Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste fråga er en sak..

Skrivet av Emilia m Alex
Kan DS-barn vara lite lindring CPskadad???Jag e så trött på läkarna som misstänker med att Alex har lite lindring cpskadad....=( inte gör mig så GLAD, låter som om jag har ännu mer att oroa mig!!!=/
Trevlig helg..Kram
Svar på tråden: Måste fråga er en sak..

Ja

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
det kan de, precis som alla andra barn kan de få en sådan.

Vad baserar de den misstanken på?

*kram*
 

Jag tror att

Skrivet av  Gyrils mamma
Annika60 som brukar skriva här, att hennes dotter även hade en cp-skada. Se om du kan hitta hennes hemsida via hennes info. Jag vill minnas att det var så, för jag har läst den för ett tag sedan.
 

Japp

Skrivet av  Annika60
Självklart kan ett barn med DS få en syrebristskada precis som vilket barn som helst!

Min dotter hade en lindrig CP-skada; hon var lätt spastisk i benen. Det innebar att hon hade svårt att stå. Spasticiteten gjorde att tån sträcktes ("spetsfot"), vilket ledde till översträckning i knäleden, vilket i sin tur fick överkroppen att tippa framåt.

Hon använde helbenskenor (med låsbar led i knäet) som stöd när hon stå- och gåtränade. Med låset på hade hon stöd att stå, med leden lossad kunde hon sparka fram i gåstol.

Senare fick hon fothylsor för att hålla foten i läge.

Hur pass stora svårigheter CP-skadan ger beror på omfattnijg och var den yttrar sig.
 

Alex har åxå spastisk i

Skrivet av  Emilia me A
ärmen,vilket följde kroppen röra sig liksom han vaggar..Började för två o halv veckor sedan, för jag trodde det var bara tillfälligt, fast det stämde inte som var hos läkare o berättat..men när han kryper det ser helt OK, inte när han sitter barnstol då får han dem spastiska o vaggar..
Han släpper saker så fort när han får spastisk i ärmen.Han andas så fort när han får spastiskt bara några sekunder,då kom jag omedelbart fram honom och försökte hålla om hans båda ärmen, smeker, lugna hans ärmen,vilket det försvann..sen igen...fyfan Jobbigt..Han dreglar väldigt mycket efter spastisk bytar oftar....Redan fullt av tvättkrogen som bara Alexs kläder..
Han kunde använda tecken" vällning" före spastisk dyker igen..Han ska genomgå först en sjukgympa o sen försöka lösa det om det hjälper med hans spastiska ärmen.Han får försöka röra ärmen hela tiden genom att ta,kasta, ge hålla den bollen tills han blir trött..
den tiden kommer att bli himla tufft..Mina underbara två barn som ställer upp som ser till att han får saken i sin hand.När han sover då hela kroppen lugnar eller när jag masserar hela hans kropp med lugnande olja han njuter verkligen..jag får räknas kallt med att han kommer att förändra sig under närmaste månaden.ujjjjjj..Jag vill inte tänka på det framtiden, än hellre njuter av dagen som kommer!P.s jaa han utsatte nog för syrebristskada efter förlossningen d.s ;(

Kram
 

Hittade den åt dig Emilia

Skrivet av  Gyril o mamma
länken till Annikas sida. Hoppas det är ok Annika?

http://w1.872.telia.com/~u87208304/katarina/index.html
 

Artiklar från Familjeliv