Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2,5 åringarnas favorit-mat?

Skrivet av Rita m Leo+BF 050408
Hej allihop. Är det bara vi som lagar samma mat hela tiden? Leo har några favoriter och snart börjar han tröttna på dom också. Vilka fem favoritmaträtter har era barn?
Om man bortser från spagetti och köttfärssås så är Leos fem favoriter (han är mjölkallergisk):

1. Kyckling med potatis och ärtor i ugn med tomatsås.
2. Hemmalagade köttbullar med mos.
3. Korv stroganoff med pasta.
4. Kalops med potatis.
5. Hemmalagad pytt-i-panna.
Svar på tråden: 2,5 åringarnas favorit-mat?

Samma här..

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
Vi fastnar oxå i nåt konstigt "äta samma mat"-mönster. Problemet är oxå att mina barn inte är särskilt sugna på lagad mat på kvällen när de varit på dagis, de vill hellre ha gröt, yoghurt eller nåt annat lättare.

Nora äter bra på dagis, framförallt fisk som hon älskar, men hemma är hon lite mer kräsen..

Hennes favoriträtter är dock:

1) Lax- och räksås (stark) med pasta
2) Kött- och currysås (stark) med pasta
3) Korv och hemlagat mos
4) Lasagne
5) Ugnsstekt lax med pressad potatis och hollandaiesås
 

Glömde..

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
..hon älskar tacos oxå! I mini tubs.. Fast det är inte direkt nån vardagsmat, kanske ;-)
 

Åh!

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & krokodilen v. 21
Vi kan behöva några nya fiskrecept!

Hur gör man den ungsstekta laxen? Lägger man filéer i en form och öser på såsen eller? Hur länge i ungen? Potatisen i formen eller för sig?
 

Lax är enkelt! :-)

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
Laxfiléer finns att köpa styckfrysta (det visste du nog redan, kanske..) och ibland lyxar vi till det med en färsk "sida"..

Lägg filéerna i en smord form och krydda med citronpeppar eller färskriven ingefära och pressad lime. Om du har en större bit med skinn lägger du den på saltbädd. 15 min i 225 grader.

Potatis och sås serverar vi till!


Något annat som mina barn gillar är en ganska enkel fiskrätt som man gör med vanligt fiskblock i form. Gegga sen ihop en tub räkost och en matlagningsgrädde med salt+peppar och ev dill. Vill du kan du blanda i lite fler räkor.. Häll geggan över fiskblocket och in i ugnen tills det är färdigt. Ätes med potatismos :-) Inte pulver då, det existerar inte i vårt hus.. hehe..
 

Blä för pulver!

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & krokodilen v. 21
Konstigt nog älskar både Jesper och Axel pulvermos... Men det äter de bara då jag jobbar, då passar de på. Jag gör alltid eget mos. Fast sådana pulvermos som består av rena potatisflingor tycker jag är rätt okej, de smakar ingenting utan man får ha i mjölk, smör och kryddor själv. Men Felix o.dyl. med smöraromer och kryddor - blääää...

Jo, vi brukar också köpa färdigfrysta laxbitar - 49.50 på Willy\'s. *s* Men jag har så svårt att veta vad jag ska göra med dem sen. Ska spara ditt tips. Räkost brukar vi köra med ibland, det blir även jättegod pastasås.

Men våran favoritfisk är med orientalisk sås. Man fräser lite grönsaker typ paprikabitar och minimajs, rör ner antingen grädde eller creme fraiche med lite mjölk, salt, peppar. För att smaksätta kan man ta antingen färdig thaisås eller 3 msk koncentrerad exotisk juice, beroende på om maten får vara stark eller ej. Sen kokar man torskblock (eller motsvarande) skuret i stora tärningar i grönsakssåsen i typ 5 min. Smakar lite annorlunda än fisk brukar göra, och serveras med ris.
 

Åh, det ska jag prova!

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
Tack för ditt fisktips, det lät spännande! Hoppas barnen gillar det oxå, fast Jonna gillar inte ris..

Sambon är uppvuxen och äter pulvermos, men ska han ha det får han göra det själv och det står allt ett par paket i köket i huset men det är bara bra att han faktiskt lagar mat, även om det är av pulver ;-)
 

Hjalmars favoriter:

Skrivet av  Maja m. Axel & Hjalmar & krokodilen v. 21
Utan inbördes ordning...

* köttfärsbiffar med stekt lök (är mina ungar galna i), lingonsylt och potatis.

* soppa med macka. Tyckte Axel inte alls om i den åldern, men Hjalmar älskar soppa.

* korvgryta. Potatis, purjolök och falukorv kokt i buljong. Varken mer eller mindre. =)

* renskavsgryta med svamp och creme fraiche.

* biff med bambuskott och paprika. Brukar vi göra istället för att köpa kinamat.

Båda mina barn älskar grönsaker så de har jag inte angett, spelar ingen roll vad vi har till. Sen gillar Hjalmar potatis, ris och pasta, och _älskar_ lingonsylt. Helst farfars hemkokta.

Några saker han _inte_ äter så bra men som brorsan älskar är klassikerna spagetti med köttfärssås, korvstroganof med ris och hemlagad pizza. Kyckling är ingen av dem speciellt förtjusta i konstigt nog.
 

Ja just det - soppa

Skrivet av  Rita m Leo+BF 050408
gillar ju faktiskt Leo också, enkel klar soppa med potatis, ärtor, morötter, blomkål, korv och en liten buljongtärning.
 

Nora gillar _inte_ soppa..

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
..det går inte alls att få i henne det, inte ens på dagis! Där brukar hon äta korv och potatis istället när det serveras soppa och så får de alltid pudding till efterrätt. Småbarnen är tydligen kräsna med soppa ;-) Jonna älskar soppa, däremot! Kul!

Mina barn gillar inte heller kyckling, tyvärr.. Jag tycker det är såå gott!
 

Jadå, samma samma,

Skrivet av  Ebba m.3
hela tiden, men jag försöker laga lite annat men då äter han INTE. Men här är favoriterna alla fall:

Spagetti och köttfärssås
Köttbullar och potatismos
Wokgryta med ris
pyttipanna.
Pannkaka

Kan ju bli lite enformigt ibland men eftersom han är så liten och tunn får han ofta detta då vi cet att han äter det.
 

Anna är också...

Skrivet av  Rose m Anna
mjölkallergiker så det blir mycket mjölkfritt här också, alt att jag tar undan mat till henne om jag t ex ska ha i grädde.

1.Spaghetti och öht pasta i alla former, gärna med korv till och mycket ketchup!

2.Korv då alltså...

3.Ris med något till, t ex kyckling.

4.Stekt lax och stekt fisk öht.

5. Olika sorters grönsaker, gurka, paprika, ärter, broccoli mm.

Hon gillar alltså inte kött så väldigt mycket utan äter hellre mest av pastan, riset och grönsakerna som är till. Fisk är godare tycker hon!:)
 

Ja, korv

Skrivet av  Rita m Leo+BF050408
är något som återkommer ofta här också och så mycket ketchup. Gärna ketchup på gruska också, det gillar han. Konstigt!
 

haha..gruska...

Skrivet av  Rita m Leo+BF 050408
jag menar ju gurka...
 

Vet du..

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
Jag trodde faktiskt det var Leo som brukade säga gruska och att du därför skrev det av bara farten, men det var visst du ;-)
 

Jaaa du...

Skrivet av  Christina m. Freja maj-02
Freja kan gilla en sak en dag, men nästa dag ska hon bara inte ha! Men stark mat gillar inte våran lilla Freja. Det är något vi verkligen har märkt då det vi har gjott ibland har blivit alldeles för starkt.

Men detta är väl listan kanske:
* Spagetti och köttfärssås
* Fiskpinnar med ris och fisksås (på påse!)
* Chili con carne med ris och baguette
* Min curryröra med köttfärs och ris till
* Köttbullar och potatis och sås
* Fiskgratäng med tex ris till

Hmm, ofta ris ser jag! Hon gillar det! Potatis går sämst att äta. Då ska det helst vara brunssås till.

Hon gillar morotsstavar och framför allt KOKTA GRÖNSAKER, tex broccoli och blomkål.
 

Mmmm, låter

Skrivet av  Rita m Leo+BF050408
gott med Chili con carne, jag älskar det. Är lite orolig för hur hans superkänsliga mage skulle regaera om han fick det. Får nog prova ändå för jag saknar den maträtten.

Hur gör du din curryröra med köttfärs och ris? Det låter gott!
 

Samma här *suck*

Skrivet av  Annika m. L02 & W00
Ludvig tycker om tre maträtter, nämligen:
* Pannkaka
* Köttbullar med potatis och lingonsylt
* Falukorv och stuvade makaroner
(och så hämtpizza, INTE hemlagad pizza)

Just nu är han inne i en period då han vägrar smaka nya saker dessutom. Visst blir det tjatigt men vi försöker variera så mycket som möjligt. I dag t ex hade jag gjort en pastagratäng med skinka och broccoli och då värmde jag köttbullar till honom så fick han äta det med pastan från gratängen. Kanske ska man inte ge honom någon annan mat än den vi äter men då vet jag att han bara äter det han vill ha alt ingenting...
 

Ja precis,

Skrivet av  Rita m Leo+BF050408
så gör vi också. Jag lagar ett gäng med köttbullar (för han vill bara ha hemmalagade) som jag fryser in. Och när vi har maträtter som han bara vill äta delar av, så är det kanon att ta fram och tina lite köttbullar.
 

Hedvigs äter allt

Skrivet av  Anna m Hedvig april -02
som serveras utan att knorra. Praktiskt och bra!

Men om jag ska gissa hennes fem favoriter så är det nog:
1. pannkakor (vilket jag aldrig gör själv, men som hon får på förskolan ibland)
2. falukorv och makaroner
3. ärtsoppa
4. cous-cous med kyckling
5. risgrynsgröt.
 

Ärtsoppa är ju bara

Skrivet av  Rita m Leo+BF050408
sååå gott!! Brukar du köpa "färdig" soppa då? Jag har aldrig lagat ärtsoppa själv, bara ätit det ute på lunchen. Är BOB´s soppa god?
 

Jag äter inte

Skrivet av  Anna m Hedvig april -02
ärtsoppa, tycker det är hemskt! Men Hedvig och pappan brukar äta det tillsammans och båda älskar det. De brukar äta Soldatens, tror jag den heter? Inte hemgjord iaf.
 

Milton äter de mesta...

Skrivet av  -Johanna-
men favisarna är...
(ingen speciell ordning)

*pannkakor
*korvstroganof m potatis (eller ris)
*Panbiff (orkar aldrig rulla köttbullar)sås o potatis
*köttfärsås o spaggisar
*hemmagjord pizza
*fläskpannkaka
*falukorv i ugn,potatismos

och de bästa av allt är nog när han får äta majskolvar, han kan lätt äta 3-4 st själv *S*

 

Ja,

Skrivet av  Rita m Leo+BF 050408
majskolvar är ju supergott! Leo älskar majs, men kan tyvärr inte äta majs eller råa tomater. Han får sån magknip då att han inte kan sova på hela natten....
 

Japp...

Skrivet av  D med N & A
Nova äter för tilfället nästan inget annat än:

* Korv. Den ska vara stekt. I undantagsfall funkar ugnsstekt.
* Pannkaka
* fiskpinnar
* Soppa (de flesta går faktiskt bra numera)

Ibland funkar köttfärssås men oftast inte. Kött, kyckling och köttbullar är tvärnej just nu. Men det går i perioder, såhär har det varit de senaste 3-4 veckorna.
 

Mika

Skrivet av  Helena & Mika-02
äter nog i stort sätt allt men om jag frågar vad hon vill ha så det ofta:
Kyckling o ris
Plättar
Köttbullar
Ägg
Hamburgare o pommes frites
 

och

Skrivet av  Helena & Mika-02
gröt så klart, alla sorter:) Konstig unge!
 

det som passar en dag...

Skrivet av  maria65a
...passar inte nästa
men han äter oftast av:
pannkakor
bulghur med kött, gärna lammgryta
råris med "dippa" dvs vilken sås eller röra som helst
varmkorv på stan - aldrig hemma
sallad med kalamataoliver, fetaost, paprika och majs med mycket vitlöksstark tzatsiki till
 

Melkers

Skrivet av  Åse & M-02, v24
något tråkiga matvanor:

Potatis
Pasta
Ris
Ibland köttbullar
Lasagne när han är på humör
Stuvad spenat (enligt dagis)

Han är en "tillbehörskille" som är så tråkig då han knappt (hemma iaf) äter något annat än potatis, pasta o ris. Han blir helgalen om man häller på sås o dyl på maten...
 

Glömde

Skrivet av  Åse & M-02, v24
att han gillar soppa (med potatis i). Då äter han flera portioner säger fröknarna på dagis.

Överlag äter han jättebra på dagis, och knappt något alls hemma. *suckar*
 

Makaronisoppa!

Skrivet av  Sara m Isis00, Alvina02 & Villemo04
De har i stort sett samma åsikter om mat mina tjejer, frågar man vad de vill ha för mat svarar de i stort sett alltid
1: makaronisoppa eller
2: kyckling med skinn (och de äter helst bara skinnet). Alvina gillar inlagd sill också (och typ matjessill). Och så godsaker som fruktkräm, fruktyoughurt också men det falleer väl inye in under kategorin mat.
Men de är inte speciellt kräsna, de äter det mesta men inte så stora mängder av något.
 

Elise...

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
...är som sagt ingen storätare, och inte ens "favo-maten" går ner alla gånger. Bäst går dock:

1. Pannkakor med keso o sylt (jag stoppar i grahamsmjöl, linfrön, morot/spenat o kör med hemkokt lingonsylt oftast).
2. Pasta + korv (äter nästan aldrig köttfärs/annan sås till pastan)
3. Ris med fiskpinnar
4. tacofärs +gurka, tomat
5. McDonalds meny (äter mest pommes + ev någon tugga hamburgare)
6. Spenatsoppa med ägg (bara vitorna)

...annars är det smörgås med leverpastej eller kaviar som gäller.

Även vi har svårt att variera det hela, hon har alltid vägrat kyckling o är misstänksam mot allt som är sås/ röra. Äter finriven morot och clementiner, men annars inte grönt o frukt tyvärr :-(. Är dock mycket glad att hon numera oftast äter minst 1 portion mat/ dag ...i våras åt hon lika mycket på en vecka som hon nu äter på 1-2 dagar :-).
 

Nåt annat

Skrivet av  Catti, Emil 0204 & Alva 0310
Emil gillar ungeför det som ni redan har skrivit. En bit stekt lax med bara citronpeppar är favoriten. Han kan äta en hel. Vad som är till är inte så noga då han helst äter bara lax.

Nu till mitt tips, som inte är så svårt som man tror. Köp kokkött av nöt. stek det lite lätt i mindre bitar och låt det koka i drygt 1,5 timme. Dela det ytterligare med fingrarna och gör en stuvning, tomatsås eller bara en ceramfraise i. Mina barn älskar det, det är lättätet och mört. Ganska enkelt också då grytann sköter sig själv på spisen. JAg brukar göra gulasch-gryta, som soppa fast inte så löst, på det också, då har man hela måltiden i en gryta. Positivt tror jag om barnen inte är så förtjusta i kött, det kan ju bli ganska hårda bitar.

Ha det gott,
Catti
 

Artiklar från Familjeliv