Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har vi fått ihop ett bra "Team Gyril"

Skrivet av Gyrils mamma
I fredags var Gyril och jag på Habiliteringen i Sundbyberg och träffade vår nya sjukgumnast. Vilken toppenkvinna! Massor av år av erfarenhet, har skrivit en avhandling om munmotorik, öppen för alternativa metoder, men framför allt - så inspirerande som person! Precis den människa vi behöver.
Inte gillade vi henne mindre heller när hon sa att Gyril har bäst musketonus av alla barn hon träffat. =)

Så nu har vi ett toppenteam av människor runt Gyril som finns bara för hennes skull: specialpedagog, sjukgymnast, logoped och arbetsterapeut. Så nu känns det äntligen som jag kan slappna av lite och helt enkelt bara vara Mamma!


Svar på tråden: Nu har vi fått ihop ett bra "Team Gyril"

Härligt team!

Skrivet av  Linda S (i Alabama)
Jag tycker att du ska ta åt dig lite av äran att Gyril har bra muskeltonus, ni har ju faktiskt tränat ihärdigt.

Känner hon till Domans metod och kan stödja er i det?

 

Jadå

Skrivet av  Gyrils mamma
hon kände mycket väl till Doman, vilket jag blev väldigt glad över. Men hon undrade lite vad vi skulle ha henne till... =) Vi verkar ju klara oss bra, menade hon. Fast dagispersonalen får hon nog puscha en hel del misstänker jag.
 

Liten fråga

Skrivet av  Cecilia
Hej!

Har en son med DS på 7 veckor och har väl inte riktigt landat än (eller gör man någonsin det?). I alla fall har jag förstått att det finns lite olika metoder, IJ är då Irene Johansson t ex, men vem är Doman? Var kan jag hitta info om olika metoder, utan att samtidigt få nertryckt i halsen att Anton har större risk att få leukemi och Alzheimers? Alltså någonstans där man inte hela tiden får veta vilket jobbigt hemskt liv som väntar utan där man kan få lite positiv inspiration över att man fått ett mer speciellt barn än andra.
 

Glenn Doman

Skrivet av  Gyrils mamma
finns på www.iahp.org
Hans böcker finns - än så länge - bara på engelska.
Anna Wahlgren har haft info på svenska på sin hemsida. Just nu håller sidan på att omarbetas, men ska öppnas snart. Titta in lite ibland på
www.annawahlgren.com

Jag känner inte till någon sida med samlad information, men ibland känns det onekligen som Irene J anses helt allenarådande.
Välkommen hit Cecilia!
 

Hej Gyril och Gyrils mamma!

Skrivet av  Lotta
Härligt att det går så bra och att Gyril har så bra muskeltonus! Vilken habilitering hör ni till? Emil hör till Blackeberg och vi är också väldigt nöjda med all hjälp vi fått hittills. Skönt att din sjukgymnast också är öppen för alternativa metoder, det har kännts otroligt viktigt för oss att vi inte tvingas arbeta med sådant som inte fungerar och som inte känns bra. Hur funkar det med ert dagis? Tränar de någonting med Gyril? Emil ska få börja hos en dagmamma nu i januari (för att få leka av sig lite och för att vi ska se om han klarar sig utan att bli sjuk hela tiden) och sedan längre fram i vår ska vi börja vänja in honom på dagis är det tänkt. Några tips?

Ha det så bra och hälsa lilla Gyril från oss!
 

Hej Lotta

Skrivet av  Gyrils mamma
Tanken är att dagis ska träna med henne, men eftersom vi bytte sjykgymnast har de inte kommit igång.
Tycker nog att dagispersonalen överlag behöver lite blåslampa i häcken, för det är ju hemskt bekvämt att Gyril är så nöjd med att bara sitta.
Tänker ta ut en kontaktdag snart och "elda" lite själv. =)
 

Artiklar från Familjeliv