Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arbetstid.....

Skrivet av Margit med Jesper
finns det någon här som arbetar heltid och har ds-barn? Jag ska börja arbeta i mitten av augusti är det tänkt, men nu undrar jag om det är för opptimistiskt att tro att man orkar en heltid plus ett ds-barn hemma sedan.
Jag vet att ni naturligtvis inte kan uttala er om huruvida jag ska orka, men jag vill ändå gärna höra era erfarenheter om detta med arbetstid.
Hitentills har Jesper varit ett ganska friskt barn och lugn men jag börjar så smått se en annan pojke nu. Undrar ibland om han börjar komma i självständighets-åldern.
Ni som har äldre barn följer de samma mönster som sk "normala" barn att den infinner sig omkring tvåårsåldern?
Era synpunkter vore intressanta.

Svar på tråden: Arbetstid.....

du kan ju

Skrivet av  oa
jobba 75% det har du rätt till.
JAg har ifs 3 barn och halvtid för mig är just det jag klarar av just nu.
Vera följde bra detta med trots särskilt vid 3 års ålder, flygande gafflar och NEJ till allt *s*
Sen vill jag inte skrämma dig om dett amed att börja dagis och sjukdomar.Det är olika från barna till barn även hos "normala" barn men DS "räknas" som känsligare fast det stämemr nog inte på alla.Men jag ändå tänker på just i början är dem lite känsliga.
Jag var hemma med Vera 1-2 g per månad, nu är hon 4 och det är mycket bättre, hon har rör och opererade bort polyper och mandlar, hon är sjuk kanske 2-3 g per år nu.Hon börjad edagis när hon var 2 år och 3 mån.
 

Jag ska

Skrivet av  anne.h
börja jobba heltid i höst, är det meningen.. hoppas verkligen att det går! -men jag tvivlar på det... (hoppas iaf..*S*)
 

Kul att få svar

Skrivet av  Margit med Jesper
så snabbt trots att det är sent. Jag har sökt jobb och ska nu dit och prata i morgon så det var bra att ni orkade svara trots den sena timman. Jesper är redan inskolad och klar på dagis och snuvan han haft sen Mars börjar ge med sig. Men han har inte varit hemma pga av sjukdom. Jo en dag för att se om det var lös mage eller magsjuka. Det var bara lös mage.
Jag började inskolningen i slutet feb minns inte om han hade någon feber vid det tillfället men att både pappan, som skulle hjälpa till men inskolningen, och personalen var sjuka det minns jag. Så den inskolningen tog ungefär 2 månader men nu är det gjort.



 

När våran kille......

Skrivet av  Anna74
Började dagis(1,7 år var han då)var han på dagis mellan 9-15 4 dagar i veckan.
Nu är han där mellan 9-15.30 5 dagar i veckan(jag jobbar 10-15)och det är alldeles för mycket för han.
Han sover inte på dagis för han är aldrig trött där och han har 5:ans växel i hela dagen så när han kommer hem så är det bara grin och skrik av han.
Vi har bara 3/4 vårdbidrag så just nu kan jag inte jobba mindre, men vi får söka om när han blir 6 år så då ska jag jobba mindre.
 

Hur gammal

Skrivet av  Margit med Jesper
är han idag? Jesper blir 2 den 25:te aug.
Jag har nu fått nytt jobb och ska själv arbeta på dagis, fast inte på Jespers avdelning. Vi får se hur det går, tänker börja med 80%.




 

Han är 4,5 år (imt)

Skrivet av  Anna74
.
 

Arbetstid och trots

Skrivet av  Linda S
Angående arbetstid så hade jag inte kunnat arbeta heltid med även om Xerxes INTE hade ds. Jag visste redan innan tvillingarna föddes att heltid var det inte tal om. Men med vårdbidraget som hjälp gick även pappa ner till 80%. Jag jobbar också 80%, men känner att det kanske är lite för mycket...

Trots: Xerxes började trotsa ordentligt ett år efter sin tvillingsyster, dvs någon månad före sin 3-års dag. Nu had det lugnat sig hemma men på förskolan har han varit omöjlig hela våren.
Jag är övertygad om att trotsen i våra fall (hos båda barnen) beror på att de vill, men inte kan uttrycka sig. Tvillingsystern hade ett MYCKET begränsat ordförråd när hon var två.

Vi jobbar efter en språkmetod som också addreserar "oönskade beteenden". Den har säkerligen hjälpt våra barn en hel del. Intresserade kan skicka ett mail hem till mig: [email protected]
eller titta in på den engelskspråkiga websidan:
http://www.jamesdmacdonald.com/
 

Jag..

Skrivet av  Anna
jobbar 45% på sjukhuset och ca 25% hemma.Jakob började på Dagis när han var 1år då var han 15 tim i ett år sen har vi gått upp i tid vart efter. Han har väl följt trots åldrarna ganska bra ngt senare och kanske sitter dom i lite längre.
 

Roligt att så många svarat

Skrivet av  Margit med Jesper
som jag tidigare skrev ska jag börja och arbeta på Jespers dagis fast inte på samma avdelning. Vi får väl se hur det går, tänker börja med 4 dagar i veckan. Vi har ju inte någon lång resväg och när jag lämnat honom går jag in till nästa avdelning, på sätt blir dagarna inte onödigt långa. Det vore ju värre om jag skulle resa till stan med färja och allt.

 

Artiklar från Familjeliv