Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dame och ni andra "utan socker"

Skrivet av Fru F sockersöt?
Nu har jag läst och funderat och tänkt och blir helt superjättenyfiken hur det egentligen står till med mej och allt sockerintag.
Men hur gör ni??? Alltså godis och rent socker som i kaffe mm det fattar jag och det är ju ganska lätt att *hitta* men allt annat då??
Vilka är de största fällorna? Var finns mest socker??
Finns det nån *mall* (som min pointsguide tex.)??
Jag skulle gärna vilja prova, men jag vet inte hur jag ska göra.
Svar på tråden: Dame och ni andra "utan socker"

Din pointsguide

Skrivet av  Dame *mkt mindre fet*
tycker jag du kan glömma som mall. VV stoppar ju i "massor" av socker i sina egna produkter och satsar på att ta bort fettet istället. (ex flingor, yoghurt).

Jag är stenhård på att utesluta kakor, godis, vanlig dricka och saft, glass mm. Sånt där som är så självklart att det är godis i.
Sen blir det ju "knepigare" när man ska lära sig. Men ofta är det ju mkt socker i fruktyoghurt (välj naturell) sylt, ketchup osv, man får kolla innehållsförteckningen.
Min stora fälla är vitt bröd. Höll på att åka fast i vitt bröd fällan istället för socker fällan här i höstas. Välj grovt osötat bröd, gärna med hela korn.
Läs gärna mer på www.paulun.se, där finns listor över livsmedlens GI och det kan vara till hjälp om du vill välja mat med lågt sockerinnehåll som då även blir mat med lågt glykemiskt index.
Lycka till!
 

Jag rekommendear...

Skrivet av  MeaLeone¤
Sockerbomben av Bitten Jonsson & Pia Nordström. Handlar visserligen om sockerberoende, men jag tycker att den ger en bra mall att äta efter, och den har några sidor recept på slutet. Men framförallt har den listor på saker att undvika. Väldigt deprimerande att läsa dessa listor förstås...Fattar inte hur mycket socker det är i allt!! Och sen har den listor på bra saker också.
 

Artiklar från Familjeliv