Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sondmatning

Skrivet av Åsa o Sonia
Hej! Finns det någon som vill delge mig lite erfarenhet vad gäller sondmatning. Sonia, som är tre månader, har börjat att gå ner i vikt istället för att gå upp i vikt så nu har hjärtmottagningen börjat prata om att vi måste sonda henne. Detta skall göras i början av veckan och jag ville bara veta lite om barnen störs mycket av sonden o.s.v.
Idag har hon varit väldigt trött och har påsar under ögonen och jag tycker att man känner revbenen tydligare. Kanske att man inbillar sig. Man är ju ständigt orolig.
Hej från Åsa o Sonia
Svar på tråden: Sondmatning

Hej Åsa!

Skrivet av  Nina m Frida
Min lilla Frida (nu 7 månader) hade sond från hon var en vecka och till ca 2 månader. Hon stördes nästan inte alls av sonden och byte av sond går fort och enkelt, ibland kan också föräldrarna lära sig detta. Jag tyckte det var jobbigt att se henne med sonden därför att jag tyckte hon såg "sjukare" ut med en slang. Jag upplevde att många som inte vågade prata om att min bebis såg annorlunda ut, vågade fråga om sonden och anledningen till den. Det var positivt för mig för då blev det naturligt att tala om att Frida hade DS och "alla" (grannar, bekanta och medpatienter) visste om det. Huset fylldes av en massa utrustning som krävde rengöring och kokning, MEN det var värt det för trygghetskänslan det innebar att veta vad hon fick i sig. Vi hade kämpat så med varje mililiter och jag kände mig som en barnplågare som trugade och trugade med bröstet, kopp och flaska. När hon fick sond kunde jag slappna av och gosa mer med henne och hon kunde suga det hon ville för att det var mysigt. Den första dagen hon fick mat via sonden blev hon jättetrött och sov konstant, det var ledsamt för då ville hon inte amma alls och jag kände mig helt avvisad som mor. Antagligen kunde hon äntligen vila när hon inte längre behövde kämpa för att få i sig mat, och några dagar senare var hon mer vaken än någonsinn!

Nu äter Frida både gröt, burkmat, välling och fruktpure med god aptit, och vill dessutom gärna kladda med maten...

Lycka till och skriv gärna och tala om hur det går.
 

Sjukhusvistelse

Skrivet av  Åsa o Sonia
Hej allihop! Vi har legat på sjukhus ett tag. Berättar mer imorgon. Kom hem på permis idag så vi är lite trötta.

Åsa o Sonia
 

Hjärtsvikt

Skrivet av  Åsa o Sonia
Hej! Sonia hade varit lite krasslig ett tag, så vi åkte in förra söndagen. Lungröntgen visade att Sonia hade vätska i lungorna som tydde på en hjärtsvikt. De satte in vätskedrivande och sond där hon får extra mat. Hennes hjärtfel(AV-kommune) kräver mer än min bröstmjölk kan ge. Nu mår hon bättre och har till och med gått upp lite i vikt. Sonden känns faktiskt inte så jobbig längre. Man vänjer sig vid det mesta.

Åsa o Sonia
 

Men liten då!

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
Mycket ska de få stå ut med, våra små..
Skönt att ni är hemma igen iaf!

*kram!!*
 

Hejsan .

Skrivet av  saras pappa
Hoppas jag kan vara till hjälp.

Vår dotter har haft sond i 1½ år, fick den när hon föddes.(Har nu peg, = slang inopererad i magen)
Jag kan förstå att ni är lite oroliga, men det är nog inga problem.

Det är nog lite olika hur mycket dom störs med sond.

Det är rätt så lätt att mata i sond. ( Saras farmor klara av det väldigt fort )

De problem vi hade med sonden var ej många, men dom fanns.

1 Sara drog ut sonden titt och tätt.(Egen vilja)
2 Tejpen lossnade hela tiden. (Vi använde leukoplast hudfärgad, finns på apoteket)
3 Förkylning (Snor löser tejp)
4 Fick väldigt röda kinder av tejpen.
5 Folk stirrade på Sara som om hon var dödssjuk.
6 Fastnade i olika saker.

Fördelar:
1 Vet exakt hur mycket mat som kommer ner i magen.
2 Mediciner smakar ej i magen.
3 Barn kan sova under matning.
4 Kan ej matvägra.

Lycka till !
 

Hej Saras pappa!

Skrivet av  Nikki
Vad kul med en pappa här!

Emmas pappa är jätteengagerad i sina barn men hit hittar han tyvärr inte! *S*

Nikki
 

Hej Åsa.

Skrivet av  Maria mElin
Min Elin hade sond ca 1 månad när hon var nyfödd.
Det fungerade bra, jag ammade henne först och fyllde på lite i sonden sen.(vägde henne i början för att veta hur ungefär hur mycket.) På natten kan man fylla på lite fast de sover om det behövs, så dom får vila ifred också.
Antar att Sonia har ett hjärtfel om ni går på hjärtmott, får hon någon urindrivande medicin så kanske de ska justera dosen om hon blir lite svullen runt ögonen. Men dom kollar henne väl nu om ni nu ska dit?
Elin verkade inte besvärad av sin sond när hon var så liten, däremot fick hon ha sond när hon hade rs-virus efter sin hjärtop,(hon var ca 7mån då)och hon lärde sig snabbt att pilla in fingret vid näsan och rycka ut den,( det bara flög snor överallt*s*)Det gör inte ont,är bara lite bökigt att få i den igen om barnet krånglar.
Man kan få en sk. honungsplatta som sitter på kinden och som de fäster sonden i,kan vara bra för känslig hud.

 

Sond

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
hade vi från det C var nyfödd tills han var drygt 4 månader, dvs även hemma tills han drog ur den och vi beslutade att prova utan, blev intensivamning varje timma tills han fixade det men det gick. :-)

Nå, sonden: Det är SÅÅÅ skönt att ha den, tyckte jag! jag visste exakt hur mycket Chrisse fick i sig, jag vägde henne före jag ammade och efter, såg hur mkt han fått i sig och sondade på resterande mängd. Perfekt även när man är på stan, matningen går fort och bekvämt fast barnet ligger i vagn. :-) Ännu bättre när han sov, då behövde jag itne väcka honom bara för att äta.

Han stördes inte alls av sonden, men så hade han haft den hela sitt liv.

Däremot hade min stora dotter, 13 år, sond för några månader sedan då hon var mkt sjuk och inte klarade av att äta, hon sa efter några dagar att det skavde i näsan, men då kan man ju byta näsa, tänkte jag säga, men det är ju bara vilken näsborre man sätter sonden i som man byter. ;-)

Ammas Sonia eller får hon flaska? Tänkte på detta när jag ammade, jag tjatade till mig en våg för att kunna väga honom, det var mkt bra så slapp han få för lite samtidigt som jag kunde vara lugn.

Lycka till med eventuell sond, det kommer bli jättebra, helt klart. Hon kommer få den näring hon behöver utan att behöva lägga ner en massa energi på att försöka äta.

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv