Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jaghar funderat och intresserat mig mycket för

Skrivet av anna med astrid
detta med hur sambos/gifta har ordnat sin ekonomi. vi har ju varit inne på det ibland lite grann. när jag pratar med vänner så verkar vi vara helt unika. vi har gemensam ekonomi. vi har ett konto, dit går alla pengar och så är två VISA kopplade till det och därifrån går allt ut, räkningar och inköp. ibland diskuterar vi större inköp, särskilt nu när jag varit föräldraledig och sedan arbetslös. för mig är det självklart att dela och ha samma standard. lätt att säga när jag lever på micke, men jag gjorde likadant i ett annat förhållande där det var jag som hade mest pengar. (även om bådas löner var dåliga då). dessutom gick jag då i den fällan att jag betalade mat och han bilen t ex. bilen fick ju han behålla när vi separerade´och jag fick... inget.

hur gör ni? hur tänker ni kring det? rättvist/orättvist, nöjd/missnöjd? ni får gärna vara anonyma eftersom det är ett ganska känsligt ämne.

anledningen senast var för att en mamma på dagiset berättade att de delade på alla gemensamma räkningar och sedan fick man behålla det som var kvar av lönen, detta trots att han tjänade mer om de både jobbade heltid, och hon nu gått ner på 75% för att hämta och lämna på dagis, o s v. hon kompenserades inte på något sätt, inte ens med extra pensionssparande. för mig är det obegripligt att man inte vill dela med sig?

andra varianter som finns i bekantskapskretsen är fickpeng (man har gemensamt alla räkningar och så får man x kr att göra vad man vill med), att man betalar i förhållande till sin lön (har den ena dubbelt så hög lön betalar den 2/3 av kostnaden) o s v.

hur gör ni och hur tänker ni? och hur skulle ni vilja ha det?
Svar på tråden: jaghar funderat och intresserat mig mycket för

Så här gör vi

Skrivet av  Åsa m A&E
Vi hade fickpeng i början när vi flyttade ihop. Jag tjänade då någon tusenlapp mindre än sambon och det känndes bästa att göra så att vi hade "egna" pengar att lägga på vad vi ville utan att fråga.

Vi satte efter ett tag upp 3 lönekonton. Ett var dit lönen går in med Visa kopplat och ett räkningskonto dit vi betalade in allt utom "fickpengen" och varifrån vi betalar räkningar via internet.

Vi har fortfarande kvar konto-sytemet men efter Kanada då jag var hemma fru på riktigt mer. Dvs vi hade ju en liten som jag var hemma med men jag hade ju ingen inkomst alls började vi göra som ni gör. Jag hade kort kopplat till hans lön och det fungerade bra. Vi hade ju då iofs en mycket bra "gemensam" inkomst. Mycket högre ände två löner vi hade i sverige. Det är ju mycket lättare att dela med sig när det ändå blir en massa tusenlappar över varje månad.

När jag flyttade hem och sambon stannade ett tag till. Levde jag helt på min lön, dagis, barnkläder alla svenska räkningar betalade jag. Alla pengar som sambon sparade på utlandstjänsten har gått in i huset så på det sättet har han delat med sig eftersom vi äger hälften var på pappret.

Under tiden vi var borta sparade vi också lite extra i min pensionsförsäkring.

Jag äger båda bilarna så där har vi en orättvisa.

Nu idag har vi övergivit fick pengen. Det finns inte så mycket pengar kvar till oss själva för trots ökade läner sedan man var dinkys så har vi ju två barn, två bilar, hus osv. så flyttar vi över allt vi behöver till räkningskonton och lämnar lite olika på våra konton. När pengarna på våra egna konton tar slut använder vi istället Kreditkort (räntefria) som dras via räkning på det gemensamma kontot. Vi frågar ibland varandra om vissa inköp är motiverade men annars är det fritt fram att bränna pengar. Ingen av oss har någon dyr hobby. Möjligen sambons data och nätverksprylar drar iväg ibland. Så vi tvistar inte om pengar. Tror dock säkert vi skulle göra det om pengarna inte räckt. Om vi stått där med kreditkortsräkningar som inte gått att betala osv.
 

Så gör vi...

Skrivet av  Åsa m Alex`94, Molly`98 o Klara 021129
Vi har ju bara EN inkomst att leva på eftersom vi valt att jag ska vara hemma på heltid hos barnen tills de alla börjat skolan...eller ytterligare något år.
Jag har inte haft FP sedan Alexander var 1½ (=1995!!).
Alla 3 barnbidragen går in på mitt konto. Med dem betalar vi en del "barngrejor" och jag använder dem ofta till barnens kalas mm, men blöjor mm kan lika gärna betalas från Mats konto -till vilket jag har ett kort också!!

Mats är den som betalar alla räkningar från sin lön, men om det är mycket kvar av barnbidraget i slutet av månaden betalar jag en del från det kontot.

Vi ser oss som ett team. Vi hör ihop och det finns liksom inget som heter "mina pengar" utan vi jobbar ju tillsammans och då delar vi på allt.
Jag som är hemma har ju ingen ersättning men det innebär ju inte att jag inte gör ett tungt jobb för det. Jag bidrar ju till att vår familj blir hel.
Mats har ju bra inkomst och jobbar hårt borta, men det innebär ju inte att hans jobb värdesätts högre än mitt.

Jag har svårt för att se VARFÖR vi skulle ha olika konton där den andra inte har tillgång. Vi är ju gifta och vi delar lika på allt. Konstigt vore annars tycker jag. Det vore ju dessutom oerhört ORÄTTVIST i vårt fall eftersom jag som sagt är hemma på heltid.

Vi tjafsar ALDRIG om ekonomin. Otroligt nog eftersom vi trots allt bara har EN inkomst.

 

Vi har likadant

Skrivet av  loppran med ivar
...med skillnaden att vi har två lönekonton, och att vi också får en del bidrag p g a barnens funktionshinder. Vi har varsitt konto men räkningar och löpande utgifter betalas av vem som helst av oss. Vi har inte så mycket koll på ekonomin förutom att jag blir stressad om vi inte sparar lite varje månad (jag är en mysko vonAnka-släkting som avskyr att se en minskning i pengavalvet) - så det gör vi. Att vi har varsitt konto är mer en formsak; vi ser det som familjens pengar.

Och jag säger som Åsa: Vi tjafsar aldrig om ekonomin, konstigt nog.
 

inte ensamma,

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
vi gör precis som ni. Allt in på samma, allt betalas gemensamt och resten delas gemensamt. Självklart för oss sen vi flyttade ihop och nöjda med det är vi båda två! :)
 

Vi har gemensamt

Skrivet av  Sara med Tea
Allt ihop. Vi har varsitt konto som pengarna går in på men sen delar vi allt.
Vi tycker det är bäst så och rättvisast så.
För ibland drar jag in mer pengar än M och ibland drar han in mer pengar.
Så vi gör väl precis som er Anna bara att vi har två konton.
 

också gemensamt

Skrivet av  US med Felicia
Vi delar också på allt. Tidigare innan vi fick barn betalade var och en sina räkningar och de gemensamma delade vi på. Det som blev kvar förfogade var och en för. Detta fungerade bra då vi hade ungefär samma inkomst. J tjänade något mer än mig men betalade den stora bilen.
Sedan Felicia föddes har vi allt gemensamt in på ett och samma konto med var sitt visakort kopplat till det. Vi har ju delat på föräldrarledigheten och även på att gå ned i tid nu när Felicia går på dagis så det blir mest rättvis så här.
Är det lite större inköp som ska göras så diskuterar vi det. J fotar ju en hel del och det går en del pengar men vi tycker det är viktigt att man kan ha kvar sina intressen så finns det möjlighet så får han ta pengar till det.
 

vi har det helt gemensamt

Skrivet av  Elin & Tjejerna
alla pengar är bådas pengar, så ni är inte ensamma, vi har alltid haft så och allt annat vore otänkbart för oss, bådas pengar går in på samma konto även fast vi tar ut väldigt lite på min fp justnu (ca 1300 i månaden tror jag!) men det funkar juh, vi klarar oss!

tycker det verkar lite konstigt att ha uppdleat pengarna när man är en familj??

nåja, ni e inte ensamma alls :)
kram!

ps. tänkte ringa dig nån dag och få lite råd angående studier och hur jag ska lägga upp det hela, hela den världen är helt främmande för mig! men det blir liksom aldrig av ;) det är juh inte dags än på ett bra tag men jag antar att det är en del jag måste fixa innan också.. vet du nånstans man kan få hjälp?

 

Delad ekonomi

Skrivet av  Marija med Sofia nov02 & BF 6/1
Vi har delad ekonomi. Räkningar och allt vi köper till hushållet delar vi rakt av i slutet av varje månad. Bilen är gemensam och den ingår i hushållet.

Vi har träffats relativt sent i livet och båda har haft med sig en hel del kapital i samboskapet. Det skulle bara känts konstigt om vi hade slagit ihop allt vi hade och haft gemensam ekonomi. För oss har det istället varit viktigt att anpassa utgifterna så att vi inte har en ansträngd ekonomi. Vi klarar oss gott och väl med våra löner och besparingar fast vi tar ut FP bara för att behålla SGI-n (ingen FP under barnets första år).

Vi har olika andelar i lägenheten, den ena har lite lån på den, den andra har lite studielån. Inkomst har vi ungefär lika. Summa summarum så har vi ungefär lika mycket pengar över varje månad, alltså som de som har gemensam ekonomi fast vi gör på ett helt annat sätt.
 

Hos oss ser det ut så här

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Vi har inga gemensamma bankkonton eftersom det inte var möjligt med den banken vi valde. Så vi har varsitt "lönekonto" med varsitt VISA-kort. Varje månad räknar vi ihop inkomster och utgifter och betalar "efter förmåga" så att vi i slutänden har lika mycket kvar att så att säga spendera efter eget tycke.

I början betalade vi procentuellt efter hur mycket vi tjänade, dvs den som t ex stod för 65% av inkomsterna betalade 65% av utgifterna, men det tyckte jag (som tjänar minst) var orättvist, eftersom jag ju då hade mindre kvar i antal kronor. Detta var nog innan vi hade gemensamma barn också, om jag minns rätt.

Sedan har vi två bankkonton till var (eftersom vi som sagt inte kan ha gemensamt p g a bankens regler), ett var som betraktas som våra gemensamma besparingar, dit sparar vi en summa varje månad som man alltså inte kan förfoga över fritt, utan som går till semestrar, kapitalvaror och sånt. Sedan har vi till sist varsitt "eget" sparkonto, där kanske nån liten slant från ens föräldrar eller så kan hamna. Oftast går det ju till gemensamma saker ändå, men om man vill spara till nåt särskilt där så kan man ju göra det.

Nu efter föräldraledigheter borde vi ta tag i pensionssparandet och övriga sparandet igen, det har fått ligga nere av ekonomiska skäl under föräldraledigheterna. Men eftersom jag är sjukskriven så har vi fortfarande inte så där överdrivet mycket pengar, om man säger så...

Dessutom är det lite halvoklart med ekonomin kring min styvson. Ofta brukar min man betala större kapitalgrejor och så till honom "utanför" vår budget, och så delar han det med pojkens mamma. Men jag brukar ju ibland köpa kläder till honom, och allt det vardagliga går såklart på familjebudgeten. Men kanske dyr hockeyutrustning, hockeyläger eller sånt går utanför. Det är lite olika med det. Hans barnbidrag sätts undan varje månad på ett fondkonto (vansinne, if you ask me) på hans mammas begäran, eftersom hon p g a sjukdom inte får teckna livförsäkring. Det är alltså som en försäkring när hon dör.

Ja, så har vi det. Jag tycker nog att det numera är hyfsat så som jag vill ha det. Vi vet dock inte riktigt hur vi ska räkna kring det här med pensioner. Han tjänar mer, men är också 9 år äldre än jag och har alltså närmare till pensionen. Svårt! Nån som vet hur man ska tänka?
 

Totalt gemensamt

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
Vi har ett löne konto och ett sparkonto. Vi betalade båda till bådas studielån, nu är det bara mitt kvar som vi delar på. Vill vi ha något större som stora verktyg, kapital varor så diskuterar vi. Har aldrig varit nåt problem. Vi tjänar iofs ungefär lika också, mannen kanske 60% numera.
 

Vi delar på allt.

Skrivet av  Sanna och Hjalmar
Vi har inga egna pengar. Alla pengar är våra pengar. Ett måste i och med att det bara är jag som har en fast inkomst. Gården ger ju också pengar, men inte i månadsutbetalningar. Det kan dröja 4-5 månader ibland med bara utgifter på gården.

Men pengarna sätts in på ett konto dit vi båda har ett visakort kopplat till.
 

Hejsan

Skrivet av  hannis : marie 5/7 + 5 till
Vi har varsitt konto och delar på räkningarna fast det oftast faller så att räkningen står på betalar den..
Han står för bilen ( allt som ingår) och jag tar maten eftersom vi storhandlar när den kommer ( till mitt konto)
Vi delar på huslånet dras från våra separata konton till huskontot.
jag kan även handla kläder och tyger medans han köper öl och cigg ( jag varken röker eller tycker om hans öl... jag betalar men jag får pantkvittona...

Till huset pratar vi och den som har pengar över betalar.. :-)

vi har ej varit oense ännu...

Jag / vi har ju blivit distrubitörer så vi ska fixa ett nytt konto som folk betalar in på som jag sedan kan föra över till mitt konto för att bet just de aktuella räkningarna med (just för att kunna fixa över nätet )
Ja det var lite...
 

Delad ekonomi

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
men vi har ett gemensamt konto där vi sätter in exakt lika mycket pengar var. Därifrån dras sedan pengarna till räkningarna.

Nu är det lite "fuskigt" efetrsom vi båda har CSN, Frågan är dock vad vi kommer att göra i vår och framförallt i höst, efterom jag tar examen och bostadsbidraget förmodligen ryker i samband med det. Förmodligen komemr jag att betala en större del av hyran då, devs jag kommer att betala mer än Jonas ett tag. Detta får jag igen när han är färdig civilingejör och jag endast är en simpel lärare ;-)

Vi har tänkt oss dela ekonomin när vi gifter oss - något tyckte vi att vi skulle ha kvar till efter äktenskapet ;-)
 

Artiklar från Familjeliv