Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket ved går det åt för er??

Skrivet av Åsa
Jag tror vi gör något fel för vi eldar upp 1 kubik på 4 dagar.Modern panna.160 kvadrat stort hus och så samlas värmen i tankar och så reglerar man elementen....
Tyvärr är veden i suraste laget,har det någon betydelse???!!!
Svar på tråden: Hur mycket ved går det åt för er??

Hum...

Skrivet av  Maria med Agnes 26/7
Det låter onekligen som rätt mycket ved för fyra dagars förbrukning. Hur bra är huset isolerat? Vad är det för slags ved (gran, björk, ek, blandat)? Om ni har ackumulatortankar går det ju åt en del till att värma upp dessa, så det är faktiskt svårt att säga. Vi har en skitgammal skitpanna, och eldar upp ca 1-2 korgar per dag om det är riktigt kallt. Då har vi ingen ack.tank och ser till att duscha samtidigt som vi eldar. Men å andra sidan är huset jäkligt välisolerat. Tala med någon som arbetar med värmepannor! De har säkerligen bra svar.
 

ja

Skrivet av  Lisen
ja vedens "torrhet" resp hur fuktig den är har betydelse... även vilken sorts ved du har, ex björk jämförelsevis mot barrträ osv. Är veden för sur så går det åt mer energi för veden att "bara" brinna upp än den faktiskt alstrar och avger, dvs, energin "räcker inte till" till att både brinna upp och värma.. Man brukar säja att den ved man ska ha till kommande vinter skall man fälla till påsk, få under tak och torka till midsommar för att den ska hinna torka till vintern.. Låter jag krånglig? På villaagarna.se kan du säkert få råd och tips.. Vi har också vattenburen värme med accumulatortank och det går myckar energi till att värma den, är det tillräckligt isolerat runt den så att ingen värme förloras där? Är skorstenen isolerad? Jag har ingen lösning åt dej tyvärr bara några tips..
 

2 år

Skrivet av  ..
ska veden ha torkat,minst 2 år. Så det är nog där problemet är.
 

Artiklar från Familjeliv