Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arg och bitter!

Skrivet av Nikki
Varför ska man behöva bli kallad för arg och bitter för att man har en annan åsikt än andra på forumet om Fosterdiagnostik?

Varför skulle jag vara arg och bitter, för att jag fått ett sämre barn eller?

Varför fortsätter folk trampa på en efter att man blottat sina känlsor och förklarat att man blir ledsen när man läser om folks fördomar?

Jag är inte bitter men jag börjar nog bli ARG!

Nikki

P.s Kolla gärna in på fosterdignostik! D,s
Svar på tråden: Arg och bitter!

Har läst och deltagit

Skrivet av  Annika60
Ser inte ditt nick där dock.
Men i tidigare diskussioner i ämnet har du ju faktiskt blivit en aning... tja exalterad i diskussionerna...

Det är inget fel i att vara djupt engagerad i en fråga och känna en massa starka känslor, och fosterdiagnostikdebatten kan förvisso röra upp en massa känslor.

MEN: Var och en får ta ansvar för sina känslor. Avstå från att läsa på fosterdiagnostik om det gör dig upprörd.

*Alla* föräldrar till barn med DS reagerar heller inte som du så gör dig inte heller till taleskvinna för "oss föräldrar" när du berättar vad just du personligen tycker.

Faktum är att ett otal föräldrar till barn med DS gör fosterdiagnostik när de väntar kommande barn, så fosterdiagnostik är inte enbart en affär för okänsliga människor som inte förstår hur underbara barn med DS är.... Vi vet inte heller någonting om vilka svårigheter andra gått igenom i livet. De kan ha lärt sig mycket om sig själva på andra hårda vägar...

Min bestämda uppfattning är att fördomar och okunskap bäst bekämpas med upplysning, inte med utbrott i en fråga som är djupt personlig för olika människor.
 

Hej Annika!

Skrivet av  Nikki
Jag tänker då inte sluta skriva på "fosterdiagnostik" för mina tankar är lika viktiga där som andras är!

Jag tycker att man får lov att göra hur många tester man vill ja till och med för att se om barnet har rött hår eller bruna ögon eller om det är en flicka eller pojke. Man får fatta de beslut man själv känner att man kan leva med så länge de är lagliga! MEN man ska försöka respektera varandra!!!!!

Vi har en kompis som har en bror som är homosexuell och en dag så råkade min sambo såra henne då han inte mindes vad en skådespelare hette och han sa ja du vet den där BÖGEN!!!!! Vår kompis blev märkbart irreterad och sårad för hon gillade det inte MEN vi skulle ALDRIG ifrågasätta henne för att hon blev sårad även om vi innerst inne inte tyckte det var så hemskt så tyckte hon uppenbart det!!!!!!!! Om en människa blir sårad av det någon annan säger så spelar det liksom inte någon roll om det var så "farligt" eller ej HON BLEV SÅRAD!!!!!!!


Och nej hur jag än försökt så känner jag oftast inte att jag blir respekterad! Visst respekt föder respekt men jag känner inte att den teorin stämmer inne på "fosterdiagnostik"




 

Självklart..

Skrivet av  Annika60
... gör du som du vill!
Men jag tycker det verkar som om du tar åt dig lite väl mycket *personligen* av vad andra skriver.

Fosterdiagnostik diskuterar ju i mycket folks olika uppfattningar och om någon skriver att de personligen inte tror sig om att orka med ett barn med DS eller är oroliga för barnets framtid kan de omöjligt ta ansvar för att du känner dig personligen sårad av det.

Jag ifrågasätter inte heller att du känner dig sårad, men vad är alternativet menar du? Att man på fosterdiagnostik bara ska skriva sådant som inte sårar dig? Då skulle det inte bli mycket diskussion i det ämnet...

Och ett litet tips: Argumenten blir inte starkare av många utropstecken och man får inte respoekt av att tjata om hur sårad man blir i en diskussion som är viktig och måste föras.
 

Annika igen!

Skrivet av  Nikki
De behöver absolut INTE skriva sådant som jag vill höra!!!!!!!!! ABSOLUT INTE! MEN de behöver i varje fall INTE ifrågasätta och tycka att JAG inte ska bli ledsen utan i de fall som jag läser ett inlägg där personen säger typ jag kommer att välja abort om barnet är handikappat MEN jag förstår att det sårar dig bla bla bla....... sådana inlägg tycker jag visar RESPEKT för MINA känslor!

Nikki
 

ANNIKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *S*

Skrivet av  Nikki
Kan man ta åt sig förmycket? Alltså antingen tar man åt sig eller så gör man det inte! Och ja jag tar åt mig, kanske mer än många andra föräldrar till barn med downs syndrom eftersom min dotter klarar sig väldigt bra. Kanske bättre än de flesta med Downs syndrom! Det är liksom så svårt för mig att tänka mig att någon som utvecklas så bra ska väljas bort för att hon har Downs syndrom. Kanske lättare att acceptera och förstå om ens barn inte fått samma möjligheter som min dotter? Jag vet ju att det inte alltid går lika bra för andra med downs som för Emma men de har precis lika stort värde och lika stor rätt att födas som alla andra har!!!!!!! Ett barn som kanske inte utvecklas lika bra som Emma kan ändå bli en lyckligare individ än min dotter (fast jag hoppas iofs att Emma ska växa upp och bli lycklig)

Har jag någonsin påstått att man inte får skriva något som sårar mig där inne?

SÅRAD JAG BLIR SÅRAD!!!!!!!!!!!!!!

Och jag skriver på vilket sätt jag vill!! Man får väl inte lov att kriticera folk för hur de skriver enligt reglerna här på AFF om jag inte har fel för mig???????????????

Konstigt är att om någon annan hade skrivit samma sak som mig så hade det nog varit stor chans att du INTE skulle svarat henne så som du gör mig. Jag vet inte varför men kanske är det så att du har något emot mig? Spelar ingen roll...............





 

Nikki

Skrivet av  Anneli
Men fosterdiagnostiksnacket är ju till för att få hjälp,råd,stöd och tips kring just fosterdiagnostik,då kan jag inte förstå varför just du ska visas hänsyn genom att inte skriva om att man funderar på abort om testet visar downs syndrom?

Ska alla som funderar på t.ex. fvp och abort om nåt visar fel be om ursäkt till dig för att de har en åsikt om vad som är bäst för deras liv även om det inbegriper abortering av ett barn med downs syndrom??

Tyvärr verkar det för mig som om du inte visar respekt för andra människors tankar och känslor och inte accepterar att vissa inte vill ha ett barn med downs syndrom utan att de för den delen nervärderar ditt barn.
 

Anneli!

Skrivet av  Nikki
NEJ! INGEN behöver be mig om URSÄKT! Bara låta mig få ha MINA känslor! INTE säga åt mig att INTE vara ledsen! Tyvärr verkar alla missförstå mig och det känns verkligen frustrerande!!

Och ja fosterdiagnostik handlar om att lära sig saker. Vad är det för fel på att lära sig att det INTE alls måste vara hemskt att få ett barn med Downs syndrom?

Nikki
 

Nikki...

Skrivet av  Annika60
Visst tar man åt sig olika mycket av olika saker, men om man häller ur sig alla sina känslor får man räkna med att andra gör samma sak... Fosterdiagnostik väcker som sagt en hel massa känslor - men olika hos olika människor. En del människor känner väldigt starkt att de inte kan tänka sig att ta emot ett barn med DS.

Det brukar göra dig väldigt upprörd.

Men varför kräver du respekt av dem när du så uppenbart har så svårt att ta till dig *deras* känslor?
Det är så mycket kring dig och dina känslor hela tiden...

Jag delar helt din uppfattning om alla människors lika värde, men har väldigt svårt att se poängen med att argumentera genom att bli arg och berätta hur sårad man blir (vilket inte innebär att jag aldrig fått tokspel, men då är jag medveten om att jag troligen överreagerade...)

Jag fick ett barn som inte var lika lyckligt lottat som ditt barn. Jag är lycklig över att ha haft henne, men är ändå en av dem som en gång valde fosterdiagnostik när jag väntade nästa barn.

Vi hade på ren svenska ett helvete med vårdjobb dygnet runt och kunde inte på minsta sätt begripa hur vi skulle orka med ett barn till med svårigheter.

Med barn nummer tre och fyra avstod vi från fosterdiagnostik. Vårt barn mådde mycket bättre och vi kunde inte riktigt ta ställning till vilken grad av funktionshinder vi tyckte kunde vara "acceptabelt" så vi valde att inte söka besked utan att se vad livet hade i beredskap åt oss...

Så tror jag det är för många. Vi gör våra val utifrån den situation vi i dag är i.

Känner du för att skicka redax på mig så sätt igång. Kan vara intressant att se svaren; jag har diskuterat vad man får och inte får säga på fosterdiagnostik förr med Susanne m fl.

Och jag har inget personligt emot dig; jag känner dig inte. Jag har bara en del synpunkter på ditt sätt att argumentera. Framförallt irriterar det mig att du så ofta skiver om "oss föräldrar till barn med DS". Jag tycker inte om att andra försöker snacka för mig.

Och just DET kan du vara förvissad om att jag har talat om för rätt många andra...
 

Till Annika60!

Skrivet av  Amandapompisen
Jag håller med dig till 100% och har länge funderat på hur jag själv skulle uttrycka det med ord i detta forum. Mycket bra skrivet, jag hade inte kunnat göra det bättre själv!
 

Tack

Skrivet av  Annika60
Roligt att du tyckte inläggen var bra!
 

Artiklar från Familjeliv