Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som svarade ang bilbarnstol

Skrivet av Johanna m Olivia
Jag måste bara fråga vilka stolar ni använder som fungerar när barnen blir större? Vi har problem med att Olivia växt ur sin stol men hittar ingen som är tillräckligt hög i ryggen. Tacksam för svar för som läget är nu tror jag att vi måste vända henne vid tre års ålder...
Svar på tråden: Ni som svarade ang bilbarnstol

Våran Fille

Skrivet av  Sofia m Elise-02 & Filiph-00
Har kunnat sitta i sin two way + bakåtvänd till han blev lite över 4 år . Han är 111 cm och väger 23 kg.
Nu sitter han i en framåtvänd maxi cosi rodi tror jag den hette.
Vad har ni för stol nu till henne ??
 

Britax Eclipse Plus

Skrivet av  Johanna m Olivia
Vi har en Britax Eclipse Plus som vi köpte för två år sedan. Vi kör ju långa sträckor till min familj i Dalarna och ville ha en bra komfort. Vi är inne på att köpa en Britax Kid bältesstol. Fast nu läser jag på NTF:s sida att "stolen är urvuxen när barnets huvud sticker upp med en tredjedel ovanför kanten, ungefär i höjd med överkanten på barnets öron" så då kan hon ju ha sin Britax ett tag till...
 

Two-Way här också!

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & v. 21
Axel satt i sin Two-Way tills han blev 4 år. Då var han drygt 116 cm lång och vägde 25 kilo.

Hjalmar sitter fortfarande bra i den bakåtvänt. Man måste ju tänka på att om barnet tex. har 5 cm kvar tills öronen når över kanten så är ju inte stolen urvuxen när barnet vuxit 5 cm till, för de växer ju inte bara på överkroppen. Utan barnet kanske måste växa 10 cm för att växa ur stolen.

Vi köpte Two-Way åt Axel direkt efter att han vuxit ur babyskyddet. Då fanns bara Two-way, Freeway eller Duo Flex att välja på i princip. Duo Flex och Freeway är ju mer ombonade för ett litet barn och kanske har lite bättre sidoskydd än Two-way. Men vi kände att halva användningstiden redan var över eftersom Axel var såpass stor, och det har vi aldrig ångrat eftersom T-W är så rymlig.
 

Hedvig

Skrivet av  Anna m Hedvig april -02
har en Britax Freeway och hon har fortfarande gott om plats. Det är den stolen som ger bästa plats för benen. Storebror (4,5 år) har en Graco Junior Plus men åker ibland i Hedvigs freeway och han är 105 cm och väger 18 kg.

 

Freeway

Skrivet av  -Johanna-
har vi till milton, planerna är att han ska ha den till han är fyra men jag såg idag att bältet är utspänt på max när han har overallen på sig...
Vi får se va som händer.
För stor är han inte än, han har långt kvar till öronen är i överkant med stolskanten.
Milton är 97cm lång.
 

Samma problem här

Skrivet av  Åse & M-02, v24
Eller problem och problem. Det är trängre nu när vinteroverallen används...

 

Vänd inte: Eclipse + Two Way

Skrivet av  Marianne m. Sandra 0004 & Lovisa 0203
har vi till barnen. Våran Sandra som är drygt 110 cm lång sitter utan problem i Eclipsen. Så jag kan absolut inte tänka mig att du behöver vända. Det är ju som sagt inte överkant på huvudet som gäller utan överkanten på öronen - så då är det ju lugnt. Om inte Olivia är extremt lång/har lång rygg?

Det som vi märkt är att internbältena i Eclipsen är kortare än i Two Way så S kan inte sitta i Eclipsen nu med vinteroverall på - men det går i T W, men, då har man mycket sämre benutrymme nu när båda liksom har blivit "långa".

Vi har dessutom en Akta duoflex - och i den är det mycket längre bälten så vi kommer att byta ut Eclipsen över vintern - Tanken är att vända henne framåt nästa höst vid 5,5 år.
 

Ludvig har en...

Skrivet av  Annika m. L02 & W00
AKTA Duo Comfort och han sitter bra i den och kan sitta bakåtvänd ett bra tag till utan problem hoppas jag. Han är trots allt ganska lång (100 cm).
Vi har också en Britax Two Way Plus (som ligger i förrådet just nu) och i den kan han också sitta bra.
 

Acta duo comfort och

Skrivet av  Tiz
en Acta Cosmic. Maja är lång men kan sitta i dem ett bra tag till.
 

Samma här...

Skrivet av  Åsa m Iris och Stella
...och min stora flicka satt i den stolen tills hon blev 4,5 år. Precis som du själv uppmärksammat ovan är det ju kanten på öronen som inte får sticka över stolens överkant, så det borde väl vara en bra bit kvar i de flesta stolar?!
 

Artiklar från Familjeliv