Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anna 74

Skrivet av maria28
Är lite undrande över detta med allergier.Min son Viktor är mjölkallergiker,det konstaterades runt 3mån.Han gick upp dåligt i vikt samt bajsade 12-15 ggr/dygn alltid så fort han fick mat.
Nojjig som jag är när det gäller honom så har jag fått för mig att han inte tål gluten pga att han kräks så mycket.Han äter knappt något annat än välling än,men smakar på gröt varje dag.Han är fast i avföringen,ibland blir han ledsen när han bajsar ut hårda klumpar.Han har fått medicin för kräkningarna och det var efter det som han blev hård i magen,så jag trodde det berodde på det,men blir nu tveksam.
Jag trodde att om man inte tålde gluten att man skulle ha rikliga diarrer,ont i magen och gnällig samt att man inte gick upp i vikt.Men visst alla reagerar väl olika.
Tycker du att det är mycket jobb med att han är allergisk mot både mjölk och gluten eller finns det bra varor att ersätta med?Har precis börjat att kolla runt vad jag kan använda i mjölkfria produkter.
Räcker det med blodprov för att konstatera gluten?
Måste man äta något extra tillskott av vitaminer ,mineraler eller liknande när man är både och.Är så totalt i det blå vad det gäller allergier så därav min nyfikenhet.
Svar på tråden: Anna 74

Hej !

Skrivet av  Anna74
Man kan både bli hård eller lös i magen om man inte tål gluten (det är olika har jag hört)
Jag tycker fortfarande att det är besvärligt med maten, men första året va värst.
Vi köpte solhavre när han bara hade mjölk men det blev tofyline sen när gluten kom.
Det räcker inte med bara blodprov, man måste göra en tarmbiopsi också och den är inte så rolig att titta på (två ggr har han gjort det).
Det enda vi försöker få i han är kalk tabletter och det är inte så lätt.
Nu försöker vi att ge han mjölk men jag tror inte det går så bra, för han är väldigt lös i magen men jag hoppas att den allergien försvinner snart.
Jag kom på en sak till, han var högtempad ,ibland flera veckor(ca 37,9) när han va liten och det va tecken på mjölk.
Sen så har han alltid varit kort, när vi slutade med gluten så växte han snabbt
 

Tack..

Skrivet av  maria28
..för ett snabbt svar.Jag hoppas också att mjölkallergin försvinner,i de flesta fall så gör dom ju det.Vi får hålla tummarna ihop.
 

Artiklar från Familjeliv