Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp önskas!!

Skrivet av Ingen julkänsla alls:(
Har precis gjort en årsanmälan till a-kassan som man tydligen måste göra, hade ingen aning.
Har kollat upp och jag har nu endast 17 dgr kvar att stämpla, julen känns jättekul:((

Vad händer nu, vad måste jag ordna så allt flyter på utan uppehåll med den ekonomiska biten så det blir kaos??

Ska jag bara ringa min handläggare och nämna att mina dgr snart är slut eller hur fungerar det?
Får jag nya dgr? Detta är mina första 300 dgr, gud vad hemskt detta känns:((

Svar på tråden: Hjälp önskas!!

Efter 300 dagar

Skrivet av  C
ska man prata med sin handläggare, tycker att de borde ha kallat dig redan, men men... Ring du istället.
Det ska göras en utredning om du får nya dagar och då kommer pengarna från Arbetsförmedlingen istället för A-kassan, samma summa som du har fått hitills. Arbetsförmedlingen ska också lägga på ett extra kol för att hitta jobb till dig, utbildningar, sysselsättning och de kan till och med begära att du ska komma in varje dag till Arbetsförmedlingen, de ska i princip göra allt de kan för att hjälpa dig.
 

300 nya från a-kassan

Skrivet av  CS
Hmm nä, så är det väl inte? Får man 300 nya dagar (vilket de flesta verkar få) så är det fortfarande från a-kassan. Så var det iaf för mig.
 

Ja och nej

Skrivet av  Sara
Du får 300 nya dagar från a-kassan, men de brukar besluta om man ska få det eller ej beroende på vad arbetsförmedlingen säger. Alltså det går via af, och man vänder sig inte direkt till a-kassan själv.
 

Enligt min handläggare

Skrivet av  C
så kommer pengarna då ifrån Arbetsförmedlingen och det gör att de då ställer högre krav också, att man tex. ska komma in oftare till Arbetsförmedlingen, gå sysselsättningskurser, utbildningar, osv.
Men det kanske är olika i olika kommuner? Pratade nyligen om detta med honom, så jag vet att jag kommer ihåg rätt vad han sa.
 

Artiklar från Familjeliv