Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilstolsbekymmer ?! ...tips ?

Skrivet av Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Det var en evighet sedan sist !
Hoppas allt är väl med er alla !!! Med oss är allt väl och på måndag ska vi till BVC o mäta/ väga bägge barnen ...det ska bli spännande !

Anja börjar nu bli stor i babyskyddet och jag funderar på hur vi ska lösa det. Storasyster Elise (2,5 år och ca 12 kg tung) sitter i en Two way+. Min tanke var nog att flytta Anja till Elises stol, men vad ska vi ordna åt henne nu ?!

Det känns på tok för otympligt och på tok för dyrt att skaffa en liknande till ...samtidigt som jag förstått att barn under 3 år inte ska sitta framåtvända (vet inte vad de kallas ?).

Hur har ni med större syskon gjort ? Till saken hör väl även att hon både är lätt och kort för sin ålder (Elise alltså).

Minns att jag ringde några försäkringsbolag + frågade i barnbutiker om det gick att hyra bilbarnstolar, men inget posotivt svar.

Kanske finns något ställe som hyr ? ...annars undrar jag hur ni skulle gjort. Elise satt i babyskyddet till sin 1-årsdag, men Anja är både lång o tung för sin ålder ...och känns snart dax att "uppgradera".

Hoppas på tips o funderingar från er !
Svar på tråden: Bilstolsbekymmer ?! ...tips ?

Inte vända!

Skrivet av  D med N & A
jag skulle absolut inte vända före fyra års ålder! Om ni krockar tar nacken garanterat stryk *hemska tanke*. Köp en till stol, den behövs ju i två år till! Att hyra en stol den tiden blir troligen ungefär lika dyrt som en ny stol. Den enklaste Aktastolen, som förut hette Duoflex Basic och numera heter bara duo, är rätt billig, bara strax över 1500 om jag inte minns helt galet. Fast jag hade förmodligen köpt en Britax Freeway och satt Elise i den eftersom den stolen ger bäst benutrymme så barnen sitter bra i den längre. Sen när det är dags att vända Elise frammåt (helst inte före fyra och ett halvt-fem!) så kan ju hon ta Two way och lillasyster Freeway.

Så tycker i alla fall jag, men det är möjligt att somliga inte håller med...
 

Vi har faktiskt

Skrivet av  Tiz med Ville
köpt en Graco Cosmic och en duo comfort. Ville ska få en av dem när han vuxit ur sitt babyskydd. Vi köpte Cosmicen på rea. Nu har ju vi visserligen två bilar och Maja använder båda stolarna nu. Men Maja kommer att få sitta kvar bakåtvänd i en av sina tills hon blivit för stor längdmässigt. Hon har kanske 8 cm kvar tills ovandelen av öronen är i jämnhöjd med kanten på stolen. Jag hade nog satsat på en till stol. Säljer de inte ut fjorårets modeller nu?
 

absolut inte vända

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
hon är på tok för liten. dessutom utlöser inte bälten på barn under 15 kilo.
Du får köpa en till bakåtvändstol, så är det.
Barn ska sitta bakvänt så länge det bara går.
Skulle du förlåta dig själv om något hände dina barn för att du inte köpt en ordentlig stol?
Och det spelar ingen roll hur förskijtigt man kör det finns alltid dårar som kör fulla och höga.
Förlåt att jag blir så upprörd men jag tycker inte barns liv är något att snåla på.
 

Håller med de andra..

Skrivet av  -Johanna-
absolut inte en framåtvänd stol redan!!

Milton sitter i en freeway och kommer tanken är att han får göra det till bebisen är ett halvår, då fyller milton 4 år.
Då får bebisen freewayen och Milton en frammåtvänd. Vi har lyckats tajma de ganska bra *S* så vi "slipper" köpa en till bakåtvänd..
 

Tack !

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Känner som ni ...skulle aldrig förlåta mig själv om något hände, men jag vet ju inte hur det "är tänkt" och har inte ännu kollat upp vad som finns på marknaden. Vi har denna månaden lagt sista avbetalningen på Two-way+, och då är det lagom dags att börja på nästa stol :-( .

Barnens farmor har föreslagit "nästa steg "(framåtvänd), samtidigt som hon sagt just att det funkar från 3-års ålder (jag har som sagt inte kollat stolars rekommendationer ännu). .. och om det bara handlade om 6 månader till den stolen fungerade skulle jag gärna hyra för att sedan slippa ännu en av dessa "bautastolar".

Barnens morfar (som jobbar på vägverket !) tycker jag är "fjollig" som hålls med bilstolar över huvud taget (ville INTE sponsra Elises stol som 1-års-present !!! ...och hivade nyligen ner Anjas babyskydd i bagageluckan när han skulle stjutsa oss upp till kilsbergen, trodde jag skulle ha henne i knät trots att jag alltså bar den till bilen !!!). Min syster inte är lika noga med säkerhet som jag över huvud taget, och morfar minns ju hur "bra" vi klarade säkerheten på 70-talet (huvaligen som vi åkte på den tiden !).

Ska ta mig en sväng i butikerna och kolla utbud o pris, men det får väl bli ett till "chabrak" trots allt ! Barnens liv och hälsa är ju värda ALLT :-) !

Tack för era svar !
 

Artiklar från Familjeliv