Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Liten enkät ...

Skrivet av mamma till 3
Jag har förstått att det är stora skillnader vad som gäller i de olika landstingen, men hur stora skillnader är det ?
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
-Vilket landsting bor ni i ?
-Hur gamla är era barn ?
¨Jag behöver lite kött på benen innan jag konfronterar vår habilitering ang. för lite hjälp.
Svar på tråden: Liten enkät ...

Svar

Skrivet av  En annan mamma
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
Vi träffar sjukgymnasten 1 gång/månad, logopeden 1 gång/6 veckor, spec.ped. mycket sällan, ca 1 gång/halvår

-Vilket landsting bor ni i ?
Västerbotten

-Hur gamla är era barn ?
Knappt 1 år
 

Logopeden?

Skrivet av  mamma till 3
Vad får ni göra hos logopeden ?
 

Logopeden

Skrivet av  En annan mamma
kommer hem till oss och hjälper oss gå igenom de aktuella momenten i Irene Johanssons böcker.
 

Svarar!

Skrivet av  Nikki
Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ? Träffar specialpedagog en gång i månaden på dagis med resursen det är special pedagogen som lär ut om IJ-metoden. Vi har nu också börjat träffa talpedagogen en gång i veckan. Vi träffar inte logoped eller sjukgymnast.
-Vilket landsting bor ni i ? Skånes (visst är det så det heter? *S*=
-Hur gamla är era barn? Emma fyller 5 om två veckor
 

Negativ

Skrivet av  Linda Sebek
Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?

Logoped (4 olika): maximalt 10 gånger på 5½ år. Ett vettigt råd har vi fått, om nattamning.

Specialpedagog(3 olika): Lite mer än logoped, men än har de inte sagt något som varit till hjälp. Jag förstår fortfarande inte vad jag ska ha dem till och de kan inte förklara ens på direkt fråga.

Sjukgymnast (8 olika): De första året var tredje vecka. Sedan inget på 7 månader, sen var tredje vecka igen tills han tagit sina första steg vid två år - då försvann ALLT stöd. Inga kontakter efter dess har varit värdefulla.

-Vilket landsting bor ni i ?

Västmanland. Först hab i Sala och sen hab i Fagersta.

-Hur gamla är era barn ?
5 år och 8 månader

>Jag behöver lite kött på benen innan jag konfronterar
> vår habilitering ang. för lite hjälp.

Ha inte för höga förhoppningar bara. Besvikelsen över att habs agerande har tagit massor av kraft som borde ha kommit Xerxes till godo.

Jag vill passa på att tipsa om en e-postlista om barnhab som jag startade för några år sedan när jag var ledsen och behövde få vräka ur mig och få stöd.

http://groups.yahoo.com/group/barnhab/

 

Svar

Skrivet av  LiAg
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
Logoped träffar vi en gång i månaden och då gör hon övningar med Linnéa plus att vi får ett program med övningar med hem.
Specialpedagog träffare vi varje kvartal eller om vi vill oftare ringer vi för en närmare tid.
Sjukgymnasten träffare vi just nu en gång i kvartalet men känner vi att det behövs så ringer vi till henne också.

-Vilket landsting bor ni i ?
Stockholm.

-Hur gamla är era barn ?
18½ månad.
Vi har varit hos dessa personer sen Linnéa kom från sjukhuset (då var hon fullgången), de började med att de kom hem till oss (har tvillingar så de var lite ovant i början) men nu åker vi dit.
 

svar

Skrivet av  ulla m Linnea
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
Numera så kommer spec. ped till skolan och träffar Linnea och ass ca varannan månad ibland oftare om ass vill det, jag är inte alltid med på dom mötena, tidigare kom hon till dagis 1 gång/mån. Sjukgymn träffar vi 1 gång /år nu, när Linnea var liten var det varje månad, ju äldre hon blev så blev det var 3:e mån eller vid behov.
-Vilket landsting bor ni i ?
Dalarnas
-Hur gamla är era barn ?
7½ år
 

Svar

Skrivet av  A:s mamma
Specialpedagog och sjukgymnast kommer hem till oss ca 1 g/mån. Logoped har vi aldrig träffat. På hab säger de att de har dåligt med logopedresurser.
Vi bor i Västra Götaland och min son är 7 mån.
 

Nyfiken...

Skrivet av  *nyfiken i en strut*
vart i västra göraland hör ni hemma??? Vi hör till borås....och där finns inte logoped i alla habteam...
 

svar

Skrivet av  A:s mamma
Ja, vi tillhör Borås också.
 

svar

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
** logoped- har en jag inte anser vara särskilt bra, henne träffar vi ca 2 ggr/termin nu, då C gått tillbaka i talet sedan han misste sin superba logoped som vi hade förut.

-Vilket landsting bor ni i ?
** Dalarnas

-Hur gamla är era barn ?
min C är snart 5 år.
 

*hrm*

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
glömde ju resten av fråga nr1...

specialpedagog träffar vi ca 1 ggr/mån,
sjukgymnasten 2 ggr/termin. Nu sist sa hon skrattande att hon inte hade nåt att tillägga om C:s motorik, när han for fram där i rummet, klättrandes på ribbstol, gungande på brädan och balanserande på bommen.. *ler*
 

Gyril svarar =)

Skrivet av  Gyrils mamma
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
Specialpedagog och sjukgymnast ca en gång per månad
Logopeden har vi bara träffat en gång för att konstatera om hon behövde gomplatta, men det gjorde hon inte.

-Vilket landsting bor ni i ? Stockholm
-Hur gamla är era barn ? Hon blir 1 år på måndag

Vår habilitering funkar bra. De fixar föräldraträffar och vi har blivit erbjudna kurs i babymassage och badgrupp bl a.
 

Hampes svar

Skrivet av  carina m Hampe
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ? I början träffade vi logoped och sjukgymnast varje vecka, efter ca 4 månader så kom de var tredje vecka och efter ett halvår en gång i månaden. Sjukgymnasten avstannade när Hampe kunde gå vid 1 ½år. Sedan vi flyttade till annant landsting har vi inte träffat vare sig det ena eller andra, då var Hampe 2 ½.
-Vilket landsting bor ni i ? Först Halland, nu Skåne
-Hur gamla är era barn ? Hampe är 6 år
 

Svar

Skrivet av  tinao m Ami 0103
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
- Logoped och sjukgymnast träffar Amanda ca 1 gång i månaden. Specialpedagogen finns mest till för dagispersonalen på vårt hab. Den här terminen får vi klara oss utan specialpedagog, men jag har inte heller fattat vad hon gör, så det spelar ingen större roll.

Vilket landsting bor ni i ?
- Vi bor i Västra Götalands landsting. Tillhör hab i Göteborg, men ska flytta till Stenungsund om några veckor. Vi får se hur det blir där, men av den lilla kontakt jag har haft med dem hittills så verkar det bra.

Hur gamla är era barn ?
-Amanda är 3,5 år.
 

svar

Skrivet av  Maria mElin (snart 2)
-Hur ofta får ni träffa logoped, specialpedagog och sjukgymnast ?
spec.pedagog och sjukgymnast 1g/mån.
-Vilket landsting bor ni i ?
Dalarna
-Hur gamla är era barn ?
2 år snart
 

Artiklar från Familjeliv