Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

arbetspraktik och yrkesutbildning

Skrivet av _carin_
Det är inte så många föräldrar med lite större barn som skriver här och det är synd tycker jag.
Själv har jag ett vuxet - nåja, halvvuxet barn- på 19 år, och är intresserad av alla frågor som kan tänkas gälla den åldersgruppen.
Jag skulle vilja fråga hur ni som föräldrar ser på det här med arbetspraktik och yrkesutbildning.
Hur har ni gått tillväga om ni redan har löst de problem och frågeställningar som hör till?
Och ni som är på gång, hur ser det ut i ert fall?
Och ni som har detta framför er, hur tänker ni?
Tacksam för alla synpunkter.
Svar på tråden: arbetspraktik och yrkesutbildning

Jag funderar...

Skrivet av  Nybban
Min Karolina är 15 år, å visst är det sånt jag funderar över ibland.Hennes skolsituation ät helt perfekt för henne.Fyra dagar i veckan går hon i "vanlig" skola...(9:an)En dag är hon på särskolan.Hennes assistent är med hela tiden och tillsammans planerar dom "med hennes bästa" för ögonen.Hon kan -när hon och hennes assistent så tycker- "provjobba" på olika arbetsplatser.Själv har jag ett litet textiltryckeri ...å visst finns tankarna att hon kanske kan jobba där med mej i framtiden.Det finns redan många saker hon kan hjälpa mej med.Jag har tryckt flera av hennes bilder.Första gången jag gjorde det sa hon: -Men mamma....du är ju expert....å jag är konstnär!!Viktigt för självkänslan.
 

Vi behöver din erfarenhet

Skrivet av  Linda S
...på listan "istället för särskola". Det låter som ni har en stor skolerfarenhet och det skulle vara intressant att veta mer om denna variant av skolgång (både särskola och grundskola - det bästa av två?)

Du, och andra också förståss är välkomna till:
http://groups.yahoo.com/group/individintegrering/join
 

Artiklar från Familjeliv