Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp! Vad kan jag kräva av dagiset??

Skrivet av LillEmmas mamma
Hej alla ni som har era barn på dagis. Emma ska börja inskolning 17 jan. och jag har ju lite ångets och farhågor inför det. Personalen på dagiset verkar okej, vi känner ju ingen där och är helt nya i kommunen men på besöket känndes det bra. Men hon som bestämmer tycker jag är väldigt otydlig och velig. Dom utökar personal med en halv tjäst så ingen personlig resurs till Emma. Vilket kan ha en del fördelar men hon vill inte att nån ska var extra ansvarig för henne, resonerar typ att alla barn är allas ansvar. Har ni det så?. Ingen kan tecken med det vill jag gärna att dom använder för vi gör det hemma och Emma förstår mycket via det. Kan man kräva det? Hur gör man när hab kommer? Har era barn nån egen liten stund för träning med nån av personalen? Jag har på eget initiativ fått till ett möte med personal och oss föräldrar samt specialpedagogen från hab för att innan inskolning parat lite om detta, om jag inte hade gjort det så hade det inte blivit något. Föreståndaren hade inte tänkt på det...Är inte det lite konstigt?
Tar gärna emot tips på vad man kan få/kräva inför mötet så man är så förberedd som det går.
Svar på tråden: Hjälp! Vad kan jag kräva av dagiset??

Ett bra tips

Skrivet av  Gyrils mamma
Är att - som jag - bli den pestigaste, jobbigaste förälder som nånsin existerat... =)
Skämt åsido; ställ krav!
På Gyrils lilla dagis funkar det så att även om alla har hand om henne så är en person lite extra ansvarig. Hur ska man annars veta vad som görs/inte görs?
Vi har en toppen specialpedagog, som jag faktiskt lite fult använder för att förmedla mina synpunkter.
Även om vi fått ett bra dagis, så är ju ingenting perfekt.

Teckenspråk SKA de använda på dagis, tycker jag och spec.ped har som uppgift att se till att det görs. Det är jättebra att ni fått till ett möte. Gå igenom med er spec.ped innan mötet vad ni vill, så att ni drar åt samma håll.

Om inget hjälper; påminn personalen om att det finns LSS kontaktdagar som man kan utnyttja till att vara med på dagis och vara en riktig pina... ;)
 

Hej Gyrils mamma

Skrivet av  LiAg
Jag har frågor till dig.
Hur bestämdes det att ni skulle ha att alla är ansvarig för Gyril?
Vi ska snart skola in våran Linnéa (och Agnes också förstås) och undrar nu hur detta ska gå till med resurs till Linnéa.
Får vi besluta om detta eller är det dagiset som gör de som dom tycker är bäst?
Nästa vecka ska vi träffa hab för vårat halvårsprat och då ska vi givetvis ta upp dagisfrågan med dem också.

/Lena
 

Hej lena

Skrivet av  Gyrils mamma
Resursfrågan var vi överens om för de kände själva att hon kunde ex bli omkullsprungen och sådär.
Att sen alla har henne är det de som bestämt. det är iofs bra, så att hon inte blir upphängd på en speciell person. Men den som skolade in är lite extra ansvarig.

Lycka till med era tjejer! Man får stå på sig och vara lite besvärlig ibland, men det är jag så gärna så... =)
 

NEJ!

Skrivet av  Sixtens mamma
Med fasit i hand - bli inte den jobbigaste - bli den gladaste och mest uppmuntrande! Uppskattad personal gör ett bättre jobb tror jag - synd att jag inte insåg det från början.

Påpeka saker du tycket behöver förändras, men gör det på ett possitivt sätt.
 

Håller med

Skrivet av  Linda
Har varit inne i "dagissvängen" sedan september. Vi har pressat och pressat för att de skall lära sig tecken snabbt. (Jag menar man tror ju att det är det minsta man kan begära.) Det har dock visat sig vara helt fel angreppssätt. Ju mer vi tjatar desto mindre händer. Med facit i hand skulle jag agerat annorlunda med "tecken är det roligaste som finns attityd" och massor av glada tillrop istället. Men jag tror att du är på god väg med ett möte redan innan inskolningen. Försök vara super-positiv istället för att ställa krav och ta hjälp av HabC så kommer det säkert att gå bra. Men om det ändå inte skulle fungera så måste du berätta det för personalen och Habiliteringen. Men det kan ta lite tid.
Jag är superintresserad av goda exempel just nu så om någon har ett dagis i stockholmsområdet som fungerar bra så hör gärna av er :-) [email protected]
 

i södertälje

Skrivet av  L!!
Finns ett dagis som är SUPER. Förskolechefen är jättepedagogisk och ställer höga krav på sin personal. Man har en specialpedagog på förskolan som är delaktig i åtgärdsplanerna kring de barn som behöver extra stöd. Det är en stor förskola med många avdelningar med olika specialiteter för olika barn med olika behov.
Vi är mer än nöjda!!
 

Håller med båda

Skrivet av  Prissan och Baby D
Ställa krav kan man göra, fast på ett positivt och uppmuntrande sätt. Att visa att du själ har en hög ambitionsnivå, det brukar inspirera och sporra lite. Tex kan du införa en dagbok med olika rubriker, tex träning, lek mat/ätning, kompisar mm, som personalen skriver i varje dag du tar med hem varje vecka. Sedan kan du be att få ett litet informellt uppföljningsmöte kring dagboken med jämna mellanrum. Det var bara en idé, men vad jag vill säga är väl att om man sjä\'lv engagerar sig sätter man ribban lite.

Sedan måste jag tyvärr säga att föreståndarens attityd inte låter så betryggande alls! Att inte ha en huvudansvarig är ett hinder för dig att kommunicera (och för den delen ställa krav) med personalen. Du skall ha en huvudkontakt. Det skulle jag absolut begära om jag vore du. Du kan ju kanske argumentera så att eftersom det är så mycket information som personalen måste få kontinuerligt om Emma, så funkar det inte utan en samtalspartner. Du kan inte dra samma historia för alla!

Lycka till
 

Så här funkar det för oss

Skrivet av  Sixtens mamma
Sixten började när han var 1½ år. Man utökade personalen med en extra halvtidstjäns och alla var ansvariga. Första halvåret var lite trevande, både från oss och personalen. De var nya och vi lika så. Men nu är snart sista terminen innan skolan här och vä är över lag nöjda med förskolan. De flesta av hans fröknar har tagit ansvar för honom. Flera i personalen kunde redan tecken och några gick på utbildning. Det finns en mycket kunnig specialpedagog som började för några år sedan och hon har varit till stor hjälp för personalen.
Du kan läsa mer om hur vi tänkt och gjort vad gäller förskolan på min webbsida:
http://hem.fyristorg.com/ds/skola/skola.htm
 

Eftersom våra barn med ds

Skrivet av  ibland orkar man inte själv...
tillhör LSS så "får" vårt dagis en del pengar från en annan budget särskilt för mitt barn.
Och om dagis/rektorn krånglar och du tycker att resursen läggs på annat så kontakta någon på kommunen så slipper du bråka själv.
Själv talade jag med kommunens spec.pedagog,eller prova med tex.lss-handläggaren om du får problem.
 

Jasså?

Skrivet av  Linda S
På vilket sätt? För det har jag aldrig hört talas om
 

Jasså?

Skrivet av  Linda S
På vilket sätt då?
 

stämmer

Skrivet av  oa
det var samma sak när min dotter gått på dagis, vi kunde alltid *hota*, el inte hota, men tala om att vi kan flytta henne till ett annat dagis när som helst i fall det inte kommer funka..gick bra.
 

jaså?

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
tror dock inte att detta gäller alla kommuner, här är det inte så.
 

Jodå

Skrivet av  mamma
dagis får pengar till extraresurs från kommunen.
Om vi inte tycker att det funkar kan vi be att få byta dagis. Pengarna/resursen hänger med barnet.
 

Var?

Skrivet av  Linda S
Jag tittade just igenom LSS och hittar inget sådant

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19930387.HTM

Vilken paragraf i LSS har ni använt er av?
 

Har inte heller hört något sådant!

Skrivet av  Nikki
Eller kanske? De får väl extra pengar för att betala resursen med antar jag men dagis i sig får väl inte extra pengar?

 

Har inte med LSS att göra

Skrivet av  Annika60
Extra resurser från en central pott för ett barn i behov av särskilt stöd är en kommunal grej. Så funkar det i Stockholms stad bl a.

(Eller gjorde i vart fall när jag hade mina barn på förskola).

Stockholms stad fördelar sina resurser till stadsdelsnämnderna enligt ett komplext system med "nycklar" som bygger på olika socioekonomiska faktorer (många äldre, stor andel invandrare etc).

Därutöver får stadsdelarna ytterligare medel utifrån antal personer med LSS-tillhörighet. Och så finns det en central pott med pengar som förskolor söker medel från om de tar emot ett barn i behov av särskilt stöd.

Men så fungerar det definitivt inte i alla kommuner.
 

Det stämmer

Skrivet av  Maria mElin (2år)
att rektorn på dagis får en del extra pengar för "våra" barn. Men jag tror inte pengarna kommer pga. LSS utan från annat håll.....
Nu kommer jag inte på vad det heter, men jag skulle vända mej till "NN, som är chef för teamet",som jobbar med alla barn i kommunen som behöver extra stöd.
Det tipsade HABs special ped. om när mitt dagis använde Elins resurs till sjuk vik. för dagispersonalen.Och det fungerade, rektorn fick ge sig.
 

Artiklar från Familjeliv