Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När JAG läser här

Skrivet av Trött
undrar jag ibland varför jag nånsin inbillat mig att föräldrar till barn med ds skulle på nåt sätt vara mera lyhörda, vänliga, hjälpsamma eller dylikt.
Självklart är även detta ett genomsnitt av mänskligheten och det är samma personer som det skulle varit utan barn med ds.

Detta kan man t ex märka då man skriver ett inlägg om hur glad man är över att det går bra för ens barn. Inte ett enda svar! Är det månne den svenska avundsjuka som spirar även här? Eller helt enkelt jantelagen: Du ska inte tro att du är nåt för att det går bra för ditt barn!

Har man t ex en åsikt att det är bra att gå i vanlig skola blir man genast satt på plats. Minsann tro inte at du vet nånting; särskola ska det vara.
Om inget annat kan man ju alltid hoppa på folk under anonyma nick. Eller hoppa på någon på något som skrivits på ett helt annat forum, det går lika bra.

Eller varför inte ta allt personligt och vädra sin egen privata byk med andra forumdeltagare?

Som sagt - ett medel av Sverige är ju även detta forum så vad förväntar jag mig?

Just nu tänker även jag vara anonym eftersom det är den gängse formen här.
Svar på tråden: När JAG läser här

Det kan JAG skriva under på!

Skrivet av  Nikki
Ganska ofta har jag berättat om Emmas framsteg och jag har varit så glad och stolt och tänkt att detta kan kanske glädja och sporra andra föräldrar OFTA har det hänt att jag inte fått svar alls eller bara några få svar!

Tråkigt!
 

Förstår inte

Skrivet av  LiAg
varför man måste vara anonym när man hoppar på andra som är anonyma.

Sen tycker jag om att vara Svensk men jag hoppar inte på andra för de fast de tycker annorlunda än mig.
Jag svarar också till de personer som skriver glada nyheter om sina barn.

Tycker det är lite tråkigt att du ska vara så arg så här nära jul.
Jag tycker du ska krama om ditt barn och ha en härlig jul och gott nytt år.

Många kramar från Lena med tjejerna
 

Kan också skriva under

Skrivet av  Gyrils mamma
För det är samma sak när jag skriver om Gyrils framsteg och att hon är bra på en del saker.
Även vid ett tillfälle vid en sammankomst med Svenska downföreningen fick jag som svar (på Gyrils "duktighet") "Jamen det kommer att ändra sig!"
Varför ett sånt yttrande?

Och nog får ni väl erkänna att ni ibland är ganska otrevliga mot Carin2010 just i skolfrågan?

Nåja, själv tror jag inte att ds-föräldrar skulle vara bättre på nåt sätt. Det vore ju trevligt om det var så, men...
 

Tack för din uppmärksamhet

Skrivet av  carin2010
Gyrils mamma.
Själv är jag ganska härdad vid det här laget och bryr mig inte särskilt mycket om anonyma kommentarer när det gäller skolfrågor.
Vi går vår egen väg och andra får följa sin.
 

*hrm*

Skrivet av  anne.h med info i sin info.
och jag som trodde att vi som råkat få dessa barn är som alla andra...

Visst kommenterar jag ibland och ibland inte när någon skriver om sitt barns framsteg, en del inlägg är ju rena konstateranden, då tycker jag inte att jag har nåt ytterligare att tillägga helt enkelt.
Varför ska jag skriva nåt om jag inte har nåt att tillföra? -typ nu.. *suckar*

Att det skulle vara gängse form att vara anonym här har du nog missuppfattat, här har de flesta både "känt" nick och info dessutom, att sedan varken info eller nick egentligen säger något om personen gör inte så mycket, man vet att det är samma person som skrivit i dag som förra veckan..
 

Typiskt svenskt

Skrivet av  Linda S (i Alabama)
Det där med att säga nått när man inte har nått att säga. Det är något jag VERKLIGEN fått erfara här i Alabama. Jag känner mig så dum ibland som inte säger något - vad ska jag säga?

Så "Trött" jag tror tyvärr att en del ligger i vår kultur.

Vad gäller skolan så vet jag att andra sidan känner sig precis lika påhoppad emellanåt.

Och vissa klagar på anonymiteten - det gör inte jag - här får man GÄRNA vara anonym när man önskar.

Om du, "Trött" skulle vara ny här vill jag passa på att kasta fram ett Välkommen hit!
 

Trodde du det?

Skrivet av  Annika60
Att föräldrar till barn med ds skulle på nåt sätt vara mera lyhörda, vänliga, hjälpsamma?

Varför skulle vi vara det?

Jag har rätt svårt att begripa mig på det där sättet att bunta ihop människor...

För min personliga del är jag rätt dålig på att svara på inlägg om svaret bara ska bli "jätteduktigt!" Jag gör det ibland, men ofta inte.

Jag tycker det är roligare att diskutera olika frågor.
 

Tänkte på en till sak

Skrivet av  Linda S (i Alabama)
det gäller inte bara DS-snacket här på AFF. När jag skriver possitiva saker både runt om på AFF och på andra forum brukar jag sällan få svar.
 

Ärligt?

Skrivet av  oa
jag tror att folk bryr sig helt enklet inte om andras barn, man vill bara vädra sina tankar o berätta om sina barn. Jag har tröttnat prata om Vera för länge sedan, för det spelar ingen roll vad som skrivs, man är självupptagen helt enkelt.Detta gäller även friska barn i vilken ankomstgruppen som helst här på AFF.

Dessutom har man ett liv utanför detta m DS, har man andra barn förutom det barnet som har DS då blir det automatiskt att man konsentrerar sig mindre på handikappet.
 

Jasså det var därför

Skrivet av  Linda S (i Alabama)
jag måste säga att jag saknat att få läsa om Vera... men jag har nog varit typiskt svensk och inte kommenterat, så jag förstår att du gav upp.

 

*s*

Skrivet av  oa
men det blir ju så, får man ingen respons, ger man upp helt enkelt..
Annars är det ok m henne, rymt från skolan har hon ifs gjort, hittades av en budbils förare flera gator ifrån skolan, trivs inte på korttidshemmet, blir bara ledsen o ropar på pappa,sen har hon tappat 4 tänder,trivs utmärkt i skolan, det bästa hon vet är slöjden..så det går framåt ändå:-)Ni då?hur mår sonen? går det bra m talet? Vera kommer säkert prata men mkt senare än vi först trodde, det är mkt tecken och orena ord som bara jag o mannen förstår.
 

Jodå bara bra

Skrivet av  Linda S (i Alabama)
Han har ju gått en termin i amerikansk skola och lärt sig en massa - han förstå engelska nu och tycker om att forma krumelurer (skriva). Talet går framåt, men med extrem långsamhet. har bara träffat ett annat barn med downs syndrom som tar lika god tid på sig. Han talar ju redan, men "Xerxesiska" ;-)
 

Fotsätt skriva!

Skrivet av  Maj03 (fd Linda)
Hejsan!
Vist kan man bli trött på allt "tjafs" på sidan. Jag skrev ett inlägg om det för ett tag sedan. Man får sålla helt enkelt. Det känns lite som att de flesta som skriver känner varandra (klubben för inbördes beundran) och då kan det vara gammalt groll som yttrar sig som man som ny vet lite eller inget om.
Jag har dock bestämt mig för att forsätta läsa (och skriva ibland) för det ger en hel del bra tips. Jag måste dock erkänna att jag är mycket dålig på att svara på "framstegsrapporter". Jag vet liksom inte riktigt vad jag skall säga. Eftersom man ständigt jämför (fast jag vet att man inte ska!)känner jag ofta "Oj kan han/hon det redan, varför kan inte min pojke så mycket?" Men sluta inte skriva för det! Jag gläds med era framgångar och det inger hopp om framtiden så strunta i att ingen svarar och fortsätt skriva...
 

Klart

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
vi "känner" varandra många av oss, vi har ju skrivit här i många år nu, tex jag har varit här i ..eh.. ja, minst 3½ år iaf.. om inte mer? måste vara närmare 4½ år, faktiskt, på den tiden lär man känna andra här ganska bra.
 

Jag hittat Nikki för över 5 år sedan då hon

Skrivet av  oa
fått Emma, det var nog jag som var den som skrev till henne först eftersom hon mådde dåligt o jag hade redan Vera..men detta var på Föräldrakanalen (fanns en sån oxå), på Aff är jag sedan 98, året då Vera föddes, så visst blir det automatiskt att man *känner* en del.
 

Visst ja..

Skrivet av  anne.h m fyra perfekta barn
har nästan glömt kanalen, men den finns kvar, dock är det ganska dött där.. tyvärr..

ha det gott!
God Jul!
 

Hej

Skrivet av  ulla m Linnea
Jag är in här och läser ibland, skriver ganska sällan dock. Jag brukar skriva om saker som Linnea har gjort och som jag blir så himla glad över.
Det som gör att jag ibland skriver om det är för att de flesta här vet att man blir så himla glad för så lite egentligen, ibland kommenterar någon det och ibland inte men det är ju upp till var och en att göra. Jag är jättedålig själv på att skriva svar eller att kommentera något.
 

Artiklar från Familjeliv