Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Resursperson, vilka erfarenheter har ni?

Skrivet av Gyrils mamma
Lilla juvelen har ju börjat på dagis, vilket går jättebra. Men trots det har vi och personalen beslutat att hon ska få en resurs. Några tips vad vi ska tänka på att poängtera, ställa för krav osv?
Svar på tråden: Resursperson, vilka erfarenheter har ni?

Resursperson

Skrivet av  Prissan och Baby D
Jag tycker att en resursperson skall kunna tecken, eftersom vi tycker att det är viktigt. Kan dom inte det får kommunen betala en kurs. Att en resursperson skulle vara ointresserad av tecken är nog det enda som skulle kännas helt oacceptabelt för mig. I övrigt är inte formell utbildning det viktigaste tycker jag.

Jag tycker att ni kan ställa krav på att personen är intresserad av att lära sig om ds, om träning och att verkligen jobba med Gyril, inte bara vakta och valla henne sas.

Mitt bästa tips till er är att vara enga gerade själva, visa att ni inte tar lätt på resurspersonens roll. Om er resurs inte är erfaren i träning så ta tag befälet själva, gör avstämningar varje vecka och se till att hon/han för träningsdagbok, styr upp det hela.

Var tydliga. Om ni tex tycker att det är mycket viktigt att få in Gyril i barngruppen och hjålpa henne leka med barnen så tala om det ordentligt, fråga vad de gjort varje dag, lekte Gyril med barnen etc. Ja du förstår nog vad jag menar. En hög ambitionsnivå hos er uppmuntrar till detsamma hos resurspersonen, tror jag.

Lycka till Gyril!
 

Artiklar från Familjeliv