Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon här som vet?

Skrivet av Nikki
Hade en diskussion med någon jag känner om VB!

Om man har fullt VB och får beviljat 15 timmar avlösarservice i hemmet varje månaden ska man då få sänkt VB? Jag hävdar att så länge man har merarbete som överstiger 40 timmar per vecka så ska man få behålla fullt VB men hon hävdar att hon VET att det får man INTE! Vem har rätt? Någon här som har fullt VB och har avlösare? Själva har vi fått beviljat 15 timmar i månaden men vi vet inte om vi KAN vara ifrån Emma de timmarna. Hon på LSS påpekade att det kan vara viktigt för Lucas och för oss och nästan tryckte på att vi skulle ha dessa timmarna. Jag tror det kommer kännas konstigt att göra saker om Emma inte är med för hon är ju en del av vår familj (en mycket viktig del faktiskt). Till att börja med kommer vi använda ca 5 timmar varannan lördag så får vi se om vi vill fortsätta eller inte.

Nikki

P.s OM de skulle sänka VB pga dessa 10-15 timmarna per månad så kommer vi ju knappast att gå under för det så OM det fungerar bra och vi är nöjda får de ju gärna sänka! D.s
Svar på tråden: Någon här som vet?

FUB:s jurister

Skrivet av  carin2010
har jag ibland vänt mig till för råd och stöd.
Det kostar ingenting att ta kontakt med dem.
Kanske kan de ha tips?
 

Hej!

Skrivet av  Nikki
Jag behöver egentligen inte veta hur det ligger till *S* Var mest nyfiken på det få jag ju känner till några stycken här som har avlösning och som jag tror inte har fått sänkt VB. Om man får sänkt VB för att man har 2-3 timmar avlösning per vecka och det är vad det står i lagen så får man väl följa det MEN jag tror nämligen inte att man får sänkt! Vi får väl se vad som händer när/om vi böejar med avlösning

Tack för ditt svar!

 

Artiklar från Familjeliv