Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tror jag snart får magsår....fattar inte reglerna

Skrivet av Orolig själ
och hittar inget fullständigt svar någonstans. Kan någon bena ut detta?

Mina dagar tar slut i juli -05.
Vad händer när dagarna tar slut? Får jag 300 nya dagar då?
Och om man nu ev skulle få 300 nya dagar så vad händer när dessa tar slut? Har hört något om aktivitetsgarantin.

Om jag sköter mina åtaganden samt betalar min a-kasseavgift så borde jag väl inte bli "utsparkad" och få leva på soc? När man övergår till aktivitetsgarantin...får man ersättning som vanligt då eller får man ersättning endast per dag man praktiserar eller per dag man söker jobb, praktiserar etc? Måste man t ex hitta en praktikplats omgående för att inte få glapp i ekonomin?

Jag har levt på soc en gång i tiden och vill inte hamna där igen då jag har sambo och ett barn. Vad är det som gör att man riskerar att hamna hos soc igen? Om man mot förmodan inte någonsin får jobb (ok låter pessimistiskt men jag måste fråga)...finns aktivitetsgarantin kvar ända upp till pensionsåldern då?
Svar på tråden: Tror jag snart får magsår....fattar inte reglerna

Man ska inte

Skrivet av  Mezz
Man ska inte kunna bli utsparkad så att säga. När mina dagar tog slut så var jag ner till AF. Jag fick inga 300 nya dagar (är väl en av de få som inte fick det) utan de satte mig i garantin direkt. Det är samma summa pengar som a-kassa fast från försäkringskassan istället. Finns det inga platser i garantin kan de tycka att du måsta hitta en praktikplats för att få ersättning men det är tydligen fel för kan man inte hitta själv så måste AF hitta en plats och finns det inga praktikplatser så ska man gå hemma och söka jobb men få full ersättning i alla fall.
Se till att höra av dig i god tid bara. Jag var dit en månad månad innan mina dagar tog slut.
 

tror de blivit hårdare

Skrivet av  wija
på att bara skriva ut 300 nya dagar, i allafall här i södra norrland.
Man måste typ ha praktik eller nån ams-utbildning eller nån aktivitet först.
Om man sen ändå inte lyckas hitta jobb så får man 300 nya dagar.

Aktivitetsgarantin får man ansöka till när man varit arbetslös...2 år(?? osäker på siffran) och är tillsvidare, alltså rent teoretiskt till pensionsåldern, och det innebär att har man kommit in där är det få som kommer ut--> långa köer (här iallafall) upp till 8 månader.

Aktivitetsgarantin är till för de "svagaste" grupperna av arbetslösa som har svårt att få tag på jobb. Man bör kanske söka praktikplatser i första hand för att få lite erfarenhet och för att cv:t ska se bättre ut =o)
Inte vara så pessimistisk - klart du får jobb om du ger dig den på det =o)*försöker peppa lite*

Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv