Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite oseriösa frågor...

Skrivet av Mamma Mu
Har två frågor. Undrar lite över hur och om ni har förändrats pga att ni har ett barn med DS? Är ni mer "crazy" nu? Jag tyckte att vi pratade och kände oss så annorlunda i början. vi fick andra perspektiv på livet och tog dagen mer som den kom men nu, 18 månader senare så känns det som om allt är som vanigt igen. Vardagen har kommit över oss! vi har inte förändrats så mycket som man kanske skulle hoppats! Fråga nummer två: Om ni mot all förmodan inte fick använda vårdbidraget till "den dagliga verksamheten" utan måste göra nå\'t speciellt för den, vad skulle ni då göra för tokigt?
Svar på tråden: Lite oseriösa frågor...

Vårdbidraget

Skrivet av  Måste dessvärre vara anonym just nu
använder vi till allt möjligt, husrenoveringar m m. Inte specifikt för barnet. Kanske är fel? *dåligt samvete*?
 

Men vårdbidraget är väl inte....

Skrivet av  också anonym
till för barnet? Det är ju en ersättning till föräldrarna för det merarbete samt merkostnader de har pga barnets handikapp. Så ha inte dåligt samvete!

Vi lägger ner betydligt mer pengar på vårt barn med ds, på skor och pedagogiskt material, vi tänker inte ens på att vi använder vårdbidraget till allt sånt som vår familj behöver!

Hade jag haft råd att få använda det precis hur jag vill så skulle vi åkt på låååååååååång semester lååååååånt bort varje år!



 

Vb

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
är en ersättning för merarbete, det är INTE en peng som är till barnet. har man däremot råd att avvara det till barnet så är det ju bra för barnet när det blir äldre, för min del ingår det i hushållskassan.
Därifrån får alla barn och jag vad vi alla behöver.
 

Medicin e himla dyrt!

Skrivet av  Emilia m Alex
Bra att ha VB och att ett plus att få mer tid hemma med mina barn, blir mkt resor till barnhab dock.
Sjukhuslogi e inte hellre billigt...=/
Ha det
 

Vårt

Skrivet av  Ulla m Linnea
vb går in i husållskassan, köper ganska mycket medicin till Linnea. Framförallt så kunde jag gå ner i arbetstid, jobbade bara 50%, är nu långtids-sjukskriven.
Behövde vi inte dessa pengar skulle vi nog resa upp dom, det är så efterlängtat, men omöjligt just nu.
 

Artiklar från Familjeliv