Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glad i hela kroppen (ops, va långt)

Skrivet av Carina m Felix
Felix började på dagis nu i augusti. Mycket surr i huvudet har vi haft eftersom Felix skulle få kokerskan som kontaktperson. Ingen egen resurs alltså, utan alla ska kunna ha Felix men kokerskan ska ha hand om träning och kontakt med oss + HAB. Vi vet sedan storasysters tid att kokerskan är en person som flyger omkring och ska vara med överallt och känns som en ganska hispig person. Men efter samtal med henne + chefen så bestämde vi oss att ge dem en chans.
Efter en månad slutade Felix gråta när jag lämnade honom. De berättar att han söker sig till andra barn och vill vara med i leken, skrattar och är glad.
Men..... kokerskan är fortfarande lika hispig och kan inte ens när sjukgymnasten är där vara med och lyssna hela tiden utan springer iväg för att kolla de andra.
Suck!
MEN så finns det annan personal som är såååååå underbar. Felix gillar kokerskan, det ser vi. Men den här andra tjejen som är stora (1,87cm) lugnet själv går så himlans bra ihop med Felix. Så vi känner lite att vi vill ha henne istället men väntar lite med att prata med kokerskan.
Nu ska det bli en studiecirkel i stan om Karlstadsmodellen som jag ska gå. Jag pratade med "tjejen" på dagis (kokerskan sprang någon annan stans) och sa att det skulle vara bra om de oxå gick kursen.
Hon bara lös när hon sa att hon ville. Hon sa lite försiktigt att hon trodde att kokerskan inte skulle mäkta med en kvällskurs eftersom hon har en hel del för sig. "Tjejen" sa t.o.m. att hon kan tänka sig att betala den själv om dagis inte ställer upp eftersom hon tycker det är sååå intressant.
1 timme senare ringer "tjejen" och säger att hon har pratat med chefen och fått anmäla 2 st. hon själv + en annan gullig tjej på dagis. Kokerskan kunde inte, som vi tidigare trodde.
Så nu bler det "tjejen" som håller i språkträningen och jag och pappa Magnus känner oss helt upprymda av glädje över hennes vilja och stora intresse.
Gu´va´skönt efter allt grubbleri att man kan få känna så här.
Svar på tråden: Glad i hela kroppen (ops, va långt)

Tillägg....

Skrivet av  Carina m Felix
Det förekommer inget skitsnack om kokerskan på dagis alltså. Men som förälder känner jag att jag inte vill stampa in och styra och ställa på en gång. Jag vill se om de förstår och kan lösa problemen själva.
Vi har sagt att vi ska ha uppföljningssamtal med kokerskan och vara öppna på vad vi tycker och tänker.
Så vi får väl se vad det blir.
 

vad roligt...

Skrivet av  A:s mamma
...att det verkar lösa sig på ett bra sätt. Hur gammal var Felix när han började på dagis och hur mycket är han där?
 

2 år

Skrivet av  Carina m Felix
Han fyllde 2 år i augusti.
Vi får ha syskon på dagis 5 timmar/dag när man är föräldraledig. Så Felix är på dagis mellan 9 & 14. Men de sista 2 timmarna (som vi betalar för, hihi) sover han. Men jag tycker det känns bra att han hinner vara där och leka + att personalen "tränar" honom på förmiddagen. Sen får han vakna och sitta och mysa med personalen tills jag kommer.
Det känns jättebra att han känner sig trygg hos andra vuxna eftersom vi har haft ett år som han inte har accepterat andra än mig och pappan. Tufft om man ska bort på tu man hand och vet att Felix gråter otröstligt tills vi kommer hem.
 

Artiklar från Familjeliv