Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om att börja skolan

Skrivet av aba22
Hej! brukar vara här inne och läsa, men har aldrig skrivit något. Annika heter jag och har en pojke som heter Jakob som är 6 år med ds.Det som oroar mig nu är hur det ska bli till nästa höst, då Jakob ska börja skolan. Han har gått kvar ett år extra på dagis, går i 5-årsgrupp nu på dagis som fungerar bra.Vi hoppas att han ska följa sina kompisar till 6-års verksamheten på skolan till hösten. Vi ska ha ett möte med rektor mfl på skolan nästa vecka, och det känns nervöst. Vi vet inte vad de har för inställning och vad kan vi som föräldrar kräva?? Vilka rättigheter har vi angående resurs osv? Vore jätteglad om ni som har erfarenhet kan tipsa oss. Vi vill inte att Jakob börjar i särskolan direkt, det kanske blir ett alternativ längre fram. Jakob är en aktiv, busig kille, duktig både motoriskt och språkligt.
Tacksam för alla tips

Annika
Svar på tråden: Om att börja skolan

Om du

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
är med på mail-listan DS-Sverige (med ca 150 medlemmar) så kan du fråga flera där som har erfarenhet av detta. Där finns föräldrar till barn i alla åldrar.

Funderar själv just nu på dessa frågor du ställer här. :-)


Är du inte med på listan kan du enkelt gå med genom att gå till följande URL:
http://health.groups.yahoo.com/group/DS-sverige/join

Skulle det krångla så maila mig, då lägger vi in dig manuellt. (min mailadress finns i min info)
Välkommen dit!
 

hej

Skrivet av  L!!
Min son har precis fyllt 5 år och går på förskola. Vi har fått erbjudande om att han ska få gå 6 årsverksamheten på förskolan också. Det är en bra ide tycker vi då han behöver ett år till (som det känns nu) att bygga upp sitt tal och sin sociala kompetens.
Men sen har vi funderat på att han ev. ska gå i en montisoriskola. Då skulle han kunna börja om i 6årsverksamheten eftersom dom dels bara tar in eleveri förskoleklassen och sen kan han behöva få ett år till i 6 årsverksamhet. Min förhoppning är att han ska gå i vanlig skola men alternativt en mindre klass.
Det är mina förhoppningar just nu och det kommer vi att försöka kämpa för.
Skolan är skyldig att ha individuella mål för varje elev så i teorin så borde det inte vara några bekymmer. (jojo det kan vara STOR skillnad på terorin och praktiken men men så är det ialla fall..)
 

Hej!

Skrivet av  Ulla m Linnea
Min dotter Linnea är 7 år och har precis börjat i 1:a klass. Hon går på en Montessoriskola och hon gick även 6-års där. Hon har med sig sin assistent från dagis och det fungerar jättebra.
Hon fungerar bra i klassen, assistenten håller sig mer och mer i bakgrunden och strävar efter att Linnea ska klara sig mer och mer själv.

Rektorn på vår skola var väldigt positiv till att ha en ds-elev på skolan, dom har tidigare erfarenhet av det och tycker att det är enbart positivt.

Det är ju bra om rektorn på er skola har rätt inställning, tycker ni att han bör ha en assistent så ska han ju ha det också. Det är utvecklande för dom att gå i vanlig skola, dom lär sig otroligt mycket av de andra, men dom andra eleverna lär sig också saker av våra barn, det får man inte glömma.

Lycka till på mötet

 

Artiklar från Familjeliv