Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Säga upp sig

Skrivet av Maja, orkar inte mer
Jag har hamnat på jobbet från helvetet och har tänkt säga upp mig. Jag har en del föräldrapenningsdagar kvar som jag funderar på att ta ut när jag slutar arbeta där, slipper jag karensen om jag och dottern är hemma med fp i 45 dagar?
Svar på tråden: Säga upp sig

Tror inte det

Skrivet av  Mia A
jag var hemma med sjukt barn de första dagarna av min egentliga A-kasseperiod. Då blev det bara så att karensen började räknas från den dagen jag inte vab\'ade längre. Tyvärr kan man nog inte komma undan karensen.

Trist att du har ett så hemskt jobb. Kanske kan du stå ut ett par månader till så du hinner spara ihop lite pengar att dryga ut kassan med under karensen?

Hoppas det ordnar sig!
 

Tror det krävs en längre tid...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...än 45 dagar. Typ 120 dagar eller mer för att man ska slippa karensen. Om du låter dottern stanna hemma så pass länge så finns dessutom risken att du förlorar eventuell barnomsorgsplats (beror lite på din kommuns regler) och du måste på nytt sätta henne i kö för en ny plats.
Är det inte bättre att börja söka nytt jobb direkt och så byta jobb så fort du fått ett nytt? Det påstås ju dessutom att det är lättare att få ett nytt jobb om man redan har ett jobb...
 

Jag söker arbete

Skrivet av  Maja, orkar inte mer
hela tiden och har så gjort i över två månader. "Jag har hamnat i helvetet" var lite missvisande eftersom jag arbetat där i sex månader och vantrivts varenda ögonblick. Ska jag orka med måste jag säga upp mig nu. Jag går hellre arbetslös, vilket jag hatar än att vara kvar där.
 

Om det är så illa...

Skrivet av  C
Jag vet ju inte alls vad det rör sig om så får dig att vantrivas så, men om det handlar om tex. mobbing, så kan du ju tala med facket, eller personalansvarig, så är de tvungna att ta tag i det och göra det bättre för dig.
Om du mår så dåligt att du inte vill gå dit är det ju ett allvarligt fel. Jag tror att du även kan gå via din doktor, om du, sas, är psykiskt lidande.

Jag har varit i en liknande situation med att vantrivas och jag ångrar att jag slutade och blev arbetslös istället för att hålla dem ansvariga. Jag vet ju som sagt ingenting om din situation, men det kan vara värt att tänka en tanke i dessa banor innan man säger upp sig, tycker jag.
 

Prata med facket

Skrivet av  Sunrise
Prata med facket. Har du en konkret anledning till varför du vantrivs (mobbande chef eller liknande) kan det ev. tänkas att facket är snälla och struntar i den längre karensen. Det beror naturligtvis på vilken fackförening det är och subjektiva bedömningar men det kan i alla fall vara värt ett försök.
 

Maja...

Skrivet av  Korall
...jag vill bara säga en sak helt kort till dig, som egentligen varken är svar på din fråga eller egentligen en klok kommentar - bara ett försök att ge lite ljus i tillvaron! För ett år sedan började jag ett nytt jobb. Jag vantrivdes kopiöst, det märktes rätt snart. Det berodde på oklart ledarskap, oklar roll och trakasserier (fast rätt subtila).

Jag pallade i tre månader innan min provanställning avbröts, både på deras och mitt initiativ. Sista tiden satt jag bara och stirrade ut genom fönstret, fast jag hade _mycket_ stort ansvar.

Idag har jag kommit igen. Efter två månader fick jag nytt jobb, där jag nu jobbat i nio månader. Det funkar kanon, jag trivs och mina kolleger trivs med mig. Jag har fått bekräftat mycket tydligt att _jag_ funkar och att det absolut inte är något fel på mig. Jobbet är visserligen ett vik, så jag måste snart söka nytt, men det är kul och stärkande, och jag har tilltro till min förmåga att hitta något.

Jag vet precis hur jobbigt det är att inte trivas, och hur allvarligt deprimerad man kan bli av det. Men det finns ljus i tunneln! Lycka till!
 

112

Skrivet av  Mezz
Det är 112 dagar fp som du måste ta ut för att slippa karensen.
Som nadra sagt så prata med facket för det kan hända att du slipper karensen om du har en giltig anledning att säga upp dig.
 

Kan du inte sjukskriva dig och leta annat jobb?

Skrivet av  Har suttit i samma sits.
Min förra arbetsplats var en riktig helveteshåla och trots snack med chefen om min situation så blev det inte bättre. Chefen var totalt oförstående och istället för att stötta valde han att hota (mellan raderna förstås så det inte märktes). Jag blev sjukskriven och fick under sjukskrivningen veta att jag skulle få sparken. Trots att jag berättade ALLT för facket (HTF) så fick jag inget stöd i själva arbetssituationen utan min ombudsman gick bara igenom turordningsreglerna gällande uppsägningen. Där rök mitt stöd. Men hur som helst...om du nu vantrivs kanske du ska prata med en doktor/kurator och kanske få bli sjukskriven en tid...då har du chans att söka annat jobb. På mina sjukskrivningspapper stod det att jag borde söka annat.
 

fast

Skrivet av  wija
att ha det knepigt på jobbet är ju inte ett giltigt skäl att vara sjukskriven om man inte är riktigt deprimerad förstås?

Nu när försäkringskassan har sin stora drive med reklamannonser, är det ju ganska kört. Även om doktorn har sjukskrivit en så lär försäkringskassan neka sjukpenning. Och det är ju ingen höjdare att bli sjukskriven av doktorn och sen tre månader senare få ett beslut att sjukskrivelsen itne är giltig och då får man inga pengar ???
 

Liten varning

Skrivet av  S.D
Jag skulle akta mig för att sjukskriva mig i detta läge. Risken finns att en potentiell arbetsgivare hellre väljer en sökande som inte varit sjukskriven än en som varit det. Särskilt med tanke på de nya sjuklönsregler som väntas.
 

Artiklar från Familjeliv