Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

snabb enkät: finns det fler hushåll utan bil?

Skrivet av Helena S med Markus 021201
jag kom att tänka på en sak när jag skickade in mitt inlägg nedan: nämligen att varje biltur är något speciellt för markus eftersom vi inte har bil eller släkt i närheten som kan låna oss en bil då o då.

Är det fler hår inne som inte har bil? någon med fler än ett barn? hur gör ni då för att storhandla? (själva cyklar vi)
Svar på tråden: snabb enkät: finns det fler hushåll utan bil?

Nej vi har två...

Skrivet av  Åsa med Ethan och Filuren
men skulle väl EGENTLIGEN klara oss med en. Maken kör dock runt en del med jobbet, så vi behöver definitivt en.
 

Vi har ingen bil

Skrivet av  Madeleine m barnen
inte körkort heller.
När vi storhandlar så kör min pappa eller Johans pappa oss,blir väl typ 1 gång/månad.
 

Har haft bil i 1 månad nu

Skrivet av  Emilia med Minna + bf 6/3
Minna tycker fortfarande att det är något speciellt att åka bil och vill gärna göra det. Hon leker hemma att hon kör bil med sina leksaker.

Att vi väntar barn nummmer 2 i mars var en viktig anledning till att vi skaffade bil. Vi har pratat om det av och till under flera år, men nu blev det av. Vi har inte haft möjlighet att låna någons bil, så tidigare har det hänt att vi har hyrt bil om det har varit något seciellt (några gånger om året). Vi har ca 500 m till ett stor matvaruaffär och dit brukade vi gå. Då gick vi alla tre och hade med oss den stora barnvagnen (Brio duo) eftersom den lastar mycket mer än sulkyn + en stor "dra-maten"-väska. Det känns som om att storhandlandet skulle bli mycket jobbigare med två barn, så det var en anledning till att skaffa bil. Men det skulle ju bli billigare att åka taxi från affären 1 gång / vecka än att ha bil.
 

Cyklar??

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
För att storhandla?? Det skulle inte bli mycket till storhandling då här. Försöker se oss, som för övrigt har för långt till nåt storhandlingsställe för att kunna cykla, med varsitt barn bakpå cykeln samt minst två stora Coop Forum-papperskassar på styret - var. Det skulle inte gå helt enkelt.

Men det är ju ofta så kanske när man bor mitt inne i en stad, som väl ni gör, att man inte alltid behöver bil. Vi skulle inte klara oss utan. Överdrift förstås, det mesta går ju, men i princip. För närvarande har vi dock tre bilar. Jag har inte fått ändan ur för att sälja min gamla bil efter att jag köpte ny (läs: bättre begagnad). Så det ser lite knäppt ut på vår uppfart nu, tre bilar...
 

när vi cyklar

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
så cyklar vi dit med varsin stor ryggsäck, JOnas har en campingryggsäck som han kan åka hem med 30 kg i om han vill och orkar.
Jag har en lite mindre ryggsäck, sedan går vi hem efter att ha handlat, gärna med varsit par kassar runt styrena också.... Ja, det ÄR väldigt tungt, och man gör det inte alltför ofta. men med tanke på att det är extrem stor skillnad på piserna på våran Konsum nära och ICA maxi (t.ex. skiljer det sig 30 kr per paket i blöjor!) så är det värt besväret.
 

Smart

Skrivet av  Viktoria m Filippa och Emilia
Ryggsäck tänkte jag inte på, men då kan man kanske inte ha barn bakpå dens cykel som har stora ryggsäcken förstås (konstig mening, hoppas den är begriplig ändå :-)

Det låter onekligen bökigt, även om det såklart är värt pengarna. Ni har ingen bil ni kan låna typ en gång i månaden eller nåt? Fast ni har kanske inte körkort. Eller så kanske man kan gå ihop ett par familjer och hyra en bil över en dag? Fast då lönar det sig antagligen inte.

Jaja, här sitter jag och svamlar.
 

Båda har körkort

Skrivet av  Helena S med Markus 021201
men ingen har råd med bil ;-) Nu är jga dessutom färdig med min lärarutbildning, och ska försöka få jobb till hösten (tänkte läsa ytterligare en termin tyska till våren), vilket innebär att vi kommer att få högre dagisavgift, lägre bostadsbidrag.... det finns fördelar med attvara student...
 

Nej.......vi har två.....

Skrivet av  Ann med Nathalie
vi bor lite låmgt från affärer och allmäna kommunikationer för att vi ska kunna leva utan bil... med ett barn och två stora hundar som inte kan vara ensamma så är det ett måste med bil.. ett tag när jag var singel försökte jag dock att storhandla med cykel men det gick i ca 3 veckor, tills jag behövde ha hem både potatis och tvättmedel samtidigt..då blev det en ny bil... så jag har tyvärr inga råd att ge!
 

vi har bil

Skrivet av  US med Felicia
- två stycken eftersom vi har en bit till arbetena.
Lite kul att Markus tycker det är spännande med att åka bil. Felicia är helt fasinerad av bussar eftersom den enda gången som hon kommer ihåg som hon fått åka buss är innan jul med dagis (innan dess har hon bara åkt transfer från flygplatsen till hotellet när vi var på semester). Nu leker hon att hon åker buss till stan varje dag.
De i min närhet som inte har bil brukar åka buss och storhandla.
 

vi

Skrivet av  Lina med Andrea
Jag har inte körkort och i Värnamo gick det då inte att storhandla utan jag fick handla lite varje dag.
Här har jag en deal med pappa att vi åker och månadshandlar.
 

Artiklar från Familjeliv