Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite pepp eller hopp eller vad jag ska kalla det

Skrivet av Anci
Har en kompis som iofs redan har jobb men som inte trivs speciellt bra. Jag hittade ett jobb hos "min" rekryteringsbyrå som jag tyckte skulle passsa så bra för henne så jag tipsade henne om jobbet. Så här har det gått, hittills: Hon ringde och pratade med dem, skickade in ansökan. Dagen efter ringde de och ville ha henne på intervju på rekryteringsbyrån redan påföljande dag. Intervjun och testet gick bra och nu i slutet av veckan skall hon på intervju hos själva företaget som behöver någon för tjänsten. Det var ca 500 (!) sökande till tjänsten och de tog ut 6-8 st för en första intervju och min kompis sa att redan efter att ha varit på första intervjun så hände det positiva sakre med självförtroendet och t o m så trivdes hon bättre på nuvarande jobbet.

Till er som inte blir kallade på intervjuer, har ni bett någon annan titta på ert ansökningsbrev? Har en kompis (som var arbetslös) som efter att ha fått sitt ansökningsbrev genomgånget av TRR förstod varför hon inte fått komma på intervju. Hon gjorde de ändringar som ansågs behövas och det gav resultat. Hon blev kallad på flera intervjuer och idag har hon ett jobb hon trivs jättebra med. Det är som någon skrev här tidigare ett visst språk/en viss stil som brukar kunna intressera rekryterare mer så man får komma på intervju och visa vilken bra och kompetent person man är! Många pepp- och lyckatillkramar!
Svar på tråden: Lite pepp eller hopp eller vad jag ska kalla det

En liten fråga bara:

Skrivet av  Åsa
vad är TTR? Vill gärna hitta någon som vet hur en ansökan ska skrivas. Har utbildning och hittar själv inga fel i min ansökan men jag får aldrig ens komma på intervju...
 

TRR är Trygghetsrådet

Skrivet av  Anci
Eftersom jag var privatanställd tjänsteman då jag blev uppsagd pga arbetsbrist så hade jag rätt att få hjälp av TRR. Borde inte AF ha något liknande? Eller har du kanske någon kompis som kan kolla på din ansökan? Det kan vara en bra början att låta kompisen kolla, det _är_ lätt att bli hemmablind.
Hoppas du kommer på någon som skulle kunna hjälpa dig!
 

Ditt fack...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...om du är medlem, brukar ha kurser i hur man söker jobb. SIF har det tex.
 

Artiklar från Familjeliv