Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var går gränsen

Skrivet av La praktikanta excellente
för en arbetspraktikplats och en anställning?

Jag har arbetspraktik, vill jobba där men det finns inga pengar att anställa. Blir "utnyttjad" via arbetspraktik men vill/vågar inte säga något till vare sig arbetsplats eller af handläggare för samtidigt behöver jag praktiken för referenser för att komma vidare.

Var går egentligen gränsen för praktikplats/arbetsplats enligt af? Om min prakiktplats stänger över jul måste jag vara hemma enligt min handläggare. På praktikplatsen talar de dock om att jag ska vara där och "upprätthålla servicen". Det är väl inte en praktikants uppgifter? I så fall borde det väl bli en anställning (vik)? Nu blev det dock inte så utan jag blir ledig över jul.

Jag utför arb.uppgifter självständigt och är ibland ensam på arbetsplatsen (litet område). De har inte råd att anställa mig och jag har inte råd att inte vara där men var går eg. gränsen och när ingriper af om ev. gränssättningar?
Svar på tråden: Var går gränsen

Vet inte riktigt, men

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
hade en kompis som fick avbryta sin praktik då den arbetsgivaren klart utnyttjade honom som arbetskraft. Han räknades med när de gjorde kassascheman mm. Om det behövdes minst 2 kassor en viss tid på dagen så var han en av de två.
Det godtog AF som att arbetsgivaren felutnyttjade honom och han fick byta praktikplats.
 

Låter som utnyttjande

Skrivet av  Lilo
Det låter helt klart som att dom uttnyttjar dig som praktikant. Du får inte vara själv eller ha eget ansvar som praktikant. Som du själv skriver så om de behöver dig över julen för att hålla igång verksamheten så måste dom ge dig anställning, vik eller timmar. Fast jag förstår om du inte vill missa din praktikplats genom att "skvallra" för af. Så det är ju ett dilemma. :-( Hoppas de kan vaska fram lite pengar så du kan bli anställd där istället för det verkar ju uppenbarligen som de behöver en till.
 

råkat ut för samma

Skrivet av  utnyttjad praktikant
jag har i 4 v suttit oss en brukare o lärt känna honom o utfört arbuppgifter utan ngn handledare som persass o har kontaktat facket nu..kommunen ville att jag skulel skriva upp alla timmarn på lappen de skickar till försäkringskassan så hon får ut de pengar men ajg får ingen lön..väntar på besked i morgon tisdag från af o facket
 

Artiklar från Familjeliv