Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bärsjal till 2-åring?

Skrivet av Regina & Eliel
Nån här som använder det?
Och i så fall vad ska man ha för nån?
Svar på tråden: bärsjal till 2-åring?

har aldrig använt bärsjal....

Skrivet av  MsZs
......men däremot har vi en ergo (babby carrier som jag är helnöjd med...Väldigt skön avlastning för rygg....
 

Jag använder bärsjal

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Nu är vi inte riktigt i samma sits eftersom jag har en enooorm mage i vägen men jag svarar ändå eftersom jag har provat en massa olika sjalar. Mitt tips är ringsjal eller en bärsele. Jag är i v 40 nu så jag kan inte använda bärsele men ringsjalen använder jag nästan varje dag. Suverän för 2-åringar som ibland vill springa och ibland vill bli burna. Den är till stor hjälp när vi är ute och handlar eftersom Sofia måste peta på allt hon ser i en affär. :-)

Sybeskrivning finns på:
http://niklas.myftp.org/delat/Marija/ringsjal.doc
Själv har jag en hemsydd och en Ringo (www.sjalar.nu) som är formsydd och lite enklare att använda.

När det gäller bärsele så finns det flera att välja bland: Ergo, Patapum, Sutemi... Vi har en Ergo som vi är jättenöjda med. För tillfället är det bara sambon som använder den, som sagt. Patapum är en lite enklare men billigare variant. Sutemi har korsade remmar vilket inte passar mig som har stora bröst men andra tycker att den är bra.

Man kan även använda långa vävda sjalar men det tycker jag passar bättre för mindre barn som inte går så mycket.

Fråga gärna om det är något du undrar över.
 

om du köpte...

Skrivet av  Regina & Eliel
...en nu till din 2-åring.Vilken skulle du då ta?
En ergo eller en ringsjal?

Är det stor skillnad på en hemsydd ringsjal och en köpt?

Tycker du att det är värt att satsa på en sjal tex nu när barnen iaf är så pass stora?

Precis som du skriver att Sofia vill peta på allt i affären,precis så är det ju.
Just nu har jag Eliel "kopplad".
I sele alltså,annars skulle han fara fram som en virvelvind och dragit ner halva affären innan jag hinner ikapp honom!
 

glömde fråga...

Skrivet av  Regina & Eliel
...finns det nån butik i sthlm som säljer sjalar,eller måste man beställa?
Jag skulle ju gärna vilja se dom "live" innan jag ev. köper en.
 

Ringsjal

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Om du köpte en nu till din 2-åring.Vilken skulle du då ta? En ergo eller en ringsjal?
# Ringsjal är mycket enklare att använda och man bär inte en 2-åring några längre sträckor. Enkellt att ha i skötväskan eller hänga på handtaget på vagnen.

Är det stor skillnad på en hemsydd ringsjal och en köpt?
# Egentligen inte. Ringo som jag har är fomsydd på axeln och den sitter perfekt från början. En hemsydd ringsjal behöver man justera på axeln när man har satt i barnet men det är inget större problem.

Tycker du att det är värt att satsa på en sjal tex nu när barnen iaf är så pass stora?
# Jag tycker det med tanke på att jag använder den varje dag. Sofia älskar att bli buren så jag tror nog att hon kommer att vilja bli buren ett bra tag till. Om du syr en själv så är det egentligen bara ringarna som kostar, tyg brukar man hitta hemma.

# När det gäller affär i Stockholm så finns Ringo på Designtorget (www.designtorget.se). www.sjalar.nu kommer under januari att öppna en butik i Stockholm och de har en hel del sjalar som man kan prova.
 

oj, du har ju bf i övermorgon :)

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
Spännande! Mår du bra såhär på sluttampen eller är du sugen på att den ska titta ut nu? Tycker själv det är en enorm skillnad mot när jag var g med Edvin... plussade 11 dagar då och det var olidligt att vänta. Nu känns det som det är hur snart som helst även om jag går till v 42...
 

Segt här

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Jag mår hur bra som helst och har gjort det under hela graviditeten men jag tycker att dagarna går så långsamt. Nu är jag i v 39+5 och Sofia var ju född i v 36+5 så det känns som att jag redan har gått 3 veckor över tiden. Bebisen får gärna titta ut NU, men det vill den inte. :-)
 

jagh ar en bära barn-sjal

Skrivet av  anna med astrid
den funkar tille n tvååring men jag skulle tyvärr inte rekommendera den utan hellre välja en ringsja som marija säger, de skall vara enklare att använda, särskilt om man är nybörjare.

får vi ett barn tillkommer jag köpa en långsjal, jag tycker sjal är ett bra och praktiskt sätt att bära större barn tillfälligt. även om de inte är bebisar behöver de ju bäras emellanåt och då är en sjal en enorm avlastning!
 

Artiklar från Familjeliv