Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annan "träning"

Skrivet av Lotta
Måste bara berätta att vi tagit en total paus från Karlstadsmetoden och istället provar en annan träning. Det går ut på att härma sonen (16 månader)i både ljud och lek och sedan invänta att han ska göra något mer och så härma igen. Effekten har varit helt otrolig. Han "pratar" med oss länge, härmar oss när vi pratar, leker långa stunder med oss (med turtagning och mycket kommunikation i leken) och han har äntligen börjat använda några tecken. När han gör något härmar vi och när vi gör något härmar han oss. Säger jag - kan du klappa händerna? kan du vinka? får jag en puss? så skrattar han och gör det jag ber om. Det är lite svårt att beskriva "metoden" eftersom det inte är några träningspass utan bara att man agerar så hela tiden. Vi har fått kommentarer från vår omvärld att det hänt väldigt mycket med sonen de sista veckorna. Han har liksom mognat.
Svar på tråden: Annan "träning"

Skeptisk till Karlstadsmodellen

Skrivet av  Gyrils mamma
så vi har också hittat egna sätt att träna. Jag tror också att det är bättre att agera hela tiden i vardagen än att träna. Det är ju ändå där de ska befinna sig.
Gyril försökte göra tecknet för katt igår (vi har 3 så det faller sig ganska naturligt) Lampa har hon också gjort ibland. Att klappa katterna har hon lärt sig genom att mamma varit SÅ envis och visat igen och igen.
Nu funkar det och igår klappade hon en liten bebis lika fint.
Är det lille Emil som är så duktig? För jag tyckte då i så fall att han var väldigt mottaglig och förstod snabbt vad det handlade om när vi sågs på Loka brunn.
Och söt, ska jag tillägga. =)
 

Hej Gyrils mamma!

Skrivet av  Lotta
Tackar! Japp det är lille Emil som TOM har lärt sig att klappa försiktigt (fast någon bebis vågar vi inte släppa honom i närheten av ännu, det funkar bara ibland). Duktiga lilla Gyril som redan börjat göra tecken! Hon är en duktig och mogen liten tjej - också väldans söt och gullig! Går det fortfarande lika bra med dagis?

Hälsningar
Lotta och Emil
 

tror som du

Skrivet av  lisa
Arbetar i träningsklass och jag tror att du har helt rätt. Det går "mode" i metoder och det gäller att inte bli fanatisk och svälja allt utan hitta en metod som passar en själv och barnet. Jag tror inte heller på att separera träningen från vardagen utan att kombinera den med lek och de praktiska saker man måste göra. Som du beskriver jobbar jag också med mycket imitation och turtagningslekar. För att kunna kommunicera måste man kunna imitera och förstå turtagning. Har ibland en känsla av att det kommer nya metoder och när man sen granskar dem är det egentligen sånt som man gjort sedan länge men att man gett det ett namn eller ett nytt namn.
 

Låter jätte

Skrivet av  LiAg
bra tycker jag.
En fråga, Vad sa Eran logoped?
 

Mer frågor

Skrivet av  LiAg
När han blir äldre ska ni gå tillbaka till Karlstadmodellen?
Ni som har lite äldre barn har ni använt Karlstadmodellen eller gör ni andra program också?
De är så svår att veta när de på hab vill att man ska använda sig av denna modell.
 

Vi har

Skrivet av  Ulla m Linnea 7 år
använt Karlstadmodellen hela tiden och vi har gjort det eftersom det har fungerat bra för oss, vi har inte tränat jämt och vi har struntat i den i perioder också. När Linnea började på dagis så tränade assistenten det mesta där.
 

Vet inte säkert,

Skrivet av  Lotta
Vissa saker tycker jag är bra i Karlstadsmodellen, och dem kan vi säkert komma att använda när Emil blir äldre. Detta sätt att bara "vara" fungerar dock mycket bättre i vardagen, inget dåligt samvete plus att vi verkligen hinner med mycket varje dag.
 

Hej

Skrivet av  Lotta
Hon tyckte att det lät bra och att det verkade fungera bra för oss. Hon kände inte till metoden tidigare men var intresserad.

Hälsningar
Lotta
 

Motsatsförhållande?

Skrivet av  Annika60
Jag är iofs totalt ringrostig vad gäller innehållet i Karlstadmodellen, men inte stod väl den metoden i motsatsförhållande till att träna turtagning genom att härma? Det jobbade vi jättemycket med.

Vi var inte helt inkörda på Karlstadsmodellen när det begav sig; de häften vi fick att följa funkade inte så bra, eftersom Katarina hade en väldigt ojämn begåvningsprofil, men jag har då för mig att turtagningsträning ingick.
 

Nej,

Skrivet av  Lotta
det är nog inte direkt motsatsförhållande. Jag är inget orakel på någon av metoderna, vi har bara tränat första boken och en bit in på den andra med Irene och har prövat den andra metoden bara ca en månad. Det som jag tycker skiljer sig mycket är att i IJ utgår det mycket från strukturerad träning med olika inslag och mycket material, man styr både träning och "lekar" åt barnet. I den andra metoden så utgår vi hela tiden ifrån Emils ljud och hans lek, vi härmar honom och uppmuntrar kommunikation. Han har nu mer och mer börjat härma oss, både i tal, gester och tecken, vi ser skillnad från dag till dag.
 

En till fråga

Skrivet av  LiAg
Vad heter och var kan jag få tag på något att läsa om er nya träning?
 

Kommunicerande Samspel

Skrivet av  Linda S
Jag är ju inte Lotta, men vi har använt metoden i snart 4 år. Det finns en helt ny diskussionsgrupp för metoden:
http://groups.yahoo.com/group/kommunicerande_samspel/

(där finns också en bild på Lottas Emil)
 

Artiklar från Familjeliv