Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blev så trött på fk.

Skrivet av carina m Hampe
I augusti tog jag ut en första kontaktdag, hur givet som helst tycker ju jag att det borde vara. I förra veckan ringde en tant från FK och bad om ett intyg att Hampe tillhörde personkretsen. Jag svarade lite dumt att det borde hon ju kunna se i datorn då vi fått VB i 6 år!!! Nej, se det gick inte, det var en annan fk som handhade detta och den här damen hade försökt få tag på henne. Nu ville hon att jag skulle skicka in ett intyg på att han har Down. Mattheten sprider sig......
Svar på tråden: Blev så trött på fk.

Irriterande förstås men

Skrivet av  Annika60
...att man har vb innebär inte att barnet hör till LSS personkrets. Man kan få vb utan att barnet hör till personkretsen.

Däremot tycker jag fk borde skärpa sig. Har de inte system så de kan se grunden för vårdbidraget borde de skaffa det. Och att handläggarna inte får tag på varandra är knappast ditt problem. Jag behövde aldrig skicka några intyg på att min dotter hörde till personkretsen.
 

Vad menas med

Skrivet av  LiAg
personkretsen?
 

Undrar jag också!

Skrivet av  Gyrils mamma
Men av namnet känns det inte som jag vill att Gyril ska höra dit. Det låter som en Norén-pjäs... =)
 

*S*

Skrivet av  Annika60
Det gör hon. Eftersom Downs Syndrom automatiskt ger diagnosen utvecklingsstörning hör Gyril lika automatiskt till Personkretsen...

Jag håller med dig om att det låter som nåt ur en science fiction-rulle eller en norénsk spottloska, mest det är skönt att slippa en massa utredningstjafs kring tillhörigheten :-)
 

Läs här:

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
http://www.sos.se/FULLTEXT/114/2004-114-5/2004-114-5.htm

försökte hitta på annat ställe, men mina länkar är lite hur som helst just nu.. måste rumstrera om bland dem lite så jag hittar bättre..
 

LSS personkrets

Skrivet av  Annika60
Är alltså de personer som har funktionshinder som ger rätt till insatser enligt LSS (Lag om Stöd och Service till vissa funktionshindrade).

Det finns tre kategorier, varav personer med utvecklingsstörning är en.

LSS ger rätt till ett antal specifika insatser, t ex Råd & Stöd på habilitering, korttidsvistelse, avlösning, personlig assistans, kontaktperson...

Samt rätt till 12 kontaktdagar per år, som var aktuellt i detta fallet.

Vissa av de här insatserna (t ex kontaktperson och avlösarservice) kan man få även utan LSS, men LSS ger starkare *rätt* till insatsen: Får man avslag kan man överklaga. Det går inte om man har t ex avlösning enligt Socialtjänstlagen.

Vårdbidraget är inte kopplat till LSS. Föräldrar kan få vårdbidrag om barnen har t ex diabetes eller svåra allergier, men varken diabetiker eller allergiker hör till LSS personkrets.

 

Tack

Skrivet av  LiAg
snälla för svaret.
 

Artiklar från Familjeliv