det är rätt sorts fett, det vill säga fett från t.ex. olivolja, avokado, nötter, fet fisk. Om du bara anväånder olja att steka en kycklingfilé i så behöver du inte räkna det fettet alls, för helt kött kan nämnligen i princip inte ta upp något fett alls (vilket däremot panerade och finfördelade saker kan göra t.ex. fiskpinnar och köttbullar). Det är rätt sällan jag använder fett i matlagningen, för jag tycker att det ger så lite smakmässigt. Då tar jag hellre den oljan och ringlar över salladen, så får jag både fettet jag behöver + god smak!

Jag planerar min mat en dag i förväg.
 

Lilla H svarar

Skrivet av  Lilla H -9,5 av 11,9
Hur gör ni med frukost på vardagar är värdelös på att äta hemma på morgonen eftersom jag går en halvtimme till jobbet å vill gärna inte äta innan dess man förbränner ju bättre om man inte äter. Men vad skall jag ta med mig till jobbet å äta vid fikat?
* Jag äter frukost hemma med mina söner vid 7.30 (innan skola och dagis). Jag är en brödälskare och äter därför oftast en skiva grovtbröd med rökt skinka, ett äpple, en tomat, en pro-viva shot och en stor kopp kaffe. På jobbet äter jag blandade grönsaker vid 9 och en enkel fruktsallad vid 11.30.

Hur gör ni med vv recepten det är ju fett iallat jag anväder aldrig fett idag när jag steker mat? måste man få i sig en viss mängd fett varje dag?
* Jag använder sprayoljan i matlagningen men ser till att äta mycket avocado, lax och nötter.

Planerar ni maten en hel vecka i taget?
* O, ja! Det har jag gjort sedan jag flyttade hemmifrån *s*. Jag gör faktiskt matsedlar för en månad framåt och så handlar vi efter dem. Mycket bra sätt att hålla koll på vad man äter, samtidigt som det blir varierat.

Jag kör också vv och tycker att det funkar jättebra- har gått ner stadigt med c:a 1 kg/veckan sedan jag började och börjar nu närma mig målvikten. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv