Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

så jävla ledsen på sjukvården och allt

Skrivet av Linda med Filip
JA FILP har ju öroninflammation men vägrar pencillin hur vi än gör. Finns inget annat att göra enligt sjukvården ( finns suppar men vill ej ge oss dem). Nu bestämde jag mig att filip får bli hur sur som helst på mig men det ska i, men då backar min sambo och säger att han vägrar tvinga i honom och att det känns så elakt. Ja det är elakt på ett sätt... Men vad ska man göra?

Så nu har man inget stöd där heller och ensam klarar jag inte att få i det=(

Började grina när jag prata med jouren här i örebro..
Svar på tråden: så jävla ledsen på sjukvården och allt

KRÄV SUPPAR!!!!

Skrivet av  Cecilia med Vilda & Loke
Usch, jag tycker det är så himla dåligt att de inte vill skriva ut suppar när det finns. (Har hört att det är för att det är mycket dyrare för sjukvården.) Ring igen och gråt i telefoneen och kräv suppar. Så skulle jag gjort.

Massa kramar!
 

nja

Skrivet av  Linda med Filip
Anledningen till att jag inte får suppar är att de har ett bredare spektrum, dvs att när han får en penccillin kur igen så kan han ha utvecklat sig så han är resistent mot penccilin...

Jag grät, jag stortjöt=(
 

de hjälper inte, det är skälet

Skrivet av  anna med astrid
till att de inte skrivs ut sa apoteket. det har inte hittat något som riktigt funkar som hjälpmedel tror jag det var. varför de ändå finns vet jag ej, men verkningsgraden är dålig. tyvätt.
 

Å dessutom

Skrivet av  Åsa m A&E
som Linda skrev är de bredbandiga som till sammans med dåligverkningsgrad ger ganska optimal möjlighet för bakterier att utveckla resistens.

Medlet försöker ha ihjäl många baktier men dödar inte alla så lite av varje överlever och kan mutera.

Alla är vi väl rädda för ett samhälle med resistenta bakterier. Där barn inte längre får gå på dagis eller vi återigen börjar avlida i lunginflammation etc för att det inte finns fungerande pencillin.
 

Du måste göra det som

Skrivet av  Åsa m A&E
är bäst för ditt barn. Jag tror att just nu är det bäst att tvinga i honom pencillin. För mig är det inget snack om saken. Hade aldrig kunnat riskera hörselnedsättning eller han riskerar att bli resistent. Att få suppar är ju ingen lösning i långa loppet. Ska en få kommer fler och fler tjata sig till och till slut står vi där med resistenta barn/bakterier. Jag vill helst inte ge pencillin till mina barn men när man måste _måste_ man! När vi ger vill jag ge det som är minst bredbandigt som kåvepenin

Vi sprutar med dosspruta ner i svaljet och så får grabben skrika så mycket han vill för "bäst" för honom just då är att bli frisk. Att låta honom gå obehandlad känns som en värre "brist" som förälder än att tvinga honom.

Ignorera sambon och ge Filip medicinen. Klart du klarar det ensam. Sätt dig ned med Filip på golvet skräddare, när han skriker sprutar du i kinden långt bak och så i med napp fort som attan eller om han inte tar napp viftar du med en clementin klyfta eller likanande. Har aldrig hört talas om någon som får ned illa smakande medicin i en 2-åring utan tandagnisslan. Förklara dock så får han fatta så mycket han fattar. Du måste ta denna medicinen för att blir frisk, så är det. När de blir större fattar de, min stora pojk var lite drygt 3 år när han själv började ta pencillin för att han förstott att det hjälpte honom.
 

Håller med Åsa

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
Tvinga ner medicinen. Spruta ner i haslen i små doser, det låter kanske elakt, men det är enda sättet att få ner den.

Hoppas du lyckas!

*kram*
 

Ledsen att jag inte kan göra som ni

Skrivet av  Linda med Filip
Men mitt barn går inte att hålla fast, inte ens min sambo kan hålla i honom så det går ner. Och om det går ner så kommer det upp igen, spytt inatt igen..

Jag kanske är fumlig men jag kan iaf inte få honom att få i sig det ( åh vilken dålig mamma jag är)

*gråter*
 

Så här sa min doktor

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
eller vår, menar jag. Suppar är inte lika bra, de hjälper inte lika bra, men i undantagsfall ger man det till barn som t ex bara kräks upp den orala medicinen.

Diskutera mer med läkaren tycker jag. Vi har också tvingat i våra barn medicinen, det är sååå jäkla jobbigt, men den SKA i. Jag utgår ifrån att du har spruta förstås. Det är ju för hans eget bästa. Går det verkligen inte att hålla fast honom ens om ni är två?

Förstår att du är ledsen och tycker det är jobbigt. Som mamma till ett f d öronbarn har du mina fulla sympatier!
 

vi hade samma problem,

Skrivet av  anna med astrid
astrid gräst och skrek och vägrade, det tror jag majoriteten av alla ungar gör. det amakar ju faaan rent ut sagt och dessutom blir det en tvångssituation. jag är alltid emot tvång och kränkningar men i medicinfalet anser jag att man måste göra ett undantag.

säg åt din mesiga sambo attd et kommer bli värst för filip. jag gräst så tårarna sprutade, men det är inget att göra. en får hålla fast huvud och försöka öppna munnen och den andra får hålla fast armar och hälla. för oss funkade det minst dåligt med skedvarianten. sprutorna fick vi ine in i munne. om messambon inte hjälper till får du be någon annan om hjälp. filip kommer ju in västa fall få en trasig trumhinna annars. och ont.

ja, det är jobbigt och kränkande, men det är bara att bita ihop. tyvärr kan jag berätta att efter dessa tvångsfem´dagar fick astrid världes självständighetsperiod (trots) och vägrar det mesta men främst kläder och blir heeeeeeeeeeelt galen av tvångssituationer.
 

men det kommer ju oftast

Skrivet av  Linda med Filip
upp igen, då spelar det ingen roll vad man än gör. Man kan ju inte hindra honom att spy?
 

Om han spyr igen

Skrivet av  Åsa m A&E
så kommer det antagligen för långt bak. Spruta /eller häll med skred lite mer över tänderna på sidan i munnen liksom. Å ge sedan något gott direkt efter. Emrik kan man lura med saft. Så fort medicinen är i munnen så lyfter jag en saft mugg och säger -Saft Emrik Saft!! Gott!! Då hinner han inte spy för det känns som de spyr med flyt faktiskt.


Funkar det ändå inte och han spyr ändå kan det ju vara så att han är allergisk mot den pencillinsorten ni fått. Då SKA ni ha en annan.
 

astrid mutades med

Skrivet av  anna med astrid
godis och mängder med glass inan. (kyla innan gör att smaklökarn bedövas). jagtror också kräkningen beror på att han får in medicinen "fel". sätter han i halsen är det klart det kommer upp. mycket medicin kom brevid när vi hade. jag fick gå och be om mer. första försöket (inkl spill från min sida) gick halva flaskan åt...
 

han vägrar

Skrivet av  Linda med Filip
Äta annat än välling=( inte ens godis!

Och kräknigen kommer inte direkt efter att han får det heller...
 

astrid mutades med

Skrivet av  anna med astrid
godis och mängder med glass inan. (kyla innan gör att smaklökarn bedövas). jagtror också kräkningen beror på att han får in medicinen "fel". sätter han i halsen är det klart det kommer upp. mycket medicin kom brevid när vi hade. jag fick gå och be om mer. första försöket (inkl spill från min sida) gick halva flaskan åt...
 

Artiklar från Familjeliv