Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Otroligt mycket julklpappar ni köper!

Skrivet av maria65a
oj, vad mycket julklappar ni ska köpa till era små!

Minns mina stora tjejr som varje jul slet av allt papper från julklapparna och sedan var helt nöjda. Ofta så var det 1 sak som intresserade dom och det andra blev liggande.
Har försökt ha det i åtanke i år när jag handlat klappar. Max kommer att få högt tre stycken julklappar av oss (delar till tågbanan, Duplo och lösa tåg till banan) dessutom saknas släktingar så det blir nog inte mycket mer än så.

Tror att han kommer att vara helt salig ändå :-)
Svar på tråden: Otroligt mycket julklpappar ni köper!

Ja, det är klart han kommer vara salig! :-)

Skrivet av  Sara bf 17/4, J-99 & N-02
Det "ska" väl alla barn vara vid jul, oavsett om de får en klapp eller fler. Mina barn har fått ganska mycket tidigare, men nu har vi försökt att ge "nyttigare" saker, Nora får tex bara en renodlad leksak av oss. Sen har vi varit ganska nogranna med vad vi önskar oss från andra. Samtidigt rensar vi ordentligt bland leksakerna nu när vi flyttar så det ska bli tommare i hyllorna :-)
 

Funderade också på det...

Skrivet av  Tiz
Maja kommer att få tre av oss, Ville två. Vi har inte råd med mer i år. Dessutom får de så mycket ändå...
 

Tänkte detsamma...

Skrivet av  Åsa m Iris och Stella
...vi köper pyjamas som de får kvällen innan, en bok eller pussel till morgonen och sedan en eller ett par klappar till kvällen. Vi har råd, men jag tycker att överflöd känns lite läskigt på något sätt. Jag sprider hellre ut det över året, för barnen får ju klappar av andra än oss också.

Det känns konstigt att själva bidra till att skapa ett behov som inte flickorna har, så har vi resonerat.
 

Helt riktigt..

Skrivet av  Tiz med Ville
man köper ju faktiskt en hel del åt dem annars iallafall. De kommer att sitta i berg av julklappar ändå.
 

Precis,,

Skrivet av  Cachi m M-02 + I-04
,,så tänker vi oxå! :-)
 

Jag tänkte samma sak

Skrivet av  Anna m Hedvig april -02
och eftersom jag själv fick berg av julklappar som liten så vet jag att det inte är roligare med många paket, nästan tvärtom.

Vi köper bara en sak till Hedvig och en sak till Hjalmar (vad det blir vet jag ännu inte). Sen får de några julklappar av mor- och farföräldrar också, men absolut inga mängder. Jag vill att julen ska vara så mycket mer än paket.
Istället köper vi grejer när de behövs under året, tex så har Hedvig nu precis fått nya skidor och en snowracer.
 

Nädå,,

Skrivet av  Cachi m M-02 + I-04
,,vi kommer inte att köpa nåt berg av julklappar till våra barn. En eller två klappar blir det till dom var. Nån igenomtänkt o bra sak.

Har sett för mycket av ungar som blivit "begravda" under berg av klappar o ändå inte varit nöjda.
 

Samma som vi

Skrivet av  malin m. Teddy
fast vi köper en leksaksgitarr till morgonen och sen en CD spelare han kan ha på sitt rum. En enkel som jag tror han kan lära sig sköta själv.

Han får så mycket ändå att jag nästan kommer att säga ifrån snart till svärmor och faster som köper otroliga mängder. Tycker det blir för mycket.
 

Tänkte detsamma !

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Vi har inte köpt något till barnen än. Min tanke är nog minst 2 klappar/ barn (en morgon o en kvällsklapp). Hade köpt några få småsaker till adventskalendern, men ändrade mig och la dem i "presentlådan" (ev klapp eller framtida present till dem/ vänners barn) och nu får de ett pussel i adventskalendern (2 bitar/dag, varannan dag Anja/Elise ...fast Elise öppnar alla paketen). Det är ett stort Bamsepussel på ca 50 bitar köpt på beg.affär för 25 :- (stora bitar).

Tanken är nog att bägge barnens julklappar får kosta ca 500 :- i år.

Önskar ge barnen gedigna leksaker i naturmaterial, men Elise önskar sig vad som helst med specifika motiv, som tex NallePuh, Långben eller Alfons Åberg (ända tills nyligen var det 100% Bamse som gällde, men nu har hon "bytt" favoriter !).... så hon får väl kanske en kompromiss/ bägge (förra året fick hon träpussel och förkläde med Bamsemotiv, Bamsebok + gedigen xylofon ...allt välanvänt).
Anja får nog fint knoppussel eller en rolig trästapel med magneter inuti (typ Brios clown-stapel, men utan pinne i mitten -magenter istället håller stapeln på plats !)

Barnen brukar inte få så mycket vid högtider trots att vi har stor släkt, en del kläder vet jag de kommer få + varsin liten docka och förhoppningsvis en träspis :-) ...vi får se ! ;-)

Det är inte mängden klappar som förgyller barndomen ...hellre kvalitet framför kvantitet ;-) ! ...det är dock viktigt att ge något som uppskattas av barnen !

Som barn fick jag inte själv ha trend-leksaker. Som vuxen tycker jag nu att jag som förälder får "bjuda till lite" och inte bara ge pedagigiskt fina och "rätt" i mina ögon ...det är ju ändå barnen som ska uppskatta gåvorna !

Jag är uppvuxen utan TV, Barbiedockor, dataspel, Kuben och annat som mina vänner hade ...jag tror knappast jag hade blivit en sämre människa om hon tillåtit mig att leka med en efterlängtad Barbiedocka ...som hon trodde skulle ge mig en dålig kroppsuppfattning ;-) ! Hon kunde ju fortfarande ge mig en Waldorfdocka och uppmuntra mitt kreativa skapande och fiolspel ;-) !
 

Inte vi,

Skrivet av  Jessica m.Linus och Alfred
har köpt ett pussel och en tröja till Linus och en pyjamas till Alfred.
 

Älskar paket

Skrivet av  Ulle med Linnéa 3/6-04 och Alexander 02
måste ju bara säga min sida av saken. Jag ÄLSKAR paket. Jag och min syster räknade alltid paketen under granen. Mamma och pappa delade upp sakerna tom så det skulle bli fler paket. Vist kan det bli förmycke av det goda och vi önskar oxå vettiga saker till baren som ny bilbarnstol och babysimkurs. MEN jag tycker det är kul att köpa saker det ändå får som tex böcker och målarblock och spara till julen.

Kramis Ulle
 

Tror...

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
att många köper saker till barnen lite då och då under året också (inte som present alltså utan bara köper hem till barnen) och då kanske det inte blir så mycket till jul. Vi köper såklart lite under året, men som du skriver att ni gör så mycket av det sparar vi undan i källaren efterhand och sen plockar vi fram allt till jul och slår in. Så då blir det många paket - KUL! :) Men allt är ju inte köpt i december!
 

Håller med

Skrivet av  Nina med Johan 5/4-02 och Dani 21/12-03
Av oss får Johan ett pussel i trä, 4 x 4 kvadrater som blir 4 olika motiv + ett "tomteglas" med sprialsugrör i.

Vi har hittills bara gett ett paket per jul eller födelsedag, sen får han ju av släkten så det räcker.
 

Artiklar från Familjeliv