Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

om jag jobbar deltid...

Skrivet av sjungande kossan
hur stor "tjänst" måste jag ha för att få stämpla upp till heltid???
Svar på tråden: om jag jobbar deltid...

Förstår

Skrivet av  Mia A
inte riktigt frågan. Men, så här har jag fattat det:

För att få stämpla upp till heltid måste du först och främst ha haft en heltid innan du blev arbetslös (så att du har en heltid att stämpla upp till).
Sedan måste du även fortsätta söka heltidstjänster under tiden du har din deltidstjänst för att få fortsätta stämpla upp.
 

du förstod mig..

Skrivet av  sjungande kossan
alldeles riktigt!

Det jag har hört är, att om jag jobbar tex 90 % så får jag inte stämpla upp till 100% - även om jag hade en helttid tidigare. Men om jag har 75% tjänst så får jag stämpla upp dom där 25% som saknas.

Det jag undrar är - var går gränsen? Alltså gränser för att få stämpla upp till helttid.
 

Det är väl...

Skrivet av  Anette med M&A
att om du jobbar mer än 80%.. så stämplar man inte upp till 100%....

Dom veckorna jag jobbar 35h.. så får jag ingen ersättning från A-kassan...
 

Kolla

Skrivet av  Mezz
Kolla med din a-kassa. Verkar vara olika regler hur de gör. När jag jobbde deltid och hade olika timmar olika veckor så kunde det hända att när jag jobbat ex 30 timmar ena veckan fick jag inte ut resterande från a-kassan den veckan men när jag jobbade 25 timmar så fick jag fullt från a-kassan. Har fått höra senare att det kan skilja mellan a-kassor. Prova att maila och fråga.
 

TACK...

Skrivet av  sjungande kossan
för era svar! Jag ska maila och höra också så jag inte gör nåt fel!!
 

Rätt svar är...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... att du måste stå till arbetsmarknadens förfogande minst 7 timmar i veckan för att kunna få a-kassa. Jobbar du mer än 33 timmar en vecka får du alltså ingen a-kassa för resterande timmar. En tjänst på 33 timmar/vecka motsvarar vanligtvis 82,5%.
 

Rätt svar är...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... att du måste stå till arbetsmarknadens förfogande minst 7 timmar i veckan för att kunna få a-kassa. Jobbar du mer än 33 timmar en vecka får du alltså ingen a-kassa för resterande timmar. En tjänst på 33 timmar/vecka motsvarar vanligtvis 82,5%.
 

ahaa....

Skrivet av  sjungande kossan
tack så mkt för det svaret!! Nu vet jag!

Tusen tack!
 

Artiklar från Familjeliv