Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är så rasande!!!

Skrivet av Tiz
Fadern till mina barn har haft en provanställning som mellanchef på ett lokalkontor i ett i Sverige stort företag. Nu fick han efter 3,5 månader gå hem för att hans närmsta chef inte "kände" att det funkade. Till det hör ju att vi fått barn i samma veva, vilket de ju visste när han fick provanställningen. Min sambo har alltså skött sitt jobb och gjort det bra. Den andre chefen har inte behövt gå in och hjälpa och ordna till något eftersom det funkat mycket bra. ALlt var frid och fröjd tills jag fick mjölkstockning och han var tvungen att vara hemma eftersom jag hade 40 graders feber och inte kunde ta hand om barnen. Efter det blev hans närmsta chef mycket underlig, blev kort i tonen och undvek min sambo. Tre dagar efter detta blev min sambo inkallad på samtal... Det visade sig att hans närmsta chef inte kände att han kunde koppla av och lita på att min sambo skulle vara där varje dag. Han sa att han själv bränt tre förhållanden på jobbet, underförstått att arbetet är ABSOLUT viktigast och att min sambo skulle tänka över allt och se till att jag var införstådd med det. Han sa inget rakt ut men han menar ju att min sambo inte kan vara hemma och vabba sjuka barn, ingen föräldraledighet kommer att ses med blida ögon, Det ska vara självklart att det är jag som är hemma och vabbar och inte han osv osv

Hur i hela friden ska Sverige bli jämlikt om killar i 30-årsåldern som sitter som chefer har ett sånt synsätt?? Det är skrämmande! Tänk om de lagstadgar halva föräldradagarna till pappan och hälften till mamman. Hur ska det gå för de barnen? De föräldradagarna kommer att brinna inne för dem eftersom cheferna inte kommer att godkänna föräldraledighet! Visst man har lagen i ryggen men jag tror inte att detta kommer att funka om cheferna har denna inställning. Det finns fler som vill ha jobb och alla är ersättningsbara. Är du föräldraledig så kan du se dig om efter ett nytt jobb...

Ohhhh jag är så arg!!

Till saken hör att han är tjänstledig från sin ordinarie tjänst inom samma företag. Nu visade det sig att han inte ens kommer att få tillbaka samma arbetsuppgifter som han hade innan provanställningen utan halkar ner flera steg på pinnen :( Får en arbetsgivare verkligen göra så här??
Svar på tråden: Är så rasande!!!

Jag känner med er!

Skrivet av  Åsa m Iris 020416 och Stella -99
Det är _enormt_ frustrerande när man själv och egenhändigt stöter på exempel på hur ojämställt samhället fortfarande är. Ni som undrar varför jag är för en delad föräldraledighet - här har ni ett av skälen. Jag tror precis tvärtom, att den dag man lagstadgar om delad föräldraledighet så _måste_ arbetplatserna förändras, för det går helt enkelt inte annars. Din argumentation är lite mysko tycker jag, för det jobbar ju massor av kvinnor i de här företagen där de diskriminerar redan - och idag drabbar diskrimineringen ju bara dem, för tro mig, det är (åtminstone nästan) lika svårt för dem att ta ut dagar om man jobbar på sådana företag. Men de måste ju, och tar hela smällen.

Det är helt enkelt så här det fortfarande ser ut på många (manligt dominerade) arbetsplatser. Min sambo jobbar på ett företag där det finns tendenser till det beteende de visat där din sambo jobbar. Han får kämpa enormt hårt för att få ihop det med hämtningar, lämningar, vab och så och får pikar för det. Attityden är att man biter ihop och kämpar på.

Häromdagen satt han på styrgruppsmöte och kollegans telefon ringde. Det var dagis som sade att lillan var sjuk (hög feber). Vet ni vad karln säger? Jo "jag kan inte komma ifrån, kan ni ringa Bettan och söka henne". Och där satt dagispersonalen med febrig unge och han hade på någotvis lämpat över ansvaret på dem. Min sambo blev jätteupprörd.

Det som är positivt där min sambo jobbar, är att de fyller ut í föräldraförsäkringen, vilket leder till att många män som inte tidigare gjorde det tar ut föräldradagar - många dagar. Och det förändrar företaget, men dessa män har det så klart kämpigt, liksom kvinnorna alltid har haft.

Det är så jädra slimmat också nu ute på arbetsplatserna, att när man är borta så märks det ju verkligen. Förut fanns det lite luft i organisationerna, lite utrymme. Det finns inte idag, vilket så klart drabbar småbarnsföräldrarna, för det märks ju tydligt när man är borta.

Jag känner med er, det är helt enkelt för jäkligt. Men i längden kan man inte jobba på en sådan arbetsplats om man har småbarn, vare sig man är man eller kvinna. Min sambo söker nytt jobb, och detta är skälet. Själv markerar jag väldigt tydligt vid intervjuer att mina barn är viktiga och att de tar tid.

Man ska komma ihåg att när konjunkturen vänder så är arbetsgivarna också utbytbara!

Tyvärr kan de avbryta provanställning helt utan att behöva ange några skäl - med två veckors varsel (tiden det tar att varsko facket). De behöver inte argumentera överhuvudtaget. Jag har själv varit drabbad av det.

Vad gäller din sambos ursprungliga tjänst så vet jag faktiskt inte vad som gäller, jag tycker ju att han borde få tillbaka sitt ordinarie jobb. Men oftast står ju ord mot ord och arbetsgivaren får ju fritt organisera arbetet som det passar dem.

Jag blir redigt arg för er skull men tyvärr inte förvånad. Lycka till nu!

 

Jo..

Skrivet av  Tiz
jag tänkte nog inte igenom vad jag skrev tillräckligt. Jag skrev mest av mig i rena ilskan. Tyvärr hinner jag inte gå in närmre i mina åsikter heller för jag har både bäbis och en Maja som skriker och drar i mig just nu =)

Fast jag tror inte att en lagändring om 50/50 kommer att fungera i sig självt. Det behövs flera angreppspunkter från olika håll samtidigt för att få nån föändring på de här killarna och tjejerna som sitter som chefer. Det finns även tjejer som resonerar så här tokigt, även om de är få.
 

Absolut!

Skrivet av  Åsa m Iris 020416 och Stella -99
Håller helt med i det sista, och det var inte meningen att sätta igång en ny föräldraledighetsdiskussion (även om ämnet alltid är intressant).

Men egentligen ville jag bara säga att det är rent ut sagt _för jävligt_ och man blir lika ledsen varje gång man hör talas om sådana idioter som din mans chef (och företaget också).

Jag hoppas att det ordnar upp sig!
 

Men till vilket pris?

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & v. 21
Självklart behövs det en ändring bland attityderna på företagen, men att dela föräldraledigheten rakt av skulle faktiskt gjort vårt liv till ett helvete! Förlåt, men jag är inte beredd att offra mina barn för att få till stånd en förändring.
 

Maja...

Skrivet av  Åsa m Iris och Stella
...jag har inte riktigt tid att ta hela föräldraledighetsdiskussionen igen. Men vi har ju olika åsikter du och jag, det vet jag sedan tidigare, så jag ville bara göra helt klart att jag inte håller med dig ;-).

 

Men HALLÅ!

Skrivet av  Kumikameli
Nu reagerar JAG!

Man kan inte ha provanställning på en tjänst om man redan är anställd inom företaget!!! Helt fel från början till slut låter det som.

Ska se om jag kommer på nåt, ska läsa de andra svaren först.
 

Lite mer

Skrivet av  Kumikameli
Jag håller med Åsa i resonemanget om jämställdhet och delad föräldraledighet. Kortfattat och bra *s*

Jag känner inte att jag kan råda så jättemycket, men jag kan säga att NEJ, så får det inte gå till. Är din sambo med i facket? Eftersom jag är så fördomsfull inbillar jag mig att företag som gör såna grejer inte heller är fackvänliga, så jag vet inte om det är till ännu större nacdel för din sambo, men är han medlem, tycker jag absolut att han ska söka stöd där. Dessutom tycker jag att han ska vända sig till central Personal/HR-funktion om sådan finns (borde finnas på stort företag). Det är inte helt ovanligt att chefer handlar på eget bevåg och HR får reda ut och ge bakläxa eller se till att det "kompenseras" på nåt sätt.

Så som din sambo blivit behandlad är iallafall inte OK och han ska inte ta emot det och vara tyst. Han ska absolut protestera. Sök som sagt gärna hjälp hos fackförbund eller HR-funktion för att få råd om vad man ska säga.

Men ett: Man kan inte vara provanställd när man redan är fastanställd i koncernen, så det som gäller med provanställning, att man faktiskt kan få gå utan förklaring, gäller INTE din sambo. Däremot har man aldrig nån absolut rätt till en viss tjänst, men det är inte brukligt att göra som de gjort nu. Och de kan inte bara ge honom andra lönevillkor och så med hänvisning att ev. nya villkor var "på prov". Lusläs både hans ursprungliga anställningsavtal och det avtal jag antar att han fick när han fick den nya tjänsten. Är det nåt ni undrar över i avtalen kan du skriva här igen.

OBS! Kämpa! Bli arg! Protestera! Annars kommer det ju aldrig att förändras.
 

Ohhh tack!

Skrivet av  Tiz
Tack så mycket för hjälpen! Det verkar som att du kan sånt här ;)

Det värsta är att han just gått ur facket för att han blev förb... på dem för att de var så lama när det gällde ett par andra händelser.

Lönen kommer han att få tillbaka, den gamla alltså. Men de kan inte garantera att han får tillbaka sin arbetsledarfunktion och sin hundförartjänst. Jag tycker också att det låter märkligt att man ska behandlas så och att en mellanchef kan ta såna beslut på eget bevåg. Det är märkligt att inte någon högre chef kan besluta detta? Min sambo pratade med regionschefen och han tyckte att min sambos närmaste chef bet sig själv i rumpan, tyckte att det var underligt gjort, ryckte på axlarna och gick... Vad är det då?

Nu har jag låtit min sambo läsa ditt inlägg och han ska ringa personalchefen efter ett möte han har med sina gamla chefer på onsdag. Han har även mailat Jämo. Vi visste inte detta som du upplyste om. Det ska du ha stort tack för!! TACK!

Vi återkommer med uppföljning...
 

Bra Kumi...

Skrivet av  Åsa m Iris och Stella
...du skrev en del av det jag funderat på efteråt. Hur kan man bara provanställd inom en och samma organisation? Fast beror inte det på hur avtal är konstruerade? Man kan ju till exempel vara tjänstledig hos en statlig arbetsgivare för att jobba hos en annan. Kan man inte då till exempel vara tjänstledig från en tjänst på dotterbolag A för att prova tjänst på dotterbolag B? Men inom samma bolag (t ex på olika enheter) låter det ju konstigt. Däremot måste ju företaget kunna säga att "du kan testa den och den tjänsten" så ser vi att det fungerar. Och om det inte fungerar så får man gå tillbaka till den tjänst som man hade tidigare - om den nu finns kvar i den formen..?

Jag drar paralleller till min tidigare arbetsgivare där man _inte_ kunde räkna med att få tillbaka en chefstjänst efter en mammaledighet. De sade sig tillämpa rotation på chefstjänster, och försvann en fick en annan chansen. Det var både på gott och på ont så klart, mest ont för kvinnorna så klart =(. Däremot fick man tillbaka en tjänst som var på hyfsad nivå, och lönen sänktes så klart inte.

Och, rent lagligt och realistiskt, visst kan de väl omplacera folk rätt friskt från arbetsgivarens sida?

Därmed inte sagt, Tiz, att man ska tiga och lida. Självklart ska man riva upp himmel och jord, det skulle jag också gjort. Jag tycker bara inte den trista situationen låter allt för obekant. Och då har jag ändå jobbat på fackvänliga företag hela mitt yrkesverksamma liv *luttrad*.

Återigen, Tiz med sambo - lycka till! Och ta noga reda på vad som gäller!
 

Jag menade såhär

Skrivet av  Kumikameli
Man kan säkert komma överens om att prova en annan tjänst, men man kan inte bara skriva ett nytt "provavtal", med nya förmåner etc.

Och visst kan man ganska "friskt" placera om människor, men på stora företag borde de ha synpunkter på och "regler" för hur man hanterar personalärenden. Man ska inte kunna placeras om direkt bara för att en mellanchef inte gillar en. Så har det då inte fungerat nånstans där jag arbetat. Fungerar man (eller relationen) inte brukar man väl försöka lösa det problemet och kanske i slutändan blir det omplacering. Men det är INTE vanligt att en mellanchef har de befogenheterna helt av sig själv.

Olika statliga bolag räknas som olika arbetsgivare. Därav kan man vara provanställd på ett, även om man är anställd på ett annat. Hur det är med dotterbolag är jag inte helt hundra på, men jag TROR att det räknas som olika bolag och därmed olika arbetsgivare.

Jag tror som sagt att Tiz sambos personalchef inte kommer att bli sådär jätteförtjust. Inte så kul att städa efter mellanchefer som fått hybris *been there, done that *s* *

 

Fattar...

Skrivet av  Åsa m Iris och Stella
...och håller med. Och jag kan tänka mig att det inte är det roligaste att ta mellanchefer i örat *s*.

 

Artiklar från Familjeliv