Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kläder

Skrivet av Ulla m Linnea
Har ni svårt att köpa kläder till era barn? Jag menar att hitta storlekar som passar?

Jag tycker att det blir svårare och svårare.
Linnea är ca 122 cm lång, men byxor i stl 120-122 är på tok för långa i benen och ibland är dom för trånga över magen. 116 är bra i benen men också trånga över magen.

Tröjor har hon storlek 128 för att dom ska nå ner under magen, men då får vi vika upp ärmarna.

Hon har alltså korta ben, ganska lång rygg och korta armar och är lite rund om magen.



Svar på tråden: Kläder

Samma här

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
tröjorna i stl 110 är perfekta -även i ärmarna-, men byxorna i stl 110 blir jättelånga i benen.. stl 100 är nästan för kort, så det blir svårt när jag handlar.. Tur C är smal, då passar iaf bredden på kläderna, förutom vissa byxor, de bara glider av då de är för stora i midjan. Funderar på att leta fram hängslen igen
 

Lika här

Skrivet av  LiAg
fast minna tjejer bara är 18 mån (på fredag) så är det svårt med kläder till Linnéa men till Agnes går det bra.
Linnéa har 74 upptill men nertill är det 62 och då blir det lite litet runt midjan.
 

Nej, inte så farligt faktiskt

Skrivet av  Gyrils mamma
Gyril är ju, vad jag förstår, låååång. (Tack pappa på 1,93) Hon har precis - 11 mån - börjat växa ur stl 74 och har 80 i det mesta. Så idag när vi handlade 1-årspresenter med farmor köpte vi stl 86.
Hon är kanske lite ovanlig? Däremot har hon små fötter (tack mamma med stl 36) och har fortfarande strumpor i storlek 7-9 mån. T o m killen i affären, som sålde hennes första skor, påpekade att hon har små fötter. =)
 

Verkar inte spela nån roll

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
om barnet har långa föräldrar, eller lång släkt iaf..
C.s far är 193 cm, jag blott 174 cm kort. (jag är kortast i släkten av alla vuxna *pygmé*, så det FINNS långa att brås på -tex mormor är 186 cm, osv-, men men..)

C är iaf kort, nu är han kring 102 cm lång. -Fötterna däremot.. -både mor och far står stadigt på jorden! ;-)
Får väl se hur stora fötter han får, storebror som är 9 år har stl 41 och storasyster på 13 år har 42, storasyster på 11 år har endast 37. :-)
 

små fötter

Skrivet av  Ulla m Linnea
har Linnea också, dom växer så sakta. Å andra sidan behöver jag inte köpa skor så ofta till henne. Då är det värre med de andra 2, äldsta dottern (17) har 42 och den andra (8) är uppe i 36.
 

Det var stora fötter det =)

Skrivet av  Gyrils mamma
hos alla syskon. Själv är jag bara 158 så jag är glad att det stannade vid 36 - efter graviditeten. Innan hade jag bara 35 och ett litet H att hitta skor.

Men hur långa var era barn vid 11 mån - 1 år?
När jag kollade på längd/vikt -kurvan för ds-barn som lades ut här så var Gyril långt över den övre kurvan för flickor.
 

11 mån

Skrivet av  LiAg
var Linnéa 67 cm lång och vägde 7120g, syrran Agnes (ej DS) var 74 cm och vägde 8430g.
 

Då är Gyril

Skrivet av  Gyrils mamma
nästan lika stor som tvillingsyrran.
Förra veckan var hon 72 cm och vägde 8835 g.
Men det kan ju säkert ändra sig.
 

Vår Emil

Skrivet av  Lottta
var 76 cm lång och vägde 9740 när han var 11 månader. Nu har han storlek 86 i kläder, vilket ibland passar jättebra och ibland är armarna alldeles för långa. Emils fötter var stora redan från början, personalen på Neo skrattade åt Emils stora fötter - våra nyföddstrumpor passade inte alls. Nu har han 21 i skor. Å är 15 1/2 månad.

Hälsningar
Lotta
 

vikt och längd

Skrivet av  Ulla m Linnea
på Linnea när hon var 1 år var 7 kg och 66 cm lång, men då hade hon under det första året varit otroligt sjuk och gått igenom sin hjärtop.
 

6 mån

Skrivet av  A.s mamma
Min grabb har inte hunnit bli 11 mån, men nu 6 månader gammal väger han 9100 g och är 69 cm. Han har fått sin första tand för två dagar sedan och efter att tidigare ha hållt sig till vokalerna testar han nya konsonanter varje dag sedan en vecka: det kan låta mamama, dadada, padoa, vodada. Det är underbart!
 

njae

Skrivet av   oa
116 sitter bra faktiskt..men Vera har gått ner i vikt sedan medicineringen, det är biverkning av hennes medicin, innan hade hon en liten mage o då var det svårare m kjolar o braller, att knäpa alltså.
 

skostrl är 30-31 imt

Skrivet av   oa
 

Beskrivning av min dotter...

Skrivet av  Annika60
Det var hopplöst att hitta vettiga kläder...
 

Än så länge går det bra,

Skrivet av  Englas mamma
våran lilltjej är nu 10 månader och ca 70 cm lång. Hon har fortfarande 68 på de flesta kläder, men även 74 går an, lite långa i benen bara. Hittade häromdagen ett par ljuvliga strumpbyxor på H&M - vita, med vinröda blommor på som passar finfint till en vinröd manchesterkjol. :) Och idag fick hon sina första skor, strl. 17 tror jag bestämt det var!
 

Det kan vara svårt

Skrivet av  tinao m Ami 0103
att hitta byxor som passar. Om de är jättetrånga i midjan i en storlek, så är de jättevida i nästa storlek, hopplöst. För långa byxor viker jag bara upp, hon växer väl i dem nån gång. Amanda är en liten tjej, brås nog på liten mamma, fast hon har en lång pappa. Det senaste året tycker i alla fall jag att hon har vuxit en hel del. Hon är 3,5 år och ca 90cm lång, har nog små fötter, storlek 23.
 

Inte så jättesvårt......

Skrivet av  Nikki
Emma har armar och ben som passar till kroppen *S*

Men kulan på magen kunde ju försvunnit (säger JAG som har kulor mest överallt på kroppen *S*) den blir jättestor när det är dags att gå på toan (typ en gång per vecka då)!

Kläder köper vi oftast på HM och Lindex och jag tycker att de sitter bra på henne. Emma fyller fem om en månad och hon är nu ca 107 cm lång och har 110/116 i kläder och ca 28 i skor.

När Emma var ett år (innan operationen av hjärtat) så var hon bara 71 cm lång men efter någon månad hade hon vuxit flera cm! Emma ligger över alla kurvor för barn med ds både på längd och bredd!

 

Jaa samma här....

Skrivet av  Emilia m Alex
Jag köpte ett par byxa 80 storlek enligt han e bara 74 cm, fast det visade sig den 80 storlek köpte jag byxa blev himla superSTORRRR för hans benen..Jag provade me 70 storlek, det passade honom perfekt som e 16 månader...Jag stod o blev så paff..Inte som normal barn...Jag sydde det då blev det bra...Snyggt för honom ha jeansbyxa.=)MMM jag får anpassa mig lite till hans kläder mot vad jag gör med min andra barn är inga problem...mmm..
Trevlig helg på er alla....

 

Artiklar från Familjeliv