Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att ta av sig kläder i tid och otid...

Skrivet av helle
Linda (4år) har börjat klä av sig naken när som helst på dygnet. Oftast när hon absolut inte ska göra det (i mitt tycke då). Tex innan vi ska iväg någonstans och passa en tid... plötsligt står hon naken i hallen, eller hos en god vän idag så står tjejen helt naken utan blöja och allt och nu ikväll när hon ska sova så plockar hon av sig kläderna hela tiden i sin säng.

När det gäller sovandet så kan hon likväl sova naken, mig gör det inget, men det problematiska är det där med blöjan, att hon inte förstår att hon inte kan göra ifrån sig var som helst. Ibland tar hon av sig blöjan när hon har gjort "stort" därinne. Javisst kan det vara obehagligt med hela innehållet, så det gäller ju att jag är med på studs och byter INNAN hon hinner riva av sig blöjan!!! Det kan handla om sekunder...

Hur ska men hantera det? Jag tror att hon förstår att jag inte gillar det, men hon förstår nog ändå inte riktigt varför. Det är ju sååå kul att kunna ta av sig kläderna....??
Svar på tråden: Att ta av sig kläder i tid och otid...

Leah gick

Skrivet av  Therese m Leah 3½ och Super-Lukas 8 m (DS)
igenom en sån fas för ett tag sen, hon får fortfarande återfall ibland *S*. Jag försölte att inte göra sån stor affär av det för ju mer jag brydde mig desto roligare var det. Det gick över efter ett tag, nån månad eller två men det kändes som en hel evighet (ja, jag vet att hon inte har DS, bara en viss utvecklingsförsening, kanske du kan få nån tröst ändå). Hon älskade att ta av sig blöjan i sängen så hon fick alltid ha "pyjamastrosor" och en "hel" pyjamas på sig. Man lärde sig fort att höra kardborr-tejpen dras loss! Det ger sig nog snart, ska du se ;).
 

Julia gör så ibland också

Skrivet av  tiny med tre
Hon är fyra, men jag har inte tänkt så mycket på det eftersom hennes två-åriga lillasyster gör likadant. Att hon vill ta av blöjan är naturligtvis besvärligt, samtidigt som man kan se det som något positivt. Det visar ju att hon är medveten om att blöjan och bajset ska bort. Julia brukar sällan göra så, men alltid när något hänt i blöjan brukar jag sätta henne på toaletten efteråt en stund. Skulle tro, precis som Therese säger, att det går över, bara man inte gör för stor affär av det. Vi brukar säga och teckna att "Det är fel, man gör så här:" Och så visar vi hur det ska vara. Det funkar ibland.
 

Jag ska försöka tänka på det att

Skrivet av  helle
inte göra för stor affär av det hela. Har egentligen inte tänkt på det så mycket förut, förräns idag som det blev lite mycket av allting när vi var hos en god vän till mig. Hemma står jag ut med det mesta, men hos vänner och kompisar så kan det bli lite jobbigt om barnet plockar av sig sina kläder och blöjan bara så där... för skoj skull.

Jag ska försöka vara tydlig med saker som är fel helt enkelt, så att hon kanske lär sig förstå bättre vad som är Ok respektive inte Ok.
 

Så har vi försökt göra

Skrivet av  tiny med tre
med många saker. När J tex slängde klossarna i luften, istället för att bygga med dem, plockade vi fram en boll och visa att "Bollen kastar man, men klossarna ska man bygga med" Det är inte alltid lätt när tålamodet tryter, men...
 

Hi! Hi!

Skrivet av  Nikki
Här kom min dotter helt naken! Lillebror kom för en stund sen och sa hjäppa hjäppa, mamma hjäppa också skulle han av sig tröjan och blöjan men han fick allt behålla blöjan på sig! Nu kom Emma och visade hur duktig hon varit som tagit av sig alla kläderna, hmmmm!

Nikki
 

Det där med kläder

Skrivet av  Ann-Britt
går i vågor.Sofia håller just nu på med en sån period.Men grabbarna har oxå haft sådana perioder.
"Skönt utan kläder"har man fått till svar när man frågat varför de klätt av sig.Men Sofia är tokig i kläder,klär av och på,spelar inte någon roll vems kläder.Hon klär sig och åker till skola och fritids.
 

ja, det verkar faschinerande

Skrivet av  helle
att kunna ta av och på sig själv. Linda leker ofta, ofta att hon ska iväg. Tar tålmodigt på sig allt möjligt hon hittar i hallen och så vinkar hon glatt hej-då. Och så packar hon ofta någon väska med sig också. Det kan hålla henne sysselsatt LÄNGE.

Det som jag blev fundersam över i helgen var just det där med att ta av sig kläder OCH BLÖJA med sitt innehåll. men nu har jag lärt mig att vara mera vaksam över sånt, eftersom hon tydligen lider av att ha en kladdig blöja på sig.

Ha det bra allihopa i mellandagarna! Själv känns det som om jag håller på att bli förkyld eller nåt! Usch, för alla sjukdomar. Barnen har ju fått sin del i december med kräksjuka, förkylningar och allt, så nu blir det väl min tur, kanske?
 

Artiklar från Familjeliv