Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående anonymdebatten,

Skrivet av Anna med tre lintottar
så finns det säkert många som är anonyma utan att skriva "anonym". "Mamma till ett barn med Downs syndrom" är väl lika anonymt det egentligen? Nu syftar jag inte på någon som skrivit just så, det var bara ett exempel. Jag menar, det är ju lätt att hitta på vilket namn som helst som ser "riktigt" ut också. Ibland skriver ju andra här som inte brukar skriva här annars.

/Anna med tre lintottar
Svar på tråden: Angående anonymdebatten,

Har inget emot anonymitet

Skrivet av  Annika60
Folk får vara precis så anonyma som de vill på nätet, men en grej irriterar mig:

Folk som är "anonyma idag" när de tar heder och ära av någon annan eller hivar ur sig något riktigt osmakligt. Det är extremt dålig stil och dessutom fegt. Vågar man inte stå för sin åsikt ska man vara tyst. Tycker jag.

Det är en helt annan sak om någon t ex diskuterar väldigt intimt om privata förhållanden; då är det fullt förståeligt att man vill göra det under ett annat nick än det kända.

Och: Undertecknar man alltid med t ex "DS-mamman" blir det en signatur, ett sätt att identifiera den här anonyma skribenten bland en massa andra skribenter utan att någon för den skull vet vem det är.

Att hålla på och byta nick mitt i en diskussion och ibland svara på sina egna inlägg är rätt löjligt tycker jag... Det förekommer rätt frekvent här på fn...
 

Jag håller

Skrivet av  Anna med tre lintottar
med dig. Men jag menade inte dem som alltid skriver "DS-mamman". Visst blir det ett nick som andra då, om än anonymt. Men jag menade de som högst tillfälligt byter nick till t ex "DS-mamman", det är ju precis som att skriva "Anonym" i så fall, men man kan ju aldrig veta vilket ... Ett "eget" nick eller ett tillfälligt?

Jag har i alla fall aldrig svarat på egna inlägg eller bytt nick mitt i en diskussion. Har jag någon enstaka gång varit anonym har jag haft bra skäl, anser jag.

/Anna
 

Artiklar från Familjeliv