Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Assistent på dagis?

Skrivet av Kristina
Hej
Jag läser inlägg här sporadiskt men varje gång jag tar mig tid har jag fått intressant och nyttig information, tack alla ni som delar med er av era erfarenheter. Ikväll hittade jag inte de svar som jag sökte så jag provar att fråga.
Vi har en son Johan, på snart 4 år som har ds. Han har har hittills gått hos dagmamma men till hösten börjar han på dagis. I samband med det ansöker vi om extra resurs/assistent tillsammans med dagiset. Föreståndaren på dagis vill att någon av ordinarie personal ska ha huvudansvar för Johan och att resursen ska vara allmän för gruppen. Min tanke var att assistenten/resursen skulle ta huvudansvar för Johans träning, få utbildning av habiliteringen som vår dagmamma har fått och i ett drömsenario följa med Johan till 6-års om 2 år.
Hur fungerar det för era barn? Finns det någon som lyckats förverkliga min tanke och dröm.
Svar på tråden: Assistent på dagis?

tänk att det är så olika!

Skrivet av  oa
våran resurs hade bara Vera att ta hand om, men hon har tydligen bränt ut sig, till hösten ska vi söka en ny resurs och föreståndaren tyckte att det är bra att dela på jobbet kring Vera och då menas det att en från ordinarie personal tar hand om t ex en av Veras aktiviteter.
Dessutom ska vi ansöka om tilläggs -resurstimmar, vi har redan 100 % idag men våra arbetstider är så tokiga så vi kan inte hämta barnen kl 3 på dan och det är då Vera börjar bli turbo.Alltså jag jobbar redan deltid så det går inte gå ner i tid.
Vi behöver extra hjälp med att ngn hämtar Vera vid 3,då hon behöver lugn och ro, annars är hon en fara framförallt för sig själv.Så vi ska träffa våran LSS handläggare och prata om detta, hon är super och är väldigt proffsig.
Min drömscenario är att det fungerar för Vera och alla andra runt omkring henne och vi är på god väg hoppas jag.
 

Vad kan man få hjälp med

Skrivet av  Kristina
Vilken typ av aktiviteter gör dagisperonalen/resursen med Vera? Johans dagmamma har tränat honom enligt Irene Johansson program, handledd av habiliteringens specialpedagog. Språkträning har vi oftast skött själva med handledning av habiliteringens logoped. Alla övriga aktiviteter i Habiliteringens regi så har jag eller min man deltagit med Johan. Min förhoppning när vi nu byter till dagis var att få en resurs som kan hjälpa oss med åtminstone delar av det vi hittills gjort själva. Dagis har gjort klart att det inte är självklart att de kan det för de är omsorg och inte en vårdande enhet men att vi kan ta upp vissa saker för diskussion. Eftersom Johan aldrig har gått på dagis eller haft någon resurs så har jag svårt att veta vad jag ska förvänta mig iform av specialstöd.
 

Funkat bra!!

Skrivet av  Nybban
Vår Karro, som nu är 14 år, har haft samma assistent sen dagis(med avbrott då hon själv fått barn)Karro går nu i 8:an i _vanliga_skolan, men är såklart inskriven i särskolan.Tror hon har världens bästa skolsituation!!Assistenten är förskollärare och min syster.
 

en perfekt lösning!

Skrivet av  oa
att ha en släkting som assistent!
 

Artiklar från Familjeliv