Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När kan man berätta?

Skrivet av Sara med 98+02
Jag är gravid, bara 11 veckor än så länge, men det närmar sig "säkra gränsen". Idag fick Selma, 6 år, veta, har tänkt att hon skulle få följa med på ultraljud den 15e dec. Men lilla Edith, när ska man berätta för henne? Det är ju väldigt långt kvar till bf…

När vi väntade Edith så önskade sig Selma ett syskon (hon hade ju inget) och hon fick nog veta ganska tidigt, hon var ett par månader äldre när Edith föddes än Edith kommer vara när bebisen kommer. Edith däremot har nog inte tänkt tanken att hon skulle kunna få ett småsyskon, hon är nog rätt nöjd med att ha storasyster bara… Är inte säker på att hon kommer att bli glad över beskedet alls. ;o)

Ni som tänkt på det här, hur har ni tänkt? Ni som väntar barn nu, tex, när har era 2,5-åringar fått veta?
Svar på tråden: När kan man berätta?

Vi berättade

Skrivet av  Tiz med Ville
ganska snart att Maja skulle bli storasyster. Det var ju ganska abstrakt för henne, hon var ju knappt två än. Men vi tyckte att det var bäst att berätta tidigt eftersom hela släkten visste. Maja längtade till slut väldans mycket efter sitt syskon så väntan kanske blev lite väl lång för henne ;)

Men vet S kanske det är bäst att E också får veta?
 

Sent!

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & Magen v. 21
Vi berättade inte för barnen förrän efter UL som var 16/11, dvs. bara några veckor sedan. Fast jag kände tvärt om, hade nog kunnat berätta för Hjalmar först, för han skulle inte bry sig lika mycket (gissade jag) men vet Axel vet hela världen, och jag kände att jag inte orkade svara på nyfikna frågor från dagisbarn och personal då än.

Men tillslut tyckte Axel att jag hade så tjock mage! och det var ju ett perfekt tillfälle att berätta på. =) Och nu vet alla som sagt...

Det är ju samma här, det blir ungefär 3 år mellan vart och ett av mina barn, men om man ska vara petig så var Axel 4 månader äldre än vad Hjalmar kommer vara när bebisen kommer. Och han förstod nog mer än vad Hjalmar verkar göra, eller så minns jag bara hur Axel betedde sig på slutet. Jag är i alla fall helt säker på att han förstod att jag hade ett barn i magen och att det skulle komma en bebis till vår familj.

Hjalmar verkar köra huvudet-i-sanden-metoden och vill inte alls prata mycket om vad jag har i min mage. Kanske ändras det när magen blir större och han själv äldre? Om man väl pratar om det så säger han bara att han också har en bebis i magen. =)
 

Jo, jag har lite känslan

Skrivet av  Sara med 98+02
av att Edith inte kommer att fatta grejen liksom. Egentligen lite konstigt eftersom Selma ju gjorde det. Fast som sagt då var det mycket syskonprat, hon ville ha ett syskon.

Edith kommer nog tro att jag skojar, och om jag vidhåller att det visst är en bebis i magen tror jag att hon kommer att börja gråta, för att hon inte förstår eller får bestämma hur det är. *s*

Jag ska nog testa att berätta iaf. Jag behöver ju inte tjata om det.
 

De fick veta samtidigt!

Skrivet av  Sara bf 17/4, Jonna -99 & Nora -02
Det kändes självklart för oss och de fick veta i v 10-12 nånstans. Minns inte riktigt..

Båda blev jätteglada och tycker det är så spännande med växande magen. Nora är nästan mer road än Jonna och tycker om att klappa och pussa på magen.

De fick en kusin i juli och har följt den graviditeten ganska nära, så de vet båda två vad en växande mage innebär..
 

Dom vet...

Skrivet av  -Johanna-
Milton är mest intresserad, han gosar och pussar min mage varje kväll han ska sova...
Pratar massor om bebisen på dagis oxå... =)

 

Artiklar från Familjeliv