Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

A-kassa och extraknäck

Skrivet av Lite småhemlig just idag
Har a-kassan rätt och snoka reda på om jag en liten bi-inkomst i form av blygsamt extraknäck, eller är det bara upp till mig att berätta?

Är arbetslös sedan den 1/11 i år och visste inte riktigt hur jag skulle besvara frågan "har du extraarbete vid sidan av huvudinkomsten som du avser fortsätta med" eftersom jag inte vet om och isåfall hur mkt extraarbete jag kommer att bli erbjuden. Alltså valde jag att svara "nej", men funderar nu på om det var dumt.

Jag spelar soloinstrument i olika kyrkor ibland när de ringer och ber mig spela. Jag tjänar ca 800:- brutto per tillfälle. Det varierar väldigt mkt hur många spelningar jag får, ibland två per månad, ibland inga alls.

Om jag är ärlig och berättar om mitt lilla extraknäck, sätter de ner min ersättning då tro? Eller ska man tjäna större summor då? Detta är ju inte något jag kan försörja mig på. Inte heller kan jag styra hur mkt jag ska jobba, jag får ju bara de spelningar de erbjuder mig.
Svar på tråden: A-kassa och extraknäck

Undrade

Skrivet av  Även jag skäms lite nu...
detsamma faktiskt.

Jag sitter i en bostadsrättsföreningsstyrelse och får typ 200 kr i arvode per gång. Vi har ca 10-12 möten om året och jag är ju inte med varje gång...

Max skulle jag alltså tjäna ca2000 kronor på ett år på det här. Jag valde att _inte_ ta upp detta... Men om det är ok eller inte vet jag inte - man kan ju liksom inte fråga _dom_!
 

Man får ha extraknäck på mindre summor

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
Står i reglerna vad summan är per månad. Att inte ta upp bisysslan när man söker a-kassa är därför väldigt dumt då man tappar rättigheten att ha bisysslan. Man måste ju bevisa att man hade den när man blev arbetslös för att få ha en. Kanske kan du på något sätt ringa din a-kassa och säga att du helt glömde bort att du får arvode från föreningen och att det nog kan ses som bisyssla.

Från min a-kassas regler:
Om du före arbetslösheten arbetat
heltid* och jämsides med
heltidsarbetet haft ett extraarbete i
minst sex månader som inbringat
högst 1920 kronor per vecka
(fr o m 1 juli 2002), är extraarbetet
en s k bisyssla. Att ett arbete är en
bisyssla innebär att den arbetade
tiden i extraarbetet inte påverkar
den ersättning du får från AEA vid
arbetslöshet. Bisysslan ska därför
inte redovisas på kassakorten.

Från min a-kassas blankett där man anmäler sin arbetslöshet:
3. EXTRAARBETE
Ange om du har extraarbete eller egen verksamhet som du
avser att fortsätta med under arbetslösheten.
Sänd in arbetsgivarintyg, arbetsintyg för företagare eller
annat intyg beroende på typ av extraarbete. Intyget ska täcka
de senaste 12 månadernas arbete.
 

Men

Skrivet av  Mia A
nu förstår jag inte riktigt. Hur kan jag tappa _rättigheten_ att ha en bisyssla...? Om dom inte ens _vet_ att jag har den...? Och hur skulle dom kunna hindra mig, även om dom visste?

Visst borde jag ha anmält det, men jag förstår ändå inte med vilken rätt dom skulle kunna hindra mig från att fortsätta mitt arbete i föreningen (som f ö är på kvällstid ca en gång i månaden), alltså helt på min egen fritid.
 

Man får ha bisyssla

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
om man anmäler det. Får de veta att du bedriver bisyssla utan att ha anmält det kan du bli av med a-kassan. Man har inget som heter fritid som arbetslös, man får ex. inte börja tillverka smycken eller göra webbplatser (på kvällen/natten) och sälja under sin arbetslöshet om man inte kan bevisa att man gjorde samma sak (ex. genom att man har deklarerat hobby på deklarationen). Samma sak gäller allt som ger en en inkomst pga av något man utför. Hade du anmält att du hade denna bisyssla hade det inte varit några problem men om a-kassan nu skulle få veta (ex. via skatteverket) att du har inkomst vid sidan av din a-kassa kommer de att ifrågasätta det och undra varför du inte uppgav detta i din ansökan. Eller så får du helt enkelt dra bort a-kassa för de timmar du sysslar med bisysslan och se det som jobb, men då måste det uppfylla kraven som finns för det.

Själv deklarerade jag inget för min hobby under de 9 månader jag jobbade senast eftersom jag inte hade några betaluppdrag under den tiden (gjorde gratisuppdrag till kompisar istället). När jag blev arbetslös ville jag börja ta betalt för mina webbsnickeritjänster men tji fick jag, det gick inte för sig då jag inte hade visat att hållt på med detta under min yrkesverksamhet.
 

Knäckande fortsättning om extraknäck...

Skrivet av  Lite småhemlig just idag (och förbannad!)
Nu har jag informerat a-kassan om mitt extraknäck och precis som jag misstänkte kommer detta förmodligen försena mina utbetalningar med ytterligare flera veckor (minst....). Jag måste be ca 10 olika församlingar att fylla i arbetsgivarintyg och innan jag fått in dem och innan de blivit RÄTT ifyllda osv........ Ja, jag säger bara; vilken tur att man inte är ensamstående!!! Och vilken tur att man har föräldrar som kan låna ut pengar till oss, för a-kassan är så sanslöst fyrkantig att de inte betalar ut en spänn trots att de fått in alla papper på mitt heltidsjobb. Mina futtiga extrapengar är ju "piss i Mississippi" i sammanhanget!!! Att vägra betala ut ersättning pga det och låta mig stå helt utan ersättning månad efter månad gör mig bara så förbannad! Om de anser att min ersättning ska justeras efter att de fått in extraknäckspapperna kan de ju göra det i efterhand!

Suckar... Nä, varför i hela fridens namn är man ärlig och flitig (dvs jobbar extra och dessutom vitt) när det bara är till nackdel för en när man en dag behöver hjälp med försörjningen?!? Känner hur min politiska övertygelse plötsligt börjat flytta sig högerut och hur det inom mig ropar: avskaffa byråkrati och överförmynderi och låt folk själva få hushålla med alla sina hederligt intjänade pengar istället för att de (pengarna) ska vattnas ur genom en massa byråkratiska filter där tjänstemän ska sitta och ha makten över enskilda människors tillgångar och livsvillkor!
 

Vänster ut menar du?

Skrivet av  johnny
Förstår helt din förtvivlan inför byråkratin och fyrkantigheten. Men du menar väl att sympatierna flyttas än mer VÄNSTER ut? Högern vill ju ta bort a-kassan och gör det ännu svårare att överleva för den som blivit arbetslös - och det är väl inte bättre?...
 

Nja...

Skrivet av  Lite småhemlig just idag (och förbannad!)
...nu menar jag väl inte allvar så pass mkt att det påverkar mitt sätt att rösta nästa gång, men i värsta frustrationen kände jag att jag önskar att man själva fick ta hand om sina intjänade pengar och själv se till att man klarar sig ifall man blir arbetslös. Istället för att mina pengar via skatter ska destilleras genom "filter" i form av myndigheter som sedan har makten att bestämma hur mkt och hur och varför jag eventuellt ska få del av det jag borde ha rätt till.

Vad jag vet är det väl knappast vänstern som vill minska ner skatterna till ett minimum och avskaffa överstatlighet och myndigheter för att istället ge makten och pengarna till den enskilda människan?
 

Artiklar från Familjeliv